/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
US family visit help
Fra : svendgiversen
Vist : 2031 gange
129 point
Dato : 30-10-10 21:41

Nogle vil huske at jeg i flere omgange fandt min nye kones Bekhøj familie med hjælp her fra kandu.
Nu har en familie fra USA anmeldt deres ankomst, og jeg er inviteret med...

Nok fordi de tror jeg har styr på Bekhøj familien, som jeg kun har kendt et par år.

Problemet er at jeg har fundet tre mandlige Bekhøj emigranter, men ikke deres emigrant Marie,
så den amerikanske familie der kommer, er slet ikke med i vort eksisterende slægs træ.

Her er et par folketællinger fra Maries? ældre søskende i to kuld:

Young Line:
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby By og Sogn, En Gaard, 59 (11), FT-1880, C5273
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Pedersen 35 Gift Husfader Gaardeier Her i Sognet
Maren Maigaard Jensen 36 Gift Hans Hustru Karby Sogn Thisted Amt
Jens Bekhøi Jensen 10 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Engvardt Bekhøi Jensen 4 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Jens Peter Jensen Bekhøi Pedersen 3 Ugift Deres Børn Her i Sognet
Andreas Kristian Pedersen under 1 Aar Ugift Deres Børn Her i Sognet
Ane Korsgaard Nielsen 19 Ugift Tjenestepige Tødsø Sogn Thisted Amt

Young line2
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, 1 Gaard, 4, FT-1890, C1168
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Pedersen 45 Gift Husfader Gaardejer Sundby
Maren Majgaard 46 Gift Husmoder Redsted
Peter Bekhøj Jensen 13 Ugift Barn Sundby
Andreas Kristian Pedersen 10 Ugift Barn Sundby
Otto Pedersen 9 Ugift Barn Sundby
Johannes Pedersen 3 Ugift Barn Sundby
Peder Kristian Pedersen 1 Ugift Barn Sundby
Marie Kristine Kristensen 18 Ugift Tjenestetyende Bjergby

Mikkel Pedersen er Maren Majgaards anden mand,
hendes første, min kones morfar, Jens Peter Jensen Bekhøj døde i 1875,
og det ser ud til der er lidt tvivl om hvem der er far til den 3 / 13 årige Jens Peter,
der iøvrigt også emigrerede, men det er ikke problemet:

Der skulle findes en datter mere Marie, som i 1913 gifter sig med Niels Vestergaard,
lige før de begge emigrerer til USA, deres barnebarn kommer nu med mand og familie...

De gifter sig på Mors, sikkert Nørre sogn, og sandsynligvis i Sundby,
men findes denne Marie og dette ægteskab overhovedet, når hun ikke er med i de to folketællinger?

Hvem kan hjælpe, jeg taber jo ansigt, hvis jeg ikke finder hende?
Da hun har mand og to børn, plus adskillige børnebørn i USA, må hun jo eksistere...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-10 00:15

Du er vist kommet i en kattepine, jeg ville hjælpe hvis jeg kunne. Men du er selv så dygtig til det, så kan du ikke selv i disse IT tider?

Accepteret svar
Fra : torbenhammer

Modtaget 129 point
Dato : 31-10-10 02:41

Hej

Kan dette hjælpe dig?

Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, Gaard, 47, FT-1870, D4179
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Peter Jensen Bekhøi 27 Gift Huusfader Jordbruger Sundby
Maren Maigaard Jensdatter 27 Gift Huusmoder Hustrue Redsted
Jens Bekhøi Jensen 1 Ugift barn barn Sundby
Jens Bekhøi Christensen 18 Ugift Slægtning Arbejder Hundborg PaaThisted
Jens Sine Nielsdatter 21 Ugift Tyende Tyende Harring PaaThisted

--------------------------------------------------------------------------------

Jens Bekhøi Jensen, f. 29 jan 1870, hjemmedøbt 30 jan 1870, proklameret 10 apr 1870

1853-1879, Sundby, Thisted, opslag 39:
Ingvard Bekhøj Jensen, f. 20 feb 1875, døbt 28 feb 1875

1853-1879, Sundby, Thisted, opslag 41:
Jens Peter Jensen Bekhøj Pedersen, f. 11 nov 1876, hjemmedøbt 13 mov 1876, proklameret 06 jan 1877
Far: Gaardmand Mikkel Pedersen
Mor: Maren Majgaard Jensen, 33 aar, Sundby

Opslag 44:
Anders Kristian Majgaard Pedersen, f. 29 apr 1878, døbt 12 maj 1878
Far: Mikkel Pedersen
Mor: Maren Majgaard Jensen

1880-1892, Sundby, Thisted, opslag 3:
Otto Pedersen, f. 05 jan 1881, døbt 23 jan 1881
Far: Mikkel Pedersen
Mor: Maren Majgaard Jensen

1880-1892, Sundby, opslag 30:
Inger Marie Pedersen, f. 28 mar 1891, døbt 03 maj 1891
Far: Mikkel Pedersen
Mor: Maren Majgaard Jensen

1892-1914, Sundby, Thisted, opslag 120:
Ungkarl, Arbejdsmand Niels Poulsen Vestergaard, f. i Solbjerg 19 mar 1888.
Far: Tømrer Poul Jensen Vestergaard
Mor:Karen Marie Nielsen, Solbjerg
Gift 08 aug 1913, Sundby med
Inger Marie Pedersen, f. i Sundby 20 mar 1891
Far: Mikkel Pedersen
Mor: Karen Majgaard Jensen, Sundby

torben hammer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 08:23

Ja Torben,
hun er så født 1891 og for ung til at være med i folketællingerne på nettet.

Også tak for Niels Poulsen Vestergaard, det må være ham hun gifter sig med i 1913,
de ældre Mikkel Pedersen sønner har jeg...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 10:19

Undskyld jeg ser først nu du også har deres bryllup med...

Det bliver jo nok ikke noget problem at spore Vestergard familien tilbage i tiden,
men kan vi finde noget om hvordan de kommer til USA og deres familie og død derovre?

De kom aldrig tilbage, ikke engang på besøg...

Dem jeg har kontakt med er Ottos sønner og de har ikke ikke Vestergaard,
men Korsgaard som mellemnavn. Det er dem der står som værter for amerikanerne.

Mange gårde der på Mors blev til navne efterhånden, også Bekhøj og nabogården Filtenborg...

Og granner, det er ikke dovenskab, men jeg er ikke så god til AO håndskrift, det er torbenhammer.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-10-10 11:36

Hej alle sammen, jeg bliver meget imponeret, hver gang det kommer ind på slægtsforskning.
Mange af de spørgsmål og svar er fantastiske, jeg er lige gået i gang med mine aner og har lige downloadet "my heritage" plus er begyndt at udspørge de få der er tilbage af min familie, det er desvære ikke så mange tilbage.
Men som nybegynder må jeg sige at min viden på dette område er meget begrænset, så derfor vil jeg spørge jer om hvordan, jeg kan hente oplysninger, og hvor? OSV: OSV:.
Hvis i har nogle råd jeg måske kan lære af, vil jeg blive meget glad.
MVH: Alan Berg. alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 12:11

Til alan,
her har du de tre vigtigste adresser for dansk søgning:

http://ddd.dda.dk/
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
http://www.sa.dk/ao/

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-10-10 12:19

Mange tak svendgiversen, her er da lidt at gå i gang med, jeg er meget glad for dem.
Venlig hilsen. alan57

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 12:44

Hej Svend

Dette har jeg fundet på www.ellisisland.org

First Name: Niels
Last Name: Vestergaard
Ethnicity: Denmark, Scand
Last Place of Residence: Sundby, Denmark
Date of Arrival: Aug 26, 1913
Age at Arrival: 26y
Gender: M
Marital Status: M
Ship of Travel: C.F. Tietgen
Port of Departure: Copenhagen
Manifest Line Number: 0009

Han rejste sammen med Marie:

Vestergaard, Niels M 26y M Denmark, Scand Sundby, Denmark
Vestergaard, Marie F 22y M Denmark, Scand Sundby, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 13:01

Tak vith, det kunne jeg ikke selv finde.

