/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jordvarme anlæg
Fra : scrubber
Vist : 1802 gange
100 point
Dato : 28-10-10 12:45

Har købt et Vølund fighter 1245 anlæg med en 8kw pumpe. Hvor mange meter slange skal dette anlæg have ?

mvh scrubber

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-10 12:47

Det må Vølund være den bedste til at svare på, forudsat du kan fortælle om beskaffenheden af din jord: Ler, grus kornstørrelse, grundvand etc.
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-10 12:56

Kommer an på jeres varmeanlæg, gulvvarme eller radiatorer.

Men 250-400 meter

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 28-10-10 13:00

Et helt nytbygget hus 195 m gulvarme. Huset er et energiklasse 1/a hus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-10 13:07

250 meter

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 28-10-10 13:24

De har smidt 300 meter ned i fed lerjord, hvor der også var en del vand i jorden.

Har bare det problem lige nu at det ser ud som om anlægget står og bruger på den anden siden af 100 KW pr. døgn her i opstartsfasen. Hvis den fortsætter med det har jeg ikke råd til at bo i huset.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-10 16:36

Hvis pumpen er på 8 kW elektrisk effekt behøver du ingen slange. Den alene kan varme husset op.

Med andre ord er der noget galt med dimensioneringen. Klag til den ingeniør, som har jokket så meget idet. Han har en ansvarsforsikring , som dækker.

Hvis det er en vvs idiot, eller forhandler som har dimensioneret for dig , ligger du som du har redt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-10 16:48

Transor besidder en middelsvær lammelse i roen og svarer på ting han aner absolut intet om. Svaret er så himmelråbende tåbelig og åndsvagt at jeg bliver nødt til at kommentere dette.

Vølund Fighter 1245 8 kW yder 8,3 kW og FORBRUGER 1,66 kW ved 35° fremløb og 0° brine ind, iht EN14511.

Dette almindelig tilgængelig og ganske almindelig viden der kan findes på 5 sekunder på nettet.

Mht dimensionering kan man være bange der HAR været en ingeniør rodet ind i det, da man ellers sjældent den slags dimensionering som denne her. Korrekte svar er sendt som PM.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-11-10 13:52

Lyt til 3773