/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-inst. i køkken der skal ombygges
Fra : viskinge
Vist : 4427 gange
100 point
Dato : 03-11-10 20:38

Nu er det dælme lang tid siden, jeg har lavet alm. el-installationer i boliger, så jeg har lige et par spørgsmål vedr. de gældne regler på området.
En bekendt har købt et hus fra 1964, der er HFI relæ, og vil sætte et nyt køkken ind.
1:
Der forefindes ingen jord i installationen, skal der ikke være det i køkkenet idag, hvis man bygger om???
2:
Antal af stikkontakter ??? Jeg kan huske, tidligere hed det 1 stikkontakt pr. påbegyndt 2,5 m², er det stadig gældne?????
3: er det nok med 1 gruppe (10A) til hele køkkenet ??? syntes at kunne huske et eller andet om at ved ombygninger, skal der være 2 grupper til køkkenet.

MVH

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-10 20:57

Hej,

Hvis hele køkkenet skal bygges om skal der installeres et HPFI relæ, lige som der skal føres en aktiv beskyttelsesleder med rundt til samtlige stikkontakter.
Der skal min. være 3 stk. frie stikkontakter jævnt fordelt, hvilket betyder at en dobbelt stikkontakt kun tæller for en og de skal også være fordelt på to grupper(ikke en tre faset gruppe).
Stikkontakt til mikroovn, opvaskemaskine mm. tæller ikke med i frie stikkontakter.
i øvrige rum skal der være en stikkontakt for hver påbegyndt 4m2, dog maks. 7 stk.

MVH
Aut. el-installatør
michael Holm

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 03-11-10 20:58

Stærkstrømsbekendtgørelsen siger

1: Det kommer lidt an på hvor meget du "bygger om" men iht §801.471.2 er det tilladt at udelade beskyttelsesleder. Men jeg anbefalder kraftigt at du fremfører jord til din køkken installation især til hvidevarer!

2: §801.53 - 1 for hver påbegyndt 4 m² Der kræves dog ikke mere end 8 pr. rum

3: §801.53 - Stikkkontakter i køkkener skal mindst fordeles på 2 lysgrupper

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 03-11-10 21:04

åh det var til køkken du skulle have stikk.. sorry Michael har vist svaret det rigtige :)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-10 05:08

et lille men såfremt af du bruger et gammelt forsynings kabel (230V) hvor der ikke er jord i er dette tilladt at genbruge dog skal jordleningen være fremført i alle nye kabler og monteret. (så ledes at når man på et senere tidspunkt vælger at renovere resten boligen kan koble om og få jord på hele kablet)

ang. dob stikk. det er tilladt at udskifte gammel med ny (samme placering), samt at øge installationen med 2 stikkontakter såfremt at man øger med mere ind 2 må man opsætte 0 dob stikkontaker så skal alle stik være med jord indikation.

ellers er det som michael skriver

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 04-11-10 18:46

>roth<
Jeg tror næpe at du har ret i din påstand om tilgange(køkken) uden beskyttelsesledere.
Men jeg vil da meget gerne se en reference eller en SIK meddelelse med dette.

Med hensyn til udvidelse er det rigtigt at du må udvide med en eller to stikk. uden at beskyttelseslederen er virksom, dog ikke i køkkenet!
Jeg synes også at det er en dårlig ide at gøre det, med mindre det er i en stue og det er meget besværligt at fremføre en beskyttelsesleder.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 26-12-10 08:42

Tak for svaret michaelholm.
Havde glemt at spørgsmålet stod åbent. Køkkenet er nu færdigt, el-arb udført af aut.installatør. pris Kr. 13000,00 for alt el arbejdet, som nu er med HPFI, 2 grupper og jord overalt, alle afbr, loftudtag & stikkontakter nye.
han udførte også indfræsning af nye rør + dåser, så det syntes jeg ærligt talt, ikke var særligt dyrt.

MVH

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-12-10 10:19

Hej Viskinge,

Tak for det!
Det lyder fornuftigt.

MVH
Michael Holm