Står der ikke noget om hvor i USA han skulle hen?

Og mon han fortsat kaldte sig vestergaard derovre??

En ældre Bekhøj slægtning hed Becker i Iowa.
Maries ældste bror kom vist også til Iowa...

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 31-10-10 13:04

Navn:    Pedersen, Jens Peter Jensen Bækhøj   Stilling:    Landmand
Alder:    26   Bestemmelsessted:    West Branch
Kontrakt nr.:    61400   Forevisningsdato:    2/27/1903
Fødested:    ?   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    Sundby (Kbh)   Sidste oph. amt:    København
Sidste oph.sted:    Sundby   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    West Branch   Bestemmelses stat:    Iowa
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I0203P1903

Dette fra "DDD Udvandrerdatabasen"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 13:07

Du finder Marie i FT 1901 Sundby opslag 103 (på AO)

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 13:11

Der er 2 der hedder Becker med samme skib

Name Gender Age Married Ethnicity Place of Residence
Becker, Peder M 25y M Denmark, Scand Chicago, Ill
Becker, Anna F 20y M USA Chicago, Ill

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 13:17

Det er lidt svært at læse, men jeg tror, at Niels og Marie skal over til svogeren John Becker i Chicago.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-10 13:29

Jeg er vildt imponeret, svendgiversen har hjulpet mig med lidt slægtsforskning og jeg har i dag ugentlig kontakt med mine slægtninge i USA og i Sverige.

Men Vith, du er fantastisk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 14:05

Fantastisk vith, nu overhaler du snart torben som den der har hjulpet mig mest...

Og granner, hvad var det du sagde: "Kan du ikke selv?"
Nej, alene var jeg ikke kommet så langt, det er jo fordelen ved kandu.
Vejen til en hurtig løsning...

Jeg har nu talt med Mogens, kontakt personen på Mors for besøget fra USA,
han har selv været derovre i en årrække og mener:

At de efter Chikago tog til Montana, og at de endte deres dage i byen Plentywood.
Der må der være mange tæer, men er der også en kirkegård??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 14:12

Iøvrigt fik Marie og Niels Vestergaad to børn i USA ifølge Mogens: Karl/Carl og Mary.

Marys datter hedder Carole og er gift med Mr. Johnson,
og de kommer på besøg på Mors sidst i november med to børn...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 14:27

Tak for de pæne ord. Jeg synes selv jeg har fået meget hjælp her på kandu og vil naturligvis gerne hjælpe andre, hvor jeg kan.

Der er ingen tvivl om at Niels og Marie kender Peder og Anna Becker, for de skal til samme adresse:
2717 ... (ulæseligt) Avn., Chicago.

Anna Becker er født i U.S. og Peder Beckers nærmeste slægtning er Mikkel Bækhøj, Nykøbing M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-10 14:38

Hvordan ser du dog alt dette?

Men om Peder og Anna Becker,
Mogens nævnte en søn "Pete" i USA, som han trode var den yngste og hed Per?

Her uddrag fra folketællingen i 1890 ovenfor:

Peter Bekhøj Jensen 13 Ugift Barn Sundby
Andreas Kristian Pedersen 10 Ugift Barn Sundby
Otto Pedersen 9 Ugift Barn Sundby
Johannes Pedersen 3 Ugift Barn Sundby
Peder Kristian Pedersen 1 Ugift Barn Sundby

Jeg ved den ældste Peder tog til USA,
ifølge Mogens gjorde den yngre Peder det også,
og så er det måske ham de skal besøge, med hustru Anna??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 14:47

Hvordan jeg ser alt? Det er der faktisk ingen ben i. På www.ellisisland.org kan man registrere sig (gratis) og så kan man se de originale passagerlister/manifester med diverse oplysninger.

Peder Becker er 25 år, da han rejser, så det passer vel bedst med den yngste.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 15:00
Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-10 15:44

Du finder Marie og hendes familie i FT 1906 Sundby opslag 8 (på AO)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-10 20:53

Tak for svaret torbenhammer.

og vith svarer så på mit andet spørgsmål...