/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasanlæg drypper vand
Fra : morver78
Vist : 6665 gange
50 point
Dato : 03-11-10 02:56

Hej alle sammen...
Jeg har et ca. 5-6 år gammelt naturgas-varme-anlæg. Vitodens 200...
jeg har i forbindelse med ombygning af badeværelse opdaget at der fra anlægget drypper 5-10 liter vand om dagen. Tidligere er det bare rendt direkte i afløbet, men nu hvor der står en spand og samler vandet har jeg opdaget hvor meget det drejer sig om.
Er der en af jer der kan fortælle om det er normalt at der render så meget vand fra?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-11-10 06:35

Dit anlæg må da mangle vand, med så meget udløb? Er der fra en utæt sikkerhedsventil? Under alle omstændighdeder er det absolut ikke normalt! Hvis anlæger løber tør for vand, ødelægges det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-10 07:33

Uvidenheden kender åbenbart ingen grænser (ment til Alka). Der er tale om en kondenserende gaskedel fra Viessmann. Denne vil normal lukke en del vand i kondensafløbet, afhængigt af årstiden og driftform.

Læs din vejledning!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 03-11-10 08:29

Naturgassen består af kulbrinter. Ved forbrænding bliver kulstofdelen til kuldioxyd, som ryger ud i luften med velkendt virkning, brinten forbinder sig med luftens ilt til VAND, som i dit tilfælde enten løber i et gulvafløb eller ned i en spand. Fidusen ved et kondenserende anlæg er netop, at i stedet for at lukke vanddamp ud, udnytter man den varmemængde, som frigøres ved at fortætte dampen til væske, og det er ganske overordentlig meget: 1 kg vanddamp ved 100 grader afgiver ved fortætning til 1 kg vand ved 100 grader en energi på cirka 2260 kiloJoule eller lige så meget energi, som det koster at varme 5½ liter vand op fra 0 til 100.
v. h.
pbp

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 03-11-10 09:38

Nu ved jeg ikke om det kan jævnføres, men vi har et gasanlæg og med varmtvandsbeholder der trækker 8 rækkrhuse.
Det undrede mig at overtryksventilen pludselig blev aktiveret med et tryk på 3 bar. Jeg lukkede vand af anlæget til det kom på 2 bar, men på kort tig var det igen oppe på 3 bar, sikkerhedsventilen skulle åbne på 2,5 bar så det var helt OK at den åbnede, men hvor kom vandet fra. Det viste sig at varmespiralen i varmtvandsbeholderen var tæret og herfra kom der hele tiden nyt vand ind i anlæger som så lukkede det ud at sikkerhedsventilen,
Varmtvandsbeholderen er nu fornyet og misæren klaret.
Det kan måske være at det er det samme problem som du har, nemlig en defekt varmespiral til det varme vand, det er alt for meget vand at skulle samle op daglig.
Håber at du finder fejlen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-10 16:45

3773 har nu erfaret at uvidenheden er uden grænser her i kandu.
Dog har kai-d netop udvidet uvidenhedsområdet.
Han kender ikke forskel på et asanlæg og et centralvarmeanlæg.

Ved forbrænding af naturgas s dannes vand. Det løber fra skorsten og kedelflade ved kondenserende drift.

Utæthed i et centralanlæg har ikke med gassen at gøre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-10 16:59

Gad vide hvad et asanlæg er? Der må jeg sige jeg er uvidende.

Jeg kender, har set og tror jeg kan genkende en Viessmann gaskedel. Sådan en har et kondensvandsafløb, der skal føres til afløb. Åbenbart har Marver sådan en, hvor han har taget slangen ud af afløbet (som han ret præcist beskriver det). Nu undrer det ham at der vedblivende render vand ud af dette. Den nærmere teori om hvor det kommer fra er ret præcist beskrevet af pbp, i et nogenlunde tilgængelig sprog, som selv gamle rystende idioter med ingeniørbaggrund kan forstå.

At kedel skal tabe 5 -10 liter vand uden driftstop, kan ikke lade sig gøre. Lavtrykspressostaten havde omgående slukket for kedlen hvis du bare tapper en liter eller 2 af kedelkredsen.

Sidder der en beholderunit ved siden af, kan sikkerhedsarmaturet på denne være gået, men så vil man se vanduret dreje rundt.

Forstod du nogenlunde det Transor? Eller skal vi vende tilbage til dine snottåbelige bemærkninger omkring jordvarme? Synes ikke rigtig du havde flere "Gode" beregninger til os fra den kant!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-10 17:47

Jeg kan fortælle at de gange min pumpe som lukker kondens ud i afløb (da jeg ikke har afløb i kælder) har været i stykker- så er det temmelig meget vand som løber ud på gulvet(spand)
Jeg har ikke oplevet 5 til 10 liter om dagen- tæt på de 5 liter- men det afhænger jo af forbrug.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-10 20:51

Uhadada - jeg troede ikke, centralvarmeanlæg var årsag til religionskrige. Måske skal jeg på mine gamle dage revidere min opfattelse!

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 04-11-10 22:25

Ja-men dog, ja-men dog !!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-10 08:52

Nå morver
Du har fået at vide fra 3773, at anlægget SKAL gøre sådan og fra mig hvorfor. det er nok på sin plads, at du lukker tråden!
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : morver78

Dato : 10-11-10 20:48

Du har ret...
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : morver78

Dato : 10-11-10 20:51

Tak for svaret pbp_et.