/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fakturaafgift
Fra : vagn2901
Vist : 1180 gange
100 point
Dato : 26-10-10 21:16

Er det lovligt at opkræve 25,- kr. i fakturaafgift, når der ikke udskrives en faktura?
Det drejer sig om FASTTV og den månedlige opkrævning via Betalingsservice på 75,- kr.
Kan man forlange at få en årsopkrævning og dermed spare at betale 300,- minus 25,- kr. = 275,- kr. årlig i fakturaafgift?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 27-10-10 00:24

det er en frygtelig uskik som breder sig , at handlene tager penge for at modtage penge.
Om det er helt lovligt ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-10 03:10

Det er lovligt, og i den forbindelse er det kun ublu rykkergebyrer som forbrugerombudsmanden har grebet ind overfor.

Du kan jo høre om de har en 3-måneders betalingsmodel.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 27-10-10 13:53

Så længe de har oplyst kunden om det i deres forretningsbetingelser, bør denne uskik rent faktisk være lovlig. Så tjek hvad du reelt har fået at vide som kunde. Som firma får man jo ikke penge for at udskrive fakturaer, så mange moderne foretagender prøver at dække denne lønudgift til bogholderen ind ved at indføre div. småbetalinger, der løber op, hvis de har mange kunder!

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 01-11-10 12:16

Tak for svaret transor.
Efter at jeg har klaget over fakturaafgiften har jeg fået den annulleret med tilbagevirkende kraft.