/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kartoffeloptagergreb
Fra : lham
Vist : 1806 gange
100 point
Dato : 24-10-10 11:46

På Tv så jeg et kort klip af en ældre kartoffelavler der tog sine kartofler op med en "vinkelgreb"
Det var en solid sag og lignede en entrepenørgreb hvor alle "takker/spidser/spyd " var bøjet i en 90 graders vinkel der hvor skaftet slutter.
Sådan en dims ku jeg godt tænke mig men har ikke kunnet finde den -nok fordi jeg ikke har det rigtige navn på den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-10 11:51
Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-10 11:55

Norsted1
NEJ der har jeg været der skal være 90 graders bøjning fra skaft til "grebjernene" og så en meget kraftigere dimension på "tænderne"-som en entrepenørgreb
men tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-10 12:02

Du skal på museum for at finde en sådan møg greb, greben er beregnet til at trække møget ned fra bøndernes arbejdsvogne, møget blev trukket af i dynger som senere blev spredt på marken med en greb som ligner nutidens grebe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-10 12:05

Det er en magen til den her, bare med vinkel mellem skaft og greb og lige skaft uden D endestykke: http://www.carl-ras.dk/e-shop/haveredskaber/redskaber/gravegreb/entreprenoergreb281/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-10 12:17

Det er ikke en Kartoffel greb, men som rigtigt nævnt en møj greb.

Mener at vi kaldte den en konge greb?
(hvorfor ved jeg ikke)
Er der nogen der kan genkende denne betegnelse??

Navnet kan måske bruges ved søgning???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 12:26
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-10 12:31

Dette er en gødninghakke, men i en meget primitiv udførelse, og slet ikke velegnet til kartofler,
den vi havde derhjemme var større, med 4, 5 eller 6 tænder, og vi kaldte den en konge greb.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 12:33

Jeg kan så slet ikke se fidusen i at bruge en sådan i jorden

Det skal være endog MEGET løs jord for at komme i dybden....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-10-10 12:33

Redskabet findes ikke i handelen idag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 12:35

En alm. kartoffelgreb og en tur til smeden kan løse problemet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-10 12:40

Man kan bruge den, altså i rigtig udførelse, til manuel optagelse af kartofler i række,
man hakker greben ind i siden af hver top og hiver til så kartoflerne spredes, og så samler man op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 12:43

Havde den været så "effektiv" lavede man dem sikkert også i dag

"Klør fem" virker også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 12:45

Citat
ind i siden af hver top

Hvor sidder "siden" på EEN kartoffeltop

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-10 13:06

A troer do ska u på æ hede å ind te gamle sænile Hansen å Jensen for at kju find noet af ders gamle grej i loen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 13:11

Refi - en kartoffeltop har 6 sider.
Forside
Bagside
Højre side
Venstre side
Underside
Overside

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-10 13:23

Er jeg virkelig den eneste nulevende, der kender en konge greb, eller husker jeg forkert?

Og refi, man er jo ikke ude efter den grønne, nu brune, top med kartoffel æblerne,
så man sigter nok lidt lavere, ind i siden af rækken/tuen, hvor kartoflen planten gror...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-10 13:28

Citat
ind i siden af rækken

Nåh

Rolig nu - det var bare måden du skrev det på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-10 14:41

Nu er vi jo jyder, og min far sagde ikke "konge greb". men "KongGrew".

Vi kaldte heller ikke en skifte nøgle for en svensk nøgle, men en engelsk nøgle,
så jeg spekulerer på om der kunne være en anden oprindelse til KongGrew?

Måske Angel Saksisk?? Hvor der faktisk eksisterer ord som "kong greve"???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-10 15:38

Jeg købte for nogle år siden noget der minder i Frankrig, ligner lidt gødningshakken, men tænderne (4 el 5, den er i sommerhuset og det er jeg ikke) går først i forlængelse af skaftet (der er et tykt hakkeskaft) og runder så i en 90 gr vinkel. Tænderne er dog spidse, så jeg har aldrig prøvet den med kartofler.

Når redskabet ikke fås i Dk er det sikkert, fordi vores landbrug er så store og gennemmekaniserede, og der er nok ikke det store marked hos havefolket.

Så jeg tror du skal kigge efter den næste gang du er i et udland, hvor der er små landbrug, fx Frankrig, Spanien, Polen el. lign.

Jeg syntes altid det er sjovt at se, hvor forskelligt haveredskaberne ser ud rundt i verden, og det er langtfra altid vores der er de bedste.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 25-10-10 07:05

Tak for svaret svendgiversen.
Gødningshakker var det der førte frem.

Da ryggen ikke mere er til almindelig greb, kan sådan en gødningshakker nok bruges.
Tror jeg vælger den med 3 tænder Lysboe laver en "rigtigere" med 4 tænder men pris 452 kr -det er jo mange mdrs købekartofler.

http://www.bruuns-handel.dk/default.asp?searchstring=g%F8dningshakke

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-10 09:17

Selv tak,
desværre fik vi ikke bekræftet om det er en konge greb?