/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kunder hænges ud! er det ok??
Fra : bantam
Vist : 473 gange
10 point
Dato : 10-05-03 12:22

Hej alle

Jeg har netop lagt et tip ind http://www.kandu.dk/dk/tip/3824, ang butikspersonale der debaterer "dumme" kunder

I artiklen står bla. Finn Olsen, HK/Handel i Vejle medgiver, at butikker i dag har et meget højt serviceniveau, og at det kan være belastende, fordi medarbejdere ikke må sige kunder i mod.

Efter min mening er der ikke ret meget af det jeg vil kalde service i de butikker jeg handler i. Som regel er det tit svært overhovedet at finde personale, og når det lykkes ved de tit intet om det man spørger om, så jeg syntes ihvertfald IKKE at seviceniveuet er særlig højt eller stigende

Selvfølgelig findes der da sikkert urimelige kunder, som man som ansat SKAL have lov at sige fra over for, men jeg vil stadig mene at det er lidt de fleste ansattes skyld at kunderne er urimelige, for de er altid i forsvarsposition,da det er så sjældent man får service som man kan bruge til noget.

Skal lige siges at vi for nogle mdr. siden fik en ny Føtex i nærheden, og der har vi handlet siden, og har fra starten haft fine oplevelser og god service, så det kan lade sig gøre.

Det kunne være sjovt at høre hvad andre mener om kundeservice, eller mangel på samme???

mvh
Bantam

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 20 point
Dato : 10-05-03 12:43

tjaeee...som tidligere kassedame i OBS kan jeg skrive under på, at det ofte er kunderne der er nogle idioter! Kassedamen er det sidste menneske, kunden møder på sin vej, og derfor får han/hun alle de møgfald, kunden ikke kunne komme af med i butikken. Det er altså ikke kassedamens skyld at der
- ikke bliver åbnet flere kasser (ofte en politik fra varehusets side...kunderne får en oplevelse af at varehuset er velbesøgt, hvis de skal stå lidt i kø!!!)
- ikke er ordentlige prismærker på tingene
- stregkoderne ikke passer
-kasserullen løber tør
-fra Andersen har glemt at veje sine skide vindruer og kassekøen derfor går i stå
-at kunden ikke har kunnet finde en servicemedarbejder i forretningen
-at en forretningen er løbet tør for en given vare
-at køen er længere fredag eftermiddag end mandag morgen

Det er heller ikke kassedamens skyld, at kunderne af en eller anden grund tror kassedamer er en særlig art, der ikke hører til menneskeracen. Hvor meget koster det at smile og sige dav frem for at stå og være tæskesur og dynge varerne op i et bjerg, der umuligt kan køre hen af kassebåndet??

Åh gud hvor er jeg i grunden glad for ikke at være kassedame længere!!!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 12:47

Hej ....

Først vil jeg sige at den gamle regel med at "Kunden har altid ret" er en regel jeg virkelig har gjort alt for at efterleve.
Jeg har arbejdet i butik før, har firma nu og også haft min egen forretning ( et cafeteria ) men, men, men - der er altid i en flok af kunder ( og husk lige jeg udtaler mig ud fra egne erfaringer ) der bare liiiige er en tand for grov, vulgær, beskidt i sin mund, ondskabsfuld osv osv osv. Jeg har i de to år jeg havde cafeteriet haft gode kunder, dog var der een i blandt der stadig får det til at boble i blodet.

Tilbage til den ansatte der har en eller anden ret når kunden ligesom går for langt. Det gjorde jeg og fortryder det bestemt ikke....

Generelt var mine kunder søde og rare, og det var vi osse ( selvfølgelig )

Jeg har dog selv som privatperson oplevet småsure, irritable teenage-ansatte i en stor kæde jeg ikke vil nævne her, for det er sådan set ligemeget. Men jeg har osse stået og hørt andre kunder være ( efter min målestok ) "ulækre" overfor en eller anden ansat, hvor jeg virkelig har tænkt : Ååårrrhhhh gider du skabe dig!!!!!
Hvor kunden simpelthen udviser barnlig trang til bare at skabe sig ( for så er der jo nogen der hører og ser dem !!! )

Min mening er at man som ansat skal have en laaaaaangstrakt tålmodighed, men osse vide der skal være en grænse !!!! Det burde være derfor der er butikschefer i en forretning, for når det bliver for meget må man hente hjælp der som ansat.

*GGG - men det virker heller ikke altid når det viser sig at butikschefen er 23 år - og måske heller ingen erfaring har.

Dog mener jeg ikke man bør lave en side der hedder haderkunder.dk ..... for det bliver hurtigt som om det er kunderne mod de ansatte ( og omvendt ) og det forbedrer ihvertfald ikke kundeservicen.

Mange ansatte skulle måske have et lynkursus i ordentlig kundepleje, og nogle kunder fortjener ikke anden mulighed end, at bestille deres varer via telefon, og få dem "kastet" ind i indkørslen ved lejlighed

Hilsen Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 12:58

hej igen..så længe kunder ikke hænges ud ved navn synes jeg såmænd siden er ok...de ansatte kan lufte deres frustrationer og blive enige om, at nogle bare _er_ dummere end andre!!!
og ja...der findes også usædvanligt dumme servicemedarbejdere, no doubt!

