/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Svejseovergang 4" til 6" og repmuffe
Fra : Eyvind
Vist : 745 gange
100 point
Dato : 24-10-10 13:41

Nu leder jeg efter mere sortrør.

vi skal svejse et overgangsstykke på et 4" til 6" sortrør så det kan samles med en reparationsmuffe (spændes omkring) et eksisterende 6" rør i en brønd. (ja - der bruges sortrør til det formål)

Men jeg kan ikke finde
4" til 6" svejseovergang
6" reparationsmuffe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-10 17:58

Hvis vandet har mere end en ganske lav strømningshastighe skal overgangen laven glidende som over et langt stykke . 0, 5 m eller gerne mere. Ellers får man kraftig turbulens og stor modstand i strømningen. Det er isør skidt på sugesiden af en pumpe.

Du skal overlade den slags til håndværkere med forstand på det. Desværre bliver de mere og mere sjældne.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-10-10 18:38
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 18:49

Det skal jeg nok Transor......................................og hvis det kniber, så kan jeg måske lige lære den stakkels håndværker at svejse/autogen/el/co2/argon. (mig;tig)
Jeg ved næsten hvad det er jeg laver, nemlig et føringsrør til en pumpe som er ca. 40 mtr. nede og det er en skærm så overfladevand ikke trænger ind i boringen fra brønden. Det er på grund af den store vandmængde fra regnskyllet, som kan give coliforme bakterier i drikkevandet.

Men du skal da have tak for rådet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 18:59

Guild - den skal være konisk fordi der skal en motor op og ned forbi den overgang.
Røret i bunden er 6" men pumpen har rigelig med plads i et 4" rør - derfor forlænger vi med 4" op til toppen ca. 18 mtr.

Det bliver lavet sådan her:

fra bund > 6" rør muffe 6" rør (½ mtr.) svejseovergang > 4" ..................muffe.........muffe........

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-10 19:08

Hej Eyvind.

Jeg tror det er noget i denne stil du leder efter:
http://www.vvshandel.dk/shop/svejse-reduktioner-exc-56450c1.html
nu er det jo sådan i dag, at man regner i mm med svejserør og fittings, men når du taler
om 4" til 6" så kan den også fås koncentrisk som denne her 108 mm til 159 mm det svarer ca.
til de mål du opgiver.
Den er her:
http://www.vvshandel.dk/shop/svejsereduktion-159--108-324520p.html
ellers er de yderst hjælpsomme hvis du ringer til dem.
God fornøjelse med svejsearbejdet, mange gange er det lettere og hurtigere at gøre det selv, end at skulle til at lære en af vore dages håndværkere at svejse først
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 19:19

bennymanden..........................
Citat
mange gange er det lettere og hurtigere at gøre det selv, end at skulle til at lære en af vore dages håndværkere at svejse først

Det er netop sådan en jeg skal bruge
http://www.vvshandel.dk/shop/svejsereduktion-159--108-324520p.html
Takker og bukker.

Så mangler jeg bare at finde en reparations muffe 6" X 6" (159 X 159)
og et par 4" X 4" (108 X 108)

Men det kan være jeg skal ringe ned til Korsør.

Ps. Skal der handles gennem grossist eller bare fra firma

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-10 19:44

Jeg ville ringe derned og forhøre om svejsemuffer - de er ikke umiddelbart på deres side, men jeg er sikker på at de også har dem.

Du kan sagtens handle fra firma, ja faktisk som privat hvis du vil.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 19:50

Tak for svaret bennymanden. Det var lige hvad jeg kunne bruge.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-10 22:23

Selvtak Eyvind - som altid, en fornøjelse