/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
støvallergi
Fra : Oerum50
Vist : 1993 gange
100 point
Dato : 10-05-03 12:26

Min hund har fået konstateret husstøvalleregi. Det hårdeste tilfælde dyrelægen har set. Er der nogen der har gode råd til et middel mod dette. Rengørning, støvsugning blir gjordt hver dag. Med venlig hilsen Rune

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 12:49

Et middel kender jeg ikke og jeg synes det lyder helt forfærdeligt for jer.
Har du mulighed for at lave en udendørs løbegård, hvor hunden kan opholde sig en stor del af dagen?
Luft ud så ofte som muligt. Invester i en dyr støvsuger. ingen gulvtæpper. Giv hunden olie i foderet, der reducerer dens egen støvproduktion. (kæmpenatlysolie).
Hjælper det med allergipræparater mon? teldanex eller noget lignende. Hvad sagde dyrlægen?
Mvh Christina

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-03 17:52

Hej, Rune. Har selv haft en berner med støvmideallergi. Vær opmærksom på, at når hunden reagerer på husstøvmider så reagerer den næsten altid også på lagermider, som findes i AL tørfoder (også allergifoder) og også i tørre produkter som ris og havregryn. Jeg gav min hund ris, der var skyllet 2 gange inden de blev kogt. Med diverse kød og grøntsager (han spiste 2 kyllinger om ugen!). Jeg smed selvfølgelig gulvtæpperne ud, og så kom jeg plastikposer under betrækket på alle løse puder og hynder. Alle betræk og sengetøj, dyner og rullemadras blev vasket ved 60 grader ca. 1 gang om måneden. Min hund gik til svømning i hundesvømmehal en gang om ugen for at undgå for meget støv og løse hår fra ham. Gardiner af bomuld blev også varmvasket jævnligt. Jeg fik sat et hepafilter i støvsugeren. -Hvis du kan holde en lav luftfugtighed, så begrænser du også støvmiderne.
Nå men selv alt det er ikke nok til at undgå symptomer (betændte poter, sår og evig kløe). Antihistaminet "polaramin" hjælper, men ikke nok. Det eneste, der virkelig hjælper næsten øjeblikkelig, er et kortisonlignende præparat, f.eks. Medrol eller Prednisolon. Men det har ved længere tids brug nogle forfærdelige bivirkninger, så din hund vil få et kort liv, men den vil have en god periode på måske flere år.
Jeg valgte at få min hund desensibiliseret, "vaccineret". Det kan vistnok kun lade sig gøre, hvis det er under 5 forskellige ting, den er allergisk overfor. Han blev først priktestet for en masse forskellige ting. Og derefter blev der bestilt vaccine hjem specielt til ham. Der skulle rigtig mange indsprøjtninger til gennem et helt år, før han helt kunne undvære medicin, men det lykkedes! Desværre døde han få måneder senere af en anden sygdom, som måske var en senvirkning af den Prednisolon, han fik tidligere i forløbet....
Jeg var heldig, at min dyrlæge tilfældigvis er specialist i hudsygdomme hos små husdyr, -Men desværre mødte jeg hende for sent. Jeg tror ikke, at alle dyrlæger giver sig i kast med priktest og desensibilisering.
Jeg føler virkelig med dig, og tænker med gru tilbage til den tid, hvor jeg måtte lade min dejlige, rare Ramses gå med skærm 24 timer i døgnet....
Åh, ja forresten. Dyrlægen har en olie der er god til allergihunde, Viacutan. Og Ramses blev også vasket med medicinsk specialshampo (Etiderm) 2 gange om ugen...
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-05-03 07:49

Hejsa, min Pyreneer viste sig efter en priktest aat være allergisk ovenfor 10 forskellige ting, så som støv, husmider, mel osv. Han blev vaccineret, noget som tog ca. 1/2 år. Vaccinen blev lavet specielt til ham. Jeg skiftede også min gamle støvsuger ud med den nye Dyson Animal, og jeg holder ham vær fra tæpper o.l. Det er nu ca 4 måneder siden, og det ser ut som om dette har hjulpet ham. Han gnaver ikke i poter eller lignende.

