/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
US family visit nu spindesiden
Fra : svendgiversen
Vist : 1698 gange
100 point
Dato : 03-11-10 15:32

Inden vi får besøg fra USA...
Vi har nu, med stor hjælp her fra kandu, fundet både Marie (halvsøster Bekhøj) Pedersens
og Niels Poulsen Vestegaards familier, men vi mangler Vestergaard på spindesiden,
forfædre til Inger Marie Nielsen herunder:

Her er begyndelsen, det vi ved/vidste fra første spørgsmål:
"
1892-1914, Sundby, Thisted, opslag 120:
Ungkarl, Arbejdsmand Niels Poulsen Vestergaard, f. i Solbjerg 19 mar 1888.
Far: Tømrer Poul Jensen Vestergaard
Mor:Karen Marie Nielsen, Solbjerg...
"
Nok født i 1850 erne eller 1860 erne i Solbjerg?
Hvem kan hjælpe med at finde hende og hendes forældre m.fl.??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 16:05

Rettelse: Selvfølgelig ikke Inger men >Mor:Karen Marie Nielsen, Solbjerg...

Jeg finder kun én i folketællingerne, med passende alder, men hun er født i Lødderup ikke Solbjerg?
"
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby By og Sogn, En Gaard, 62 (14), FT-1880
Jeppe Jensen 71 Gift Husfader Gaardeier Her i Sognet
Kirstine Povlsen Nørgaard 52 Gift Hans Hustru Skjoldborg Sogn Thisted Amt
Karen Marie Nielsen 21 Ugift Deres Pleiedatter Lødderup Sogn Thisted Amt
"

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-10 18:44

Skallerup sogns kirkebog 1814-75, opslag 76.
Karen Marie Nielsen, f. 14. februar 1854. Forældre: Niels Nielsen og hustru Kirsten Marie Jensdatter. Indsiddere i Skallerup.

FT: 1890. Solbjerg sogn, Solbjerg by: Et hus
Poul Jensen Vestergård, 39 år, gift, folkekirken, f. Skallerup sogn, Tømrer i Solbjerg
Karen Marie Nielsen, 35 år, gift, f. Skallerup sogn, husmoder
Jens Poulsen Vestergård, 3 år, f. Solbjerg sogn, barn
Niels Poulsen Vestergård, 1 år, f. Solbjerg sogn, barn

Deres bryllup. Solbjerg sogn, 1880-92, opslag 76.
Ungkarl Jens Poulsen Vestergaard af Øster Jølby, 32 år gammel og pigen Karen Marie Nielsen af Solbjerg, 28 år gammel. Forlovere: Husmændene Niels Nielsen Furbo og Jens Poulsen Vestergaard af Solbjerg.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 18:45

Ja. Svend. Det var jeg klar over.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 18:52

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solbjerg By og Sogn, En Gaard, 2, FT-1880, C5272
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Salman Andersen Ovesen 45 Gift Husfader Gaardejer Hundborg Sogn Thisted Amt
Anna Nielsdatter 40 Gift Hans Kone Her i Sognet
Niels Ovesen 15 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Marie Ovesen 13 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Grundtvig Ovesen 11 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Andres Ovesen 7 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Povl Jensen Vestergaard 29 Ugift Tjenestekarl Skallerup Sogn Thisted Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 19:00

Thisted, Morsø Nørre, Skallerup, Skallerup Bye, Et hus, 16, FT-1850, B2405
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jensen Kjær 65 Gift Daglejer Solbjerg sogn, Thisted amt
Margrethe Jensdatter 53 Gift Hans kone Her i sognet
Niels Nielsen 29 Gift Arbejdsmand Solbjerg sogn, Thisted amt
Kirsten Marie Jensdatter 28 Gift Hans kone, væverske Her i sognet
Niels Nielsen 3 Ugift De sidst anførtes børn Her i sognet
Ane Nielsen 1 Ugift De sidst anførtes børn Her i sognet

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 19:10

Niels Nielsen og Kirsten Marie Jensdatters bryllup ses her:
Skallerup sogn, opslag 135
Ungkarl Niels Nielsen af Solberg, 25½ år og ungpigen Kirsten Marie Jensdatter af Skallerup sogn, 24 år. Vielsen, 29. marts 1847.
Forlovere: Husmændene Ole Jensen af Solberg og Jens Kjer af Skallerup sogn