Jeg var en god kassedame, der havde tonsvis af faste kunder, der valgte "min" kasse fordi jeg var sød og smilende og gav dem ret når de brokkede sig. På den måde blev min dag mere udholdelig, fordi der kom nogle smil og venlige ord ind i løbet af arbejdsdagen. Og jeg gør mig stadig umage, når jeg handler, for altid at sige noget pænt til kassedamen, fordi jeg ved hvor meget det betyder at blive anerkendt som menneske og som en, der faktisk forsøger at yde en service. (jeg stabler heller ikke mine varer og jeg lægger dem med stregkoden øverst!!!)

Kh hellige christina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 13:05

Jo, men jeg er kunde - du er kunde det er vi allesammen i et eller andet omfang .... og når siden så hedder haderkunder.dk - så bliver det hurtig en generalisering af alle kunder .... at jeg så osse ALTID er så sød, og flink og forstående overfor kassedamer m.v er jo en anden ting - så siden der er ihvertfald ikke om mig .....

MEN jeg er da sikker på der i den brogede danske befolkning er folk der ville mene at det kunne være møntet på dem .....

Karina

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-05-03 14:12

Jeg er selv i tidernes morgen butiksudlært i IRMA, og har derfor erfaring som butiksansat både i kassen, og på "gulvet", og senere arbejdede jeg som eksp. i et stormagasin, så jeg har selv meget erf. med de forskellige kundetyper.

Det jeg mener er at i dag syntes jeg ihvertfald ikke mange af de ansatte ved nok om det de har med at gøre, og man får tit det indtryk at det "bare" er studerende, som er der for at tjene lidt til studierne, og som sådan er ret ligeglad med kundeservice.

Det er jo så butikkernes problem at de ikke betaler en ordentlig løn til de Uddannede, så de måske kunne fastholde dem noget mere, og give dem gejsten.

Det er helt sikkert stessende at være i butik idag, for der er nok ikke mere personale end højst nødvendigt, og det er derfor altid svært at finde en man kan spørge, og når man så endelig er heldig ved de som regel ikke ret meget.

Ved ikke om i fatter hvad jeg mener?

Jeg ved da godt at mange kunder er urimelige, har selv set mange eksemplarer.

Sjovt nok syntes jeg altid man får en god service i Tyskland, både på restaurant og i butikker, ved ikke hvorfor det er sådan, men det har vi tit talt om, og også hørt fra andre, ved ikke om det simpelt hen er et kulturspgsm, siden de fleste danske servicemedarb ikke kan smile og sige tak

Bantam

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-05-03 17:32

Butiksansatte er vel også en slags mennesker, og de optræder sikkert også som kunde ind imellem og vice versa.
Jeg oplever ikke mange sure ekspedienter hvor jeg handler. Jeg ved ikke hvorfor; men det kan tænkes, at det har noget at gøre med den måde jeg (man) henvender sig på.
Jeg har selv i mange år været beskæftiget med kunder jeg skulle udføre service for. Ofte vanskelige og vrede kunder; men min opgave var specifikt, at sørge for at de blev tilfredse inden min opgave var slut.

Det burde arbejdsgiverne (butiksejerne) måske gøre lidt mere opmærksom på, overfor deres ansatte.

Men jeg har da også fravalgt butikker, hvor jeg ikke føler mig godt nok betjent. Modsat søger jeg derhen hvor jeg føler mig velkommen og får en god betjening.

At de fleste Discountforretninger er bemandet med meget unge og uerfarne ansatte, er vel én af grundene til de lave priser de kan tilbyde.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-05-03 17:35

Jeg ville lige læse Dit tip:

http://www.kandu.dk/dk/tip/3824,

men det eksisterer desværre ikke.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-05-03 18:06

Det er underligt.

Hvis jeg trykker på linket her står der filen ikke eksisterer, men går du ud i tips og tar den derfra er det ok.

Det står under tip som "hæng dine kunder ud på internettet"

Bantam

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 18:24

Hej igen - er det ikke fordi der er et lille komma tilsidst i linket i dette indlæg ???

Karina

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-05-03 18:32

Det er da muligt, der er jo ikke andet for at prøve

Tipset har linket http://www.kandu.dk/dk/tip/3824

mvh og fortsat god weekend
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-05-03 18:35

Nu virker det som det skal Tak!!

Bantam

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-05-03 18:44

Jo det er nok linket det er galt med; men nu har jeg læst Dit tip. Jeg syntes ikke det er i orden at hænge hverken kunder eller ansatte ud på nettet, og specielt ikke når det foregår anonymt. Det er et af de uheldige eksempler på hvad nettet kan misbruges til.
Mange konflikter kunne løses hurtigere og bedre, hvis folk ville klage direkte til den relevante ansvarlige.
Helst personligt; men under alle omstændigheder ikke anonymt.
At svine sine medmennesker til (som jo også foregår her på kandu iblandt) er ubehagelig tendens som bestemt ikke forbedrer forholdene mellem mennesker.
I princippet foregår der præcis det samme i trafikken, hvor folk rask væk tildeler deres medtrafikanter "fingeren" og andre lignende gestulationer.

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 24-05-03 15:41

Tak for svaret skingur.