/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem sprunget Opel Astra 1,4 1992
Fra : gunnarb
Vist : 1433 gange
200 point
Dato : 25-10-10 15:32

Tandrem på Opel er desværre sprunget og den har ødelagt ventiler mv. Mekaniker mener at det vil koste ca. 8-10.000 kr. at reparerer. Topstykket skal af og slibes og tilpasses mv. Er det en rimelig pris? Hvad mon det koster i reservedele og timer? Kan jeg evt. selv lave det og hvordan?
Bilen har kun kørt 114000 km, men jeg har ikke lige 10.000 kr. til bilrep.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 25-10-10 15:58

billigt

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 25-10-10 16:19

Jeg vil nok prøve mig hos en ophugger....billigere end 10k kan ihvertfald lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 25-10-10 16:50

Har selv været på den med min gamla Daihatsu Charade engang. Den er go´nok, det er en kostbar besparelse vi gjorde ved ikke at skifte remmen i tide

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-10 17:22

det er både nemmere, hurtigere og billigere at finde en anden motor hos hugeren. svogeren prøvede det med en volvo. det løb op i dobbelt så meget som forventet, så han kunne have sparet over halvdelen ved at skifte motor i stedet for at reparere den gamle

Kommentar
Fra : Lassepg

Dato : 25-10-10 18:13

find en anden motor ved en ophugger og få en ven til at sætte den i, den kan du sikkert klare for under 5000

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 25-10-10 18:36

Prisen er vel rimelig nok, men det er et overslag. Hvis du selv har det fornødne kendskab og værktøj kan du starte med, at løfte toppen af. Er der sket skade på stemplerne, er det alligevel en ny / brugt motor. Er stemplerne ok, kan du måske finde et topstykke hos en ophugger og selv montere med ny vandpumpe og rem, hvis ellers vandpumpen er trukket af tandremmen ?
Det kan blive dyre lærepenge, at spare lige netop der.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-10 01:01

Det er ikke en reperation for amatøren , som ikke har erfaring i biler.

Du skal gøre som cortina1 skriver. Men føg anvisninger i en rep håndbog . for at kunne løsne og spænde toppen korrekt igen. En momentnøgle er også nødvendig, foruden diverse nye pakninger.

Husk at fladerne til den ny toppakning skal være helt rene og tørre. Olie skal også suges op fra boltehullerne, så det ikke trænger op i pakningen ved montagen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-10-10 02:21

Hvis de 10k havde været et fast tilbud, ville det være billigt. Sådan et par ventiler, der hænger nede i cylindrene når stemplet kommer bragende op (de har faktisk ganske god fart på) kan godt nok lave ulykker der forplanter sig ned i stempler og lejer.
Du skal være rigtig godt klædt på, bare for at montere den nye tandrem (have styr på de forskellige positionsmærker), for står bare et af hjulene en enkelt tand forkert går motoren dårligt og i værste fald slår du ventilerne i stemplerne én gang til.

Som flere af de øvrige siger: læg en huggermotor i, måske kan du oven i købet få en 1,6er (ved ikke om den passer i monteringsflader og ophæng) OG START MED AT FÅ EN NY TANDREM MONTERET FØR DU LÆGGER DEN I

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-10-10 02:23

ramte en gal tast... hvis den ikke allerede har fået det, det er både nemmere og billigere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-10-10 06:50

gunnarb, alene det, at du spørger om du selv kan ordne motoren, siger mig, at det kan du ikke. 10.000 kr. som værkstedspris, er ikke dyrt. At købe en anden motor ved huggeren, kan være godt nok, men den kan du heller ikke selv skifte, og hvordan vil tandremme have det på den. Når du ikke selv, eller har en der har nøje kendskab til motorer, så er det en chance for dig at tage.

Når toppen kommer af, kan man først se, hvor stor skaden er. Det koster at ha' bil!

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 26-10-10 11:12

MOn ikke man har en makaniker i sin vennerkreds....

så er den potte ude

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-10-10 11:24

- potten fejler vist ik' noget sp4nker...

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 26-10-10 15:44

Jeg har måske funden en der kan/vil for ca. 3500 kr.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-10-10 02:16

Kan du få det på skrift?
Er det incl. evt. montering af nye stempler?
Har hørt om billige tilbud, der blev ramt af uforudsete udgifter, nåt først vognen var skildt ad.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-10-10 10:40

ja, jeg må lige høre nærmere, for han har ikke set bilen endnu, og han siger at han selv vil skilde den ad. Jeg ved ikke hvor meget mekanikeren hvor bilen står nu, har skildt af. Han forsøgte først med en ny tandrem, men det gik ikke. han vendte tilbage og sagde at topstykket skulle af og det ville koste ca. 10000kr.
I første omgeng før han havde skiftet tandrem sagde han 10000-12000 kr. og at motoren skulle ud. Det er nok hvis stemplerne skal skiftes?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-10-10 10:55

Jeg er ikke klar over om motoren har 8 eller 16 ventiler, er der nogen der ved det med sikkerhed? 1992 1,4i

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-10-10 12:32

Jeg skal ikke gøre mig klog på Opel motorer, men den har helt sikkert en motorkode der fortæller det. Når du har den kan du selv lede lidt på autoophuggernes datalager og andre lignende sider. De seriøse oplyser km tal og generel stand. Vurder så, om ikke du er bedst tjent med en komplet udskiftning, frem for, at kaste en masse penge i en motor, der måske har kendt bedre dage.
Om mekkeren skal bruge tiden på, at skille og samle, - eller lægge en komplet motor i er nok lidt det samme.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 18-11-10 09:18

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-11-10 17:35

Selv tak.