Jeg føler med dig.

Kommentar
Fra : hejdi

Dato : 02-06-03 14:12

Hejsa.
Jeg vil lige sige at det slet ikke er spor sjovt at ha en hund som har allagi, Men har en hund på næsten 3 år som også har allagi ´han kan ikke tåle støvmider og græs mm...
Knuz hejdi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-03 16:44

Hvis en hund har alvorlig allergi, og man af en eller anden grund ikke kan vaccinere, så synes jeg, at man bør give hunden Medrol eller Prednisolon eller lignende, det kan tage ALLE symptomer ret hurtigt. Og det er ikke ret dyrt. MEN i længden kan der komme alvorlige bivirkninger, som i sidste ende kan koste hundens liv. Men hellere et kort og godt liv end et langt liv fuld af lidelser. -Selv en hund med alvorlig allergi kan få flere gode år uden symptomer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-03 21:12

Vi har også en hund (Golden Retriever) med meget slem allergi overfor støvmider, lagermider og lopper. Hun har gennemgået sensiliberings"kuren", selv om hun blev meget syg af de store doser. Den ene gang troede vi faktisk, hun var ved at dø. Derfor blev de sidste store doser delt op i to, med en uge imellem hver "skud". Desværre hjalp det ikke noget videre på hendes alllergi. Hun havde konstant ørebetændelse, frygtelig kløen i ørerne og æder sine trædepuder med jævne mellemrum.
Hun blev opereret i øregangene, så de blev næsten lige så store som øreflappen. Det hjalp på ørebetændelsen. Det har hun kun haft 2 gange siden. Men ørerne klør rædsomt på hende alligevel.
Så nu får hun Prednisolon hver dag. I øjeblikket er hun nede på en, men hun skal op på to, for at de tager så meget, at det er til at leve med for hende. For tiden er det poterne, der er værst. Desværre tager hun meget på af Prednisolon, så selv om hun er gået over til slankefoder, bliver hun ved med at være meget "bred over ryggen". Hun er kun 3 år, så hun får ikke et langt liv, men forhåbentligt et godt liv.

Kommentar
Fra : hejdi

Dato : 02-06-03 21:27

Hejsa jeg har også en gloden retriever på 3 år som også får 1 til 2 skt prednisolon om dagen om sommeren...
Om vinteren får han ingen piller... Hvor gammel mon han bliver? Er der nogen som ved ca hvor meget pillerne forkorter hans liv.?
Hejdi

Godkendelse af svar
Fra : Oerum50

Dato : 02-06-03 23:40

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Oerum50

Dato : 02-06-03 23:59

Hej med jer. Det er min søn der har skrevet indlægget. Han bor hos sin mor. Det er en golden labrador tæve, 18 mdr. Den vil sansynligvis dø vis den ikke kommer under behandling, siger dyrlægen. Den taber pelsen pletvis rund omkring på kropppen, der er brunlig der hvor den taber pelsen. Den for spicial kost nu og der er ikke tæpper hvor den opholder sig. De er igang med en test på den, som koster 4000 kr. men heldigvis er den forsikret så forsikringen betaler de 3000 kr. Jeg vil spørge ind til om hvordan det skrider frem, eller tilbage (støn) med hunden da det er deres kæreste eje. Mange tak for jeres medfølelde deltagelse Jeg vil prøve at holde tråden vedlige. Med venlig hilsen Rune's far

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-03 00:36

Vores dyrlæge mente, at det ville forkorte livet for vores hund med ca. 3 år som minimum.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-03 18:19

