/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykel - fodbremsen virker ikke hele tide
Fra : torben7913
Vist : 8437 gange
100 point
Dato : 02-11-10 07:47

Hej. Jeg har lige været ude at cykle og så oplevede jeg, at min fodbremse slet ikke vikede, da jeg bremsede kunne jeg bare træde baglæns med pedalerne, uden der skete noget. Jeg kunne så bruge håndbremsen, men det ville være bedre at brmse med føderne, for det er jeg vant til.
Efter lidt tid kunne den godt bremse og efter lidt mere tid kunne den ikke, og nu kan den godt igen, men hvor længe?
Der er syv indvendige gear: Shimano Nexus 7-speed.
Er der nogen som har et bud på, hvad jeg selv kan gøre for at løse problemet ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-11-10 09:24
Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 02-11-10 09:37

Der er kun bremseklodser på håndbremserne, og de virker godt nok. Fodbremsen sidder indvendigt i kranken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-10 09:47

Din fodbremse skal nok renses og smøres med petroleum................det har jeg brugt til de gammeldags navbremser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-10 11:13

Bremse i kranken. Du ryger for meget pot.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-10 11:14

Baghjulsnavet skal skilles ad , renses og visse dele måske fornyes.

Du skal have fakrikkens anvisninger for samling og justering på grund af gearet , eller overlade til en god cykelmekanikker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-10 11:32

Citat
Bremse i kranken. Du ryger for meget pot

Så har de sgu røget meget pot for 100 år siden da opfindelsen med navbremse blev gjort, og siden har været standard på alle cykler uden udvendigt gear

Hvis der kun er eet gear er det en smal sag at skille ad, smøre og justere, men jeg kender slet ikke dem med navgear.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 02-11-10 16:39

Tak for svaret transor.