/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
tilladt at sygemelde sig pr. sms
Fra : burt28
Vist : 2183 gange
200 point
Dato : 01-11-10 20:51

hej

jeg arbejder i en stor butik .. det er ikke altid der er mødt en leder når vi skal møde.
man har førhen ringet til en omstillingsdame og sygemeldt sig.

nu er nogen begyndt at sygemelde sig pr. sms .... er dette mon tilladt .... det skal lige nævnes at
lederne tidligere og stadig benytter sms til at kontakte folk privat angående arbejdsopgaver...

så er dette en lovlig måde at sygemelde sig på?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-11-10 20:53

Jeg synes det er uhøfligt at sygemelde sig pr sms.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-10 20:57

det er ikke forbudt ved lov.

Men man skal være sikker på at meddelelsen er modtaget.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-11-10 21:14

Citat
nu er nogen begyndt at sygemelde sig pr. sms .... er dette mon tilladt .... det skal lige nævnes at
lederne tidligere og stadig benytter sms til at kontakte folk privat angående arbejdsopgaver...

Hvis de pågældende ikke har mødt nogen afvisning, på grund af sygemelding via sms- så er det jo tilladt i firmaet.

Der er ingen lovgivning, som beskriver om den ene eller den anden metode er korrekt.

Man kan diskutere etikken i det, men jeg ville efterlyse konkrete procedurer ved sygemelding i firmaet- spørg dig frem, og om det er firmaets personalepolitik.

der er i hvert fald noget I lige skal have opdateret for at finde ud af, om det er den korrekte metode, så det ikke bare er tilfældigt.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 210 point
Dato : 01-11-10 21:16
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-11-10 21:23

et godt link smokei

netop, det bør stå i firmaets personale politik - hvad der er tilladt. Men det er ikke altid opdateret. Så der er god anledning til at rejse spørgsmålet- evt. via en tillidsrepræsentant.

Praksis overhaler nogle gange det som er skrevet ned.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-11-10 21:27

bare sørg for at I fremover laver en praksis der giver en tilbagemelding om at det er modtaget. Ellers brug den gense vej pr. telefon. uanset hvornår I kan få fat på nogen.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-11-10 21:55

Vi har tilladt det i min virksomhed, men det er selvfølgelig efter aftale med sin leder, så det er nok ham/hende du skal spørge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-10 02:47

Hvis Jeres ledere er begyndt at bruge sms i arbejdsøjemed er der nok ikke noget i vejen for det modsatte.

En fyring pr sms som nogen har oplevet er dog det rene ga-ga, derudover skal man man medbringe en skriftlig opsigelse til jobcentret.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-11-10 12:45

Sygemelder også via sms, idet det ikke altid er til at få fat i den person jeg skal sygemelde mig til. jeg kræver dog en retur sms tilbage, hvor jeg kan se at sms´en er modtaget.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-11-10 21:29

Du kan fyres via sms opsige jobbet pr sms så sygemelding går også medmindre andet er aftalt i firmaet

Godkendelse af svar
Fra : burt28

Dato : 08-11-10 08:25

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-11-10 13:17

Selvtak