/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan håndterer I så vildtet?
Fra : Tonganeseren
Vist : 706 gange
500 point
Dato : 23-10-10 19:53

Hvordan vil I selv håndtere råvildt - med synlige tegn på "rådyrsygen"????

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-10-10 09:55

Alle dyr med synlige tegn på "råvildtsyge" bliver skudt og derefter destrueret. (Krofatter har en container til madaffald)
Jeg er modstander af, at spise syge dyr.

Jeg kunne godt tænke mig at høre Jeres holdning til, hvorfor råvildtsygen er kommet til Sjælland.
Jeg mener selv, at vi har forvaltet os til sygdommen ved forkert afskydning.

Multi-X
Gl. Holte

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 24-10-10 10:20

Det råvildt der overhovedet er tvivl om, hvorvidt det er sygt eller ej, bliver nedlagt og destrueret i vort halmfyr ! Vi har ikke konstateret egentlig sygdom i bestanden, men vi beskyder alligevel kraftigt
ud fra devisen om, at jo flere dyr des større er risikoen for at en evt. smitte breder sig - det giver også stærkere tilbageblevne dyr !
Så længe de veterinære myndigheder ikke kan svare på hvorfor sygdommen breder sig , tør jeg ikke spå - men det er underligt, at DJ's formand tordner med at få sat gang i alternative undersøgelser fra udlandet - det er formodentligt de samme kanