/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Johan Andreasen Schnell.
Fra : stkra
Vist : 2328 gange
200 point
Dato : 27-10-10 18:17

JAH var vognmand og værtshusholder i Kolding. Jeg ved at han blev gift, den 13. april 1810 i Kolding kirke med enken Maren Christensdatter. Iflg. FT 1845 for Kolding skulle han være født ca. 1777 i København. Jeg har gennemset samtlige kirkebøger for Kbh, indenfor voldene i denne periode, men ikke fundet noget. Er der nogen der kan hjælpe. Hvem var hans forældre?
Hilsen stkra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-10 18:41

Hedder han Johan Andreasen Schnell eller JAH, det sidste begynder jo ikke med S

Schnell betyder jo hurtigt på tysk og det er kandu i hvert fald ikke i øjeblikket...

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 27-10-10 20:23

Hej svendgiversen!
Det er naturligvis en trykfejl, der skulle have stået JAS. Undskyld. Hilsen stkra.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 27-10-10 20:25

Jeg glemte at skrive at JAS er en forkortelse af Johan Andreasen Schnell.
stkra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-10 21:51

Jeg fandt ikke nogen Schnell i folketællingerne for Kolding by,
så jeg gik ind på AO 13 April 1810 og ser han rigtigt hedder Johannes Andreasen Schnell.

Meget tydeligt skrevet, men jeg tror han bliver gift med Hustru Maren Christensdatter?
Hvis der står enken er der mange enker der gifter sig på den side??

Altså Johannes Andreasen, mon Schnell kun var noget han blev kaldt???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-10 22:03

Så fandt jeg dem ikke i 1845 men i 1834:
"
Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Rendebanen No. 244, 395, FT-1834
Johannes Andresen Schnell 57 Gift Værtshuusholder og Vognmand
Marie Christensdatter 46 Gift Hans Kone
Andreas Schnell 23 Ugift Deres Børn
Johanne Margrethe Schnell 20 Ugift Deres Børn
Thomas Peter Schnell 13 Ugift Deres Børn
Mette Sophie Schnell 9 Ugift Deres Børn
"
Bemærk der står Johannes, men at der også mangler et a i Andresen, vigtigt når man søger...

Og det ser ud til at han rigtigt er født ca 1777.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 27-10-10 22:40

I FT 1845 står han anført som Snell. Det kan naturligvis godt være et tilnavn, det vil jeg prøve at undersøge nærmere. Tak for tippet.
Hilsen stkra.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 27-10-10 22:54

Meget tydeligt skrevet, men jeg tror han bliver gift med Hustru Maren Christensdatter?
Hvis der står enken er der mange enker der gifter sig på den side??

Angående dette: Der findes to kirkebøger for Kolding i 1810. I den ene står det meget kortfatter, hvorimod der i den anden står mere udførligt. Her står bl.a. at han var told- og konsumptionsbetjent. At der står enken er jeg ganske sikker på. I den mest udførlige kirkebog under deres vielse ses på samme side at Maren Christensdatter kort forinden var blevet gift med værtshusholder Peter Thomsen. Han døde kort tid efter deres bryllup.

Accepteret svar
Fra : torbenhammer

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-10 03:49

Hej stkra

I Nygaards Sedler har jeg fundet følgende:

Johannes Andreasen Schnell, Told- og Konsumtionsbetjent
Gift 13.04.1810 med
Enke Maren Kristensdatter - se Peder Thomsen

1774-1815, Kolding,
opslag 350:

Peder Thomsen
Gifter sig 18. august 1809 med
Maren Christendatter

Opslag 428:
Peder Thomsen døde 17. januar 1810

Peder Andreasen Schnell, borger og Værtshusmand, gift med Maren Kristensdatter

Børn:

Andreas, f. 04.12.1810
Peter, f. 28.05.1812, død 05.03.1814
Johanne Margrethe, f. 18.12.1814
Johanne, død 05.01.1814 (14 dage) - KAN IKKE PASSE, HUN BLIVER GIFT
Peter, f. 05.08.1816, død 31.12.1817
Thomas, f. 06.08.1818, død 19.08.1818
Thomas Peter, f. 17.12.1820

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Rendebanen No. 244, 395, FT-1834, C0138
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Andresen Schnell 57 Gift Værtshuusholder og Vognmand
Marie Christensdatter 46 Gift Hans Kone
Andreas Schnell 23 Ugift Deres Børn
Johanne Margrethe Schnell 20 Ugift Deres Børn
Thomas Peter Schnell 13 Ugift Deres Børn
Mette Sophie Schnell 9 Ugift Deres Børn
Johanne Marie Erland 23 Ugift Tienestepige

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Rendebanen No. 244, 404, FT-1840, C0769
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johann Schnell 63 Gift Vognmand og Værtshuusholder
Maria Christensdatter 54 Gift Hans Kone
Sophie Schnell 15 Ugift Deres Datter
Christen Ravn 36 Ugift Deres Tjenestefolk
Ane Dorthea Jørgensedatter 20 Ugift Deres Tjenestefolk
Karen Rye 35 Ugift Deres Tjenestefolk

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Rendebanen, Nordre Side No. 244, 378, FT-1850, C0770
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Schnell 73 Gift Huusfader, Værtshuusholder Kjøbenhavn
Ane Marie Christensen 65 Gift Hans Kone Høien S., Weile Amt
Sophie Schnell 25 Ugift Hans Datter Colding
Walborg Petersdatter 40 Fraskilt Tjenestefolk Borberg S., Ringkjøbing Amt
Hans Rasmussen 38 Ugift Tjenestefolk Hornstrup Sogn, Veile Amt

Nygaards sedler:
Andreas Johansen Schnell, f. ca. 1810
Gift 14.11.1834, Kolding

Andreas Schnell, Politibetjent
Hans kone Magdalene Jessen død 09.08.1850, 40 aar, Kolding

Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Raadhuset, 409, FT-1850, C0770
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Schnell 40 Gift Huusfader, Polietibetjent Colding
Magdelene Jessen 41 Gift Hans Kone Weile
Johan A: Schnell 14 Ugift Hans Børn Colding
Hans Madsen Schnell 12 Ugift Hans Børn Colding
Marinus Schnell 6 Ugift Hans Børn Colding
Marie Schnell 3 Ugift Hans Børn Colding
Dorthea Jensen 21 Ugift Tjenestepige Hornstrup S., Weile Amt
Marie Kathrine Malmborg 23 Ugift Arrestanter Slesvig
Hansine Jacobine Hansdatter 32 Ugift Arrestanter Alminde S., Weile Amt
Hanne Marie Hansen 2 Ugift Hendes Datter Alminde S., Weile Amt

1815-1839, Kolding, Sct Nikolaj, opslag 33:
Thomas Peter Schnell, f. 17. dec. 1820, hjemmedøbt 18. dec. 1820, i Kirken 11 mar 1821

1823-1854, Kolding, Sct. Nikolaj, opslag 237:
Thomas Peter Schnell, Konfirmeret 26. april 1835, Nikolaj Kirke

1823-1854, Kolding, Sct Nikolaj opslag 129:
Mette Sophie Schnell, f. 21 sep 1825, døbt 25 1826, Nikolaj Kirke

THOMAS PETER SCHNELL   Pedigree

   Male       Family

________________________________________Marriages:
   Spouse:    EDEL ANDERSDR

   Marriage:    14 JUN 1851    Skanderborg, Skanderborg, Denmark

Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Adelgade/29, 41, FT-1850, B4429
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sørensen 50 Gift Sadelmager Skanderborg
Edel Sørensen 41 Gift Hans kone Skanderborg
Thomas Schnell 29 Ugift Svend Kolding

Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Adelgade/29 A, forhus, 114, FT-1860, B4430
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Thomas Peter Schnell 40 Gift Husfader Saddelmager Kolding
Edle [Andersen] 51 Gift Hans kone Skanderborg
Peter Schnell 8 Ugift Deres barn Skanderborg
August Rudolph Andersen 26 Ugift Saddelmagersvend Saddelmagersvend Roskilde
Ane Marie Laursen 20 Ugift Tjenestepige Tjenestepige Vrold

Nygaards sedler:

Thomas Peter Schnell, Sadelmager, Enkemand
død 30.10.1877, 56 aar, Skanderborg

1823-1854, Kolding, Sct. Nikolaj, opslag 295:
Ungkarl Carl Schærtner Waarbasse, Garver, 24½ aar
Gift 02.02.1837 med
Johanne Margrethe Schnell, 22 aar, datter af Vognmand Schnell

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Laasbyegade No. 107, 108, 174, FT-1834, C0138
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Karen Bøgvad 68 Enke ernærer sig ved Garveri
Maren Simons Datter 26 Ugift Tienestefolk
Jens Christensen 26 Ugift Tienestefolk
Carl Schortner Worbasse 21 Ugift Garversvend

Nygaards sedler:

Karl Scgærtner Vårbasse, Høker, Gift
død 14.05.1851, 37½ aar, Kolding

Anders Thomsen Vårbasse, Købmand gift med
Anne Katrine Bundsgaard
Børn:
Thomas Nielsen, f. 16.06.1812
Karl Schærtner, f. 24.10.1813
Abelline Margrethe, f. ca. 1807, død 15.01.1816, 8½ aar

Andreas Thomsen Worbasse, exem.jur. Ekstrapostfører
gift 12.09.1805, Kolding med
Anne Katrine Bundsgaard

Anders Thomsen Vårbasse, Købmand og Ekstrapostfører
død 22.03.1816, 35 aar, Kolding

Ane Katrine Bundsgaard, Købmand Vårbasses kone
død 04.12.1815, 28 år, Kolding

torbenhammer

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 08:14

Hej torbenhammer!
Tak for dit store arbejde. Meget af dette har jeg dog selv gravet frem. Jeg kender kun JAS historie fra Kolding. Vi møder ham første gang i 1810, da han gifter sig med værtshusenken og hvor han ligeledes opnår borgerskab. Men hvor var han fra ca. 1777 (hans fødsel) til vi møder ham i Kolding? Og hvem var hans forældre?
NB, Ang. Johanne, død 5/1 1814(iflg. Nygaard) ser jeg i AO, Kolding 1774-1815, opslag 438, at der under døde og begravede, den 8. januar 1814 er indført flg. Hr. Schnels datter Johanne, gl. 14 dage, døde d. 5. Jeg har prøvet at lede efter hende under født, men ikke fundet hende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 10:18

Godt fundet torbenhammer, mærkeligt at hverken FS eller dda viser alt dette?

>Og hvem var hans forældre?

Mon ikke hans far hedder Andreas Schnell,
hvid du ikke finder Johannes i hovedstaden, så prøv at finde ham?

Hvis han er født i Danmark har han måske også et sen mellemnavn, måske Johansen??
Han kan jo også være indvandret fra Tyskland, der er der mange Andreas Schnell...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 10:59

Det nærmeste jeg kommer i Danmark:
"
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Lille Brøndstræde No 168, 2, FT-1787
Christian Schnell 53 Gift Hosbond Skrædermester
Marie Magdalene Berkner 44 Gift Hans Kone
Anne Dorothea Martha [Schnell] 13 Ugift Deres Børn
Michael Christ: Daniel [Schnell] 18 Ugift Deres Børn Til Søes
Johan Ernst Henrich Schnell 10 Ugift Deres Børn
Poul Henrich Selman 11 Ugift Konens Søster Børn
Marie Lange 7 Ugift Konens Søster Børn
"
Johan her må være jævnaldrene med din Johannes, men mellemnavnet stemmer ikke,
også for at vise at man ikke i de kredse dengang tog faderens fornavn som mellem/efternavn.

Der findes også en Ulrik Schnell, måske familiens stamfader?

Mange af de første Schnell i Danmark var knyttet til marinen/flåden/holmen.
Nok en god idé at først at søge der...

Godkendelse af svar
Fra : stkra

Dato : 08-11-10 18:58

Tak for svaret torbenhammer. Vi kommer det jo nok ikke nærmere. Jeg arbejder videre i min søgning. Tak både til dig og Svend.