/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Log-in vidue kommer ikke ved Nem ID
Fra : Oldboston
Vist : 2952 gange
100 point
Dato : 23-10-10 22:43

Jeg har bankkonti i to banker og er gået over til Nem ID. I den lille lokalbank er det gået fint i flere uger med Nem ID, lige indtil jeg også installerede Nem ID i forbindelse med min konto hos Danske Bank. Så kunne jeg ikke længere komme ind på Nem ID i Lokalbanken, forrdi login-vinduet slet ikke popper up. Der er kun et rødt kryds i venstre hjørne af loginfeltet, ellers er det tomt. Jeg har undersøgt, om min Java installation virker, og Java bekræfter, at jeg har den nyeste version. En mulig forklaring kan være, at jeg har valgt at en lang række programmer, som f. eks. Java ikke længere skal starte op automatisk, når PC'en tændes, men det er for at undgå, at mange programmer står i baggrunden og sluger kræfter. Men hvorfor bliver feltet til log in helt væk? Skal jeg ændre på internetindstillingerne eller ringe til Nem ID eller til Lokalbanken. Hvad synes I andre?
Venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-10 22:49

Et gæt: Du mangler Java: http://java.com/en/download/index.jsp
klik på Do I have Java som er lige under den røde knap for at kontrollere om du har den nyeste version, hvis ikke så hent og installer programmet

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-10 22:53

Nærlæsning af dit spørgsmål viser at jeg var for hurtig, den kan være gemte oplysninger i din browser som er skyld i problemet, slet alt historik og prøv igen,
den bedste måde at undgå problemet er at bruge 2 browsere, den ene til Danske Bank og den anden til Lokalbanken:
http://www.mozilla-europe.org/da/firefox/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-10 22:55

Nu var problemet vel ikke tilfældigvis idag mellem kl 12-15 der var banksystemet nede

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-10-10 09:17

Fx understøtter explorer 9 ikke bankernes nemid. Vi har haft samme problem (ud af mere end 20). Nemid siger det er et bankproblem og banken siger det er et nemid problem. Med tiden vil du få løst dit problem. Efter et par måneder fungerer vores stort set i ni ud af ti tilfælde.

Jeg skrev til Helge Sander og fik løst via dette, som medførte, at jeg idag har fået et direkte telefonnr. til "Kongen", uden ventetid i deres support. Så nu får vi løst vores NemId problemer inden for få dage!

Jeg fik denne mail:

Kære xxxxx
Mange tak for din mail til Helge Sander.

Da mailen er af meget tekniske karaktere anbefaler Helge Sander, at du sender en mail til: Info@digitalsignatur.dk
Så vil styrelsen tage sig af din henvendelse, evt. idiaolog med DanID/NemID.

Med venlig hilsen

Line Høeg Sørensen
Medlemssekretær

Medlemssekretær (V)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 46 28

www.ft.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 09:28

Hvis de to driller hinanden - så kør den ene gennem FireFox, som også kan bruges til nemID, hvis Java opdateres.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 24-10-10 09:43

Jeg havde det samme problem, ved henvendelse til min netbanksupport fik jeg besked på at der er et kendt problem hvis du har McAfee eller Bulgard installeret, jeg kan ikke huske hvordan problemet blev løst, men ring til dem så kan de hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-10-10 14:00

Tak for jeres svar. Jeg havde den nyeste Java version installeret (og kontrollerede det flere gange). Så gik jeg ind på Javas hjemmesider for om muligt at finde et svar under faq. Det var i går aftes. I morges, da jeg ville gå ind på Lokalbankens netbank, poppede der et vindue op med installationsmulighed til Java. selv om den allerede var installeret, installerede jeg den så en gang til, og nu virkede Lokalbankens hjemmeside igen. Så jeg har nu Java installeret flere forskellige steder, så det må være o.v.n.s svar, der kommer nærmest løsningen.
Jge synes også, som så mange andre, at Nem ID er frygtelig besværlig at installere og vældig upraktisk, når man tænker på, at man altid skal have nøglekortet på sig, hvis man ikke altid opholder sig det samme sted. Og hvor skal man opbevare det...i sin taske eller i sin tegnebog, må man formode, men det er jo samme sted som kreditkort, førerbevis mv. Så, den der uretmæssigt kommer i besiddelse af en tegnebog med kreditkort, får så i de fleste tilfælde også adgangskoden (cpr-nummeret, der står på sygesikringsbevis) og NØglekortet med. Så mangler der kun den selvvalgte adgangskode. På papiret lyder det så sikkert med hele tre forskellige koder, der skal brydes, men er det nu også så sikkert i det virkelige liv?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 14:40

En lille idé er at skrive lidt af dine tal op som et "købmandsregnskab", og nøjes med at tage det med dig.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-10-10 15:01

Hej Eyvind.
Det går ikke da nemid selv beder om et af de ikke brugte tal rækker (nøgler)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 16:04

Ok - det var en lille idé grebet ud af luften.......................jeg har selv et active card hvor en lille bitte regnemaskine generer et tal ud fra noget der stå på bankens hjemmeside.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-10-10 17:21

Så længe du opdatere din jave installation og du har tilføjet *.danid.dk og *.danskebank.dk til websteder du har tillid til så virker danskebank. Din "lille" lokale bank's hjemmeside skal også tilføjes webstedet med tillid til for at den virker, mere skal der ikke til.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 25-10-10 06:47

Tak for svaret o.v.n.. Som sædvanlig et godt svar. Jeg fulgte også din anbefaling om at importere mozilla firefox. Den skrev, at den importerede en række oplysninger fra andre programmer, og hvis jeg forstår rigtigt er den nu blevet en slags startside, selv om startsiden stadig ser ud som Internet Expllorer hele tiden har gjort det. Men er der noget særligt, jeg skal gøre for at kunne have nytte af mozilla firefox?
m v h Oldboston

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-10 17:07

Selv tak - Firefox importerede indstillinger fra Internet Explorer hvis du sagde ja og det har du tilsyneladende gjort når startsiden er den samme.
Om der er noget særlig du skal gøre for at få fornøjelse af Firefox, tja hvad med at se på nogle af tusindvis af tilføjelser som du gratis kan hente og installere, der er tilføjelser til at forbedre sikkerheden og til at gøre internet brug nemmere og til tusindvis af andre ting