Hej, Runes far.
Avs, hvor er det synd for jer. Først skal I finde ud af, præcis hvad det er, hun ikke kan tåle. Det er sikkert det, der er formålet med testen. Derefter skal I overveje, om I orker -og har råd til at få vaccineret hunden -altså desensibiliseret den. Det foregår ved, at hun får en indsprøjtning med en MEGET, meget tynd opløsning af det, hun ikke kan tåle. Opløsningen skal laves specielt til hende, så det er vigtigt, at forsikringen vil hjælpe. En uge efter får hun en indsprøjtning med en opløsning, der er en smule stærkere. Og ugen efter endnu stærkere o.s.v. Det tager over et halvt år at gennemføre behandlingen. Så det kræver også, at man har tiden til det. Og efter hver indsprøjtning skal man vente ½ time hos dyrlægen på en evt. chokreaktion. Men de fleste hunde bliver helt raske eller får det i hvert fald meget bedre.
--Det er altså også synd for din Golden, jernlady. Jeg kan godt forstå, at hun får prednisolon. Jeg var så heldig, at jeg havde en helt ny, ung dyrlæge, som netop havde speciale i hudsygdomme hos mindre husdyr. Så hun lod meget hurtigt være med at følge "opskriften" og vi kørte på de meget lave doser i ret lang tid. Og hver eneste gang undersøgte hun poter og maveskind og noterede for at se, om der var en bedring. Den kære hund sprang selv op på bordet og lagde sig på ryggen og viste poter frem, -også selv om han havde ondt i dem...
---Han blev altså kun 4½ år. Var lige blevet kureret for allergien, da han fik en ny sygdom..... Han havde kun fået prednisolon i et par år før han blev så syg (svamp i snuden), så der ikke var anden udvej end vaccinationen.
Alle I med "støvmideallergihunde": Husk lige det med lagermider i tørfoder!!! -OGSÅ i allergivenligt tørfoder! Man kan ikke lave tørfoder uden der er lagermider i.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-03 22:40

Vi skulle/kunne give vores hund indsprøjtningerne selv. Dyrlægen gav hende den første, mens han viste os, hvordan det skulle gøres og gennemgik doseringsskemaet. Vi gav 700 kr for medicinen til at udføre hele programmet med. Men det afhænger måske af, hvor mange ting hunden ikke kan tåle.
Held og lykke med det. Det virker på ca. 75% af hundene, sagde vores dyrlæge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-03 17:43

Norj, hvor har jeg været forkælet! Min dyrlæge puslede om min hund og lavede tegninger af hans eksem hver eneste uge. Og spurgte til, hvordan han havde haft det siden sidst. Det var faktisk ret hyggeligt, og han blev som sagt MEGET glad for hende. Hun tog endda billeder af hans dårlige poter. Og han VAR en rigtig succes-historie, for han blev helt rask og medicinfri.
Jernlady, Medrol er mere skånsomt, når nu du er nødt til at give pigen sådan noget...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-06-03 16:47

Hej Birgitta.
Tak skal du have. Det vil jeg prøve i stedet for. Ikke alene er Prednisolon giftigt, det både sløver og feder også. Min stakkel tøs er bred som jeg ved ikke hvad selv om hun får slankefoder (ikke så meget som hun skulle have) og masser af motion.
Venlig hilsen
Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-03 17:11

Hej jernlady. Medrol er også giftigt, men knap så slemt som prednisolon. Min dyrlæge sagde, at hvis der var under 5 ting, som hunden var allergisk overfor, så var behandlingen mest effektiv. Min Ramses var allergisk overfor 4 ting: 2 slags støvmider og 2 slags lagermider......
Og endnu en gang: Aldrig mere tørfoder!!! Der er lagermider i ALT tørfoder, -også allergitørfoder! -Man kan spare måske op til ½ pille daglig ved at lave maden selv.
Jeg tror, jeg var enormt heldig, at den dyrlæge, der ovetog min gamle dyrlæges praksis tilfældigvis var specialist i hudsygdomme. Desværre var det noget sent Ramses fik hjælp... Han var 3 år, da han blev alvorligt syg af prednisolonen...