/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Testamente? Advokat? Eller ...???
Fra : BerndJ
Vist : 586 gange
200 point
Dato : 29-10-10 16:01

Jeg har i 4 år levet sammen med min nuværende kæreste - ingen fælles børn.

I maj 2010 købte min kæreste et nyt hus, udelukkende i hendes navn, hun står udelukkende for alle udgifter til kreditforening og alles fællesudgifter. Jeg bidrager med et stort månedligt "husleje- og husholdningstilskud" samt indkøb af diverse møbler, bilreparationer, værktøj, af og til mad- og dagligdagsvarer - jeg betaler rejser og udflugter og mange andre "småting". - Det har fungeret udmærket - ingen har følt sig "snydt" på noget tidspunkt, alle er tilfredse og glade for ordningen.

For 14 dage siden får min kæreste et ganske sjældent alvorlig livstruende kronisk hjertesygdom som hun aldrig bliver rask af - prognosen er meget dårlig, ingen behandlingsmuligheder, forventet levetid: uvist.

For 3 år siden har jeg friet til min kæreste - hun vil ikke giftes, udelukkende af principielle årsager som intet har med mig at gøre (min kæreste er ikke skilt, "kun" separeret, men søger om skilsmisse nu). - Jeg synes ikke jeg kan frie en gang til.

Vi har ingen testamente, ingen aftaler --- ingenting. - HVAD kan jeg / vi gøre for mig?? (jeg ved godt at det lyder meget egoistisk, men jeg er jo også nødt til at forholde mig til virkeligheden og til mit liv). Vi her hhv. 52 år og 55 år, min kæreste er social- og sundhedsass., jeg er sygeplejerske.

Min kæreste har 3 børn, hvoraf de to er udeboende og klarer sig økonomisk rimelig, én hjemmeboende på 14 år. Jeg har 3 børn, hvoraf de to læser på universitet og klarer sig fint, én hjemmeboende på 16 år som lever hos sin biologiske mor.

Jeg kan overhoved ikke overskue situationen - hvordan skal jeg gribe det an ... uden at virke "grisk" og egocentreret?? Har jeg overhoved nogen som helst rettighedder???

HJÆLP udbedes - på forhånd tak!! (At jeg har været mega-naiv og snot-hamrende dum ved ikke at tage højde for denne situation for mange måneder siden, ved jeg godt - - - ).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-10 16:26

Man kan ikke kritisere Dig for ikke at have taget højde for situationen, vi risikerer alle at få en sådan besked, eller dø i en ulykke.

Jeg synes ikke at Du skulle bringe det på bane før hendes skilsmisse er overstået, hun har rigeligt at tænke på nu, og ydermere er det ikke sikkert at hun har fået økonomiske mellemværender på plads med sin ex endnu, skulle det ske at hun faldt bort inden det er overstået og der i mellemtiden er oprettet et testamente bliver det et grundigt rod.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 29-10-10 16:51

Jeg kender til situationer, der økonomisk er værre en din, men som regel er det manden,
der køber hus, og den kvindelige samlever bidrager i mange år...

I værste fald vil ingen af hendes børn vel gøre krav på det, som du har medbragt i det fælles hjem,
eksempelvis din bil, dine møbler og andre værdigenstande.

Og hun skylder vel i huset, der nok ikke er steget i disse krise tider, så du går ikke glip af meget der.

Tag det roligt, vær god ved hende, og det økonomiske ordner sig nok i bedste forståelse...

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 29-10-10 17:17

Tak for svaret svendgiversen og LuffeA!!!! - Lige nu giver begge jeres råd lidt ro i mit sind - TAK for det!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-10 13:00

I det øjeblik din kæreste dør før dig, er loven sådan indrettet, at du må tage de ting du selv har bragt ind i forholdet...og så sige farvel og tak.

Du har INGEN rettigheder overhovedet til noget som helst der vedrører den faste ejendom.
Og ting anskaffet i fælleskab, der har du kun rettigheder såfremt dit navn står på købspapirerne..og/eller du kan dokumentere, at du har betalt dem egenhændigt og/eller du kan dokumentere, at din kæreste ikke ville have haft råd til at anskaffe dem hvis du ikke havde bidraget økonomisk.

Men se det på den anden måde...du kom med ingenting (alt står i kærestens navn og købt af hende)..og går med i ingenting.
Du har i forholdet betalt for dit eget underhold, altså husleje, kostpenge o.s.v.
Så de barske realiteter er, at strengt taget kan du betragte det som ethvert andet sted du har boet til leje og så må flytte fra når forholdene gør det nødvendigt.

Men forhåbentligt er det ikke aktuelt foreløbigt.

Din kæreste kan selvfølgelig testamentarisk tilgodese dig på en eller anden måde, men jeg tror ikke du skal regne med dine odds er særligt store der, for hver en krone hun evt. skulle testamentere dig, vil jo gå fra hendes børn..