/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Susen i radiator/termostat
Fra : kimreklame
Vist : 3238 gange
60 point
Dato : 26-10-10 08:07

Hejsa Jeg har et gasfyr CerastarZSR 18-3 monteret 1995 som har kørt uden problemer, jeg fik for 2 år siden lavet huset om til gulvvarme og dette har også fungeret fint , jeg har fået monteret en radiator på mit badeværelse, da el-gulvvarmen ikke var nok. denne radiator suser meget, der er selvfølgelig luftet ud flere gang så det er ikke det der er gal, cirkulationspumpen kører på trin 2, har prøvet at sætte den på trin 1, men så slår mit forsinkelsesrelæ ikke tilbage når man har brugt varmt vand og derfor laver fyret ikke varme så har sat den tilbage på trin 2, termostaten er med forindstilling som står på N, skal den evt. sættes til til 3 eller 3,5 da rummet kun er 10 m2 ?+ eller kan en ny pumpe hjælpe ?+ nogen gode løsninger modtages med stor tak

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-10 19:53

Har du luftet samtlige radiatorer ud i huset? For mig lyder det, som om der er luft i systemet endnu?

Kommentar
Fra : kimreklame

Dato : 28-10-10 06:44

Der er luftet ordentligt ud, der kommer vand ud af luftskruen med det samme en bliver åbnet, kan yderligere nævne at når fyret laver varmt vand forsvinder denne susen

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 30-10-10 08:58

Den susen stammer fra vandets cirkulation. Så det tyder på der at vandet, der cirkulerer ikke er varmt nok til at lukke termostaten på radiatoren. Som du skriver holder det op når der laves varmt vand. Så kan termostaten lukke og den susen stopper!
Elementært Watson!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-10-10 09:19

Nu er der nok formentligt ikke vandets temperatur men tryk der lukker en termostat.

Når det den larmer kan det vel kun skyldes vandetes hastighed igennem ventilen.

Så hvis man skal have den til at tie stille, skal man nedsætte hastigheden på vandet. Han den streng der føre fremt til radiator ikke drosles ned?

Jeg ved ikke hvad en VVS´er lære om dette emne, men jeg har se svar der tyder på at der også er VVSer der læsser denne side.

vh Ben

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-10-10 12:53

og du har monteret dem korrekt med retur og fremløb. men er nødt til at vide det.

Ellers burde der jo komme varme i radiatoren. Hvor på strengen har du koblet radiatoren ind, hvis du har koblet den på en retur (som en slags gennemstrømning skal der mpske en anden et strengs ventil på i stedet.

Kommentar
Fra : kimreklame

Dato : 31-10-10 09:18

ventilen sidder på fremløbet formoder jeg da det er en aut. montør der har lavet dette

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-11-10 22:22

Hvis du kan få vendt thermostaten om, vil den muligvis holde op med at suse, det er sket før.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 60 point
Dato : 15-11-10 20:27

Nu holder I op....

Susen i radiator kan ikke fremkomme ved at der er byttet op på frem og retur. Hvis det er problemet, vil det nærmest lyde som om der bliver boret i radiatoren med en slagboremaskine, da fjederen i ventilen bliver tvangsåbnet via tryk den forkerte vej.

Susen er, og vil altid være, pumpestøj.

Typisk pga. for høj temp. så nogle radiatore/gulvarme ventiler lukker hurtig. ( evt. blandekeds) så der kun er en forsvindende mængde vand tilbage i anlæget, til at "deles om pumpestøjen".

For at løse dit problem skal du, skrue ned for fremløbstempr. og op for ventilerne.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 15-11-10 20:29

Ny pumpe duer heller ikke, da problemet sikkert ligger i din hydraulikomskifter, siden du ikke kan få skifte relæet til at virke i pumpe pos. 1.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : kimreklame

Dato : 16-11-10 07:08

Tak for svaret Gasmanden2. jeg prøver det af med fremløbstemp. i første omgang og ville til foråret få checkket det der hydraulikomskifter af min vvsèr