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 19:21

Skallerup sogn, 1814-75, opslag 53:
Kirsten Marie Jensdatter, f. 20. januar 1823. Forældre: Jens Jensen Kjer og hustru Magrethe Jensdatter, husbeboere i Skallerup. Hjemmedøbt, 20. januar. I kirken 24. marts 1823.
Faddere: Peder Andersen Worm i S?, Anders Christensen Møller, ungkarl ibd., Maren Jensdatter, ungpige ibd. og Karen Jensdatter Kjer, tjenestepige i Thaarup.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 19:29

Skallerup sogn, 1814-75, opslag 5:
Niels Nielsen, f. 31. maj 1818. Forældre: Jens Worm og hustru Maren Nielsdatter. Husfolk i Skallerup. Hjemmedøbt, 31. maj. I kirken 20. september 1818.
Faddere: Poul Mortensen, Peder Worm og Chr. Mikkelsen, alle gårdmænd i Skallerup, Lars Worm, ungkarl i Thaarup og Magrethe Christensdatter, gdm. Chr. Dissings datter i Skallerup.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 19:39

Niels Nielsens dåb er jeg ikke 100% sikker på er den rigtige. Han er ca. 3 år for gammel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 19:41

Fantastisk stkra, men:

Ungkarl Jens Poulsen Vestergaard af Øster Jølby, 32 år gammel og pigen Karen Marie Nielsen af Solbjerg, 28 år gammel. Forlovere: Husmændene Niels Nielsen Furbo og Jens Poulsen Vestergaard af Solbjerg.

Er ægtemand og forlover den samme?

Og: Forlover Niels Nielsen Furbo?? er det Niels Nielsen gift med Kirsten Marie Jensdatter?
Jeg fandt en anden ældre Niels Nielsen Furboe gift med en Ane...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 19:45

Ham her:
"
Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solberg Bye, En gård, 21, FT-1850
Niels Nielsen Furboe 48 Gift Gårdmand og husfader Bjergby sogn, Thisted amt
Ane Olesdatter 52 Gift Hans kone Alsted sogn, Thisted amt
Else Nielsdatter 26 Ugift Deres børn, væverske Alsted sogn, Thisted amt
Johanne Nielsdatter 23 Ugift Deres børn Alsted sogn, Thisted amt
Oline Nielsdatter 21 Ugift Deres børn Her i sognet
Maren Nielsdatter 17 Ugift Deres børn Her i sognet
Marie Nielsdatter 11 Ugift Deres børn Her i sognet
Jens Nielsen 10 Ugift Deres børn Her i sognet
"
Er det ikke ham der er forlover i 1882?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 21:20

Den første må være en skrivefejl:
>Ungkarl Jens Poulsen Vestergaard af Øster Jølby

Du mener:
Ungkarl Poul Jensen Vestergaard af Øster Jølby,
og så er forloveren hans far >Jens Poulsen Vestergaard af Solbjerg.

Den anden forlover er vel så brudens far: >Niels Nielsen Furbo,
men er der to af dem?

Jeg kan godt se ham jeg fandt er for gammel, men hvorfor hedder din Niels Nielsen ikke Furboe??
Bare for at være sikker på vi finder den rigtige Niels Nielsen...

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 21:36

Du har ret Svend, ang. Solbjerg 1880-92, der skulle have stået ungkarl Poul Jensen Vestergaard af Øster Jølby, 32 år gammel.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 21:48

Jeg mener ikke at Niels Nielsen Furbo er den Niels Nielsen du søger. Niels Nielsen Furbo er født ca. 1802 i Bjergsted. Han er omkring 20 år for gammel. Han er dog kendt af familien, da han jo var forlover ved Poul Jensen Vestergårds bryllup.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 03-11-10 22:11

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solbjerg by, en Gaard, 20, FT-1845, B2213
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Nielsen Furboe 43 Gift Gaardmand Bjergby sogn Thisted amt
Ane Olesdatter 47 Gift hans Kone Alsted sogn Thisted amt
Niels Nielsen 23 Ugift deres Børn Alsted sogn Thisted amt
Else Nielsdatter 21 Ugift deres Børn Alsted sogn Thisted amt
Johanne Nielsdatter 18 Ugift deres Børn Alsted sogn Thisted amt
Oline Nielsdatter 16 - deres Børn i Sognet
Maren Nielsdatter 12 - deres Børn i Sognet
Marie Nielsdatter 6 - deres Børn i Sognet
Jens Nielsen 5 - deres Børn i Sognet
Jens Chr. Pedersen 22 Ugift deres Tjenestekarl Skallerup sogn Thisted amt

Af denne folketælling ses at Furbos søn hedder Niels Nielsen; men er det ham? Alderen passer nogenlunde, dog ikke sognet, som skulle være Solbjerg og ikke Alsted.

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-10 22:41

Når der nu er bryllup og den ene forlover er gommens far, og brudens far tilfældigvis hedder Niels Nielsen, vil det da være nærliggende at tro at den anden forlover Niels Nielsen Furbo er brudens far.

Om Fur ved jeg det er en ø tæt på Mors.

Om Furbo/Furboe er en tilføjelse fordi de engang kom fra Fur ved jeg ikke,
men det undrer mig, at den unge Niels Nielsen på intet tidspunkt har tilnavnet Furbo?

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 04-11-10 05:18

Hej

Ved Niels Poulsen Vestergaards fødsel er moderen Karen Marie Nielsen 34 år - altså født ca. 1854.

Du kan finde efterslægt for Poul Jensen Vestergaard og Karen Marie Nielsen på

www.helgespc.dk

Sandal-Vestergaard Familien

   ID / Dato   0025   14. jan. 2010
   Navn   Frederik Poulsen Vestergaard
   Født   15. juni 1891   Solbjerg Mors
   Døbt
   Død   febr. 1971   V. Solbjerg Mors
   Begravet       Solbjerg Kirke, Mors
   Partner   0026   Ane Marie Nielsen

Forældre
Poul Jensen Vestergaard
Karen Marie Nielsen

Børn

Karen Marie Poulsen (f. Vestergaard)
Poul Jensen Vestergaard
Peder Christian Vestergaard

Anna Johanne Vestergaard
Poul II Jensen Vestergaard
Anna Laurine Pedersen (f. Vestergaard)
Albert Johannes Vestergaard
Viggo Poulsen Vestergaard
Vera Anine Vestergaard
Ella Margrethe Vestergaard
Elvira Vestergaard

Søskende
ja mange

Jeg har ikke kunnet finde Karen Marie.

Torben Hammershøj

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 06:49

Hej Svend.
Prøv at se AO, Solbjerg 1814-1848, konfirmerede drenge, opslag 100.
Her fremgår det at Niels Nielsen Solbjerg og søn af Furbo og hustru Ane Olesdatter.

I Skallerup sogn er der ingen konfirmerede drenge omkring 1835.

I mange af folketællingerne har mange af Niels Nielsenerne et tilnavn, her er det Solbjerg.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 06:51

Der skulle have stået er søn af......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-10 07:48

Tak begge to. Jeg tror vi har nok nu?

Vender tilbage i aften...
Svend

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 15:42

Første fødte af Niels Nielsen og Kirsten Marie Jensdatter. Skallerup kirkebog, 1814-75, opslag 23.

Niels Nielsen, f. 6/7 1847, forældre: Indsidder i Skallerup Niels Nielsen og hustru Kirsten Marie Jensdatter. Faddere: Pigen Else Nielsdatter, gårdm. Niels Furbo, enkemand Ole Jensen, ungkarl Thomas Christian Jensen, alle af Solbjerg, ungkarl Jens Christian Josephsen af Skallerup.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-10 15:50

Modstrid:

Ungkarl Niels Nielsen af Solberg, 25½ år og ungpigen Kirsten Marie Jensdatter af Skallerup sogn, 24 år. Vielsen, 29. marts 1847.
Forlovere: Husmændene Ole Jensen af Solberg og Jens Kjer af Skallerup sogn

Ungkarl Poul Jensen Vestergaard af Øster Jølby, 32 år gammel og pigen Karen Marie Nielsen af Solbjerg, 28 år gammel. Forlovere: Husmændene Niels Nielsen Furbo og Jens Poulsen Vestergaard af Solbjerg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-10 15:54

Undskyld jeg kom til at trykke på send for tidligt,
håber at kunne uddybe i aften...

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 15:58

Næste barn:
Skallerup kirkebog 1814-75, opslag 72.

Ane Nielsen, f. 16/3 1849. Forældre: Indsidder i Skallerup Niels Nielsen og hustru Kirsten Marie Jensdatter.
Faddere: Pigen Johanne Nielsdatter, gårdmand Niels Nielsen, boelsmand Ole Jensen, smed Arnt Andersen, alle af Solbjerg, gårdmand Ole Christian Broe, enkemand Jens Christian Josephsen i Skallerup.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 16:20

De får 3 børn mere i Skallerup, nemlig Jens, f. 1/8 1851, Karen Marie, f. 14/2 1854 og Margrethe, f. 26/2 1855.

Iflg. afgangslisterne, Skallerup sogn rejser: Niels Nielsen, gårdmand, 32 år og Kirsten Marie Jensdatter, 31 år til Solbjerg sogn den 1. november 1855. Der står intet om børnene, men de rejser antagelig med.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 16:24

I Tilgangslisten for Solbjerg sogn 1855 oplyses at de ankommer med børn.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 04-11-10 16:27

Tilgangslisten for Solbjerg, angives en anden alder for de to ægtefolk, nemlig 34 og 32 år. Desuden er N.N. boelsmand og ikke gårdmand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-10 18:33

Glem min modstrid, jeg troede Ole Jensen, der går igen som fadder/forlover,
var Niels Nielsen den yngres far, men så skulle han jo hedde Niels ikke Ole.

Vi ved jo at Kirsten Marie Jensdatter er født 20 jan 1823,
og flere udsagn siger jo at hendes mand Niels Nielsen er født 1821 eller 1822,

men så kan dette jo ikke være rigtigt:
Niels Nielsen, f. 31. maj 1818. Forældre: Jens Worm og hustru Maren Nielsdatter. Husfolk i Skallerup. Hjemmedøbt, 31. maj. I kirken 20. september 1818.

Så mon ikke det er Niels Nielsen den ældre her der hans far:
Niels Nielsen Furboe 43 Gift Gaardmand Bjergby sogn Thisted amt
Ane Olesdatter 47 Gift hans Kone Alsted sogn Thisted amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-10 19:19

Lidt af et bevis: 3. generation Niels Nielsen hedder Fusbo = Furboe
"
Thisted, Morsø Nørre, Skallerup, Skallerup Bye, Et hus, 16, FT-1850,
Jens Jensen Kjær 65 Gift Daglejer Solbjerg sogn, Thisted amt
Margrethe Jensdatter 53 Gift Hans kone Her i sognet
Niels Nielsen 29 Gift Arbejdsmand Solbjerg sogn, Thisted amt
Kirsten Marie Jensdatter 28 Gift Hans kone, væverske Her i sognet
Niels Nielsen 3 Ugift De sidst anførtes børn Her i sognet
Ane Nielsen 1 Ugift De sidst anførtes børn Her i sognet
"
Thisted, Morsø Nørre, Skallerup, Thorup By, Thorup Gaard, 29, FT-1870,
Mogens Chr Eskildsen 45 Gift Husfader Landbruger Sundby
Kirsten Maria Knudsen 61 Gift Husmoder Stagstrup
Niels Nielsen Fusbo 22 Ugift Tjenestekarl Skallerup
"

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 05-11-10 06:53

Det der har forvirret en del er at Niels Nielsen var født i Solbjerg; men efter min bedste overbevisning er han født i Alsted sogn. Altså hedder hans far Niels Nielsen Fusbo.
Niels Nielsen Fusbo optræder som forlover ved barnebarnet Karen Marie Nielsens bryllup.
Glem alt om Jens Worm.

Efter flytningen til Solbjerg får parret yderligere 6 børn, heraf et par tvillinger, nogle af disse børn får tilnavnet Fusbo, desværre dør mange af disse børn.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 05-11-10 07:42

Nej ikke Fusbo men furbo

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-10 08:56

Tak for svaret stkra.

Og ja 3 generationer Niels Nielsen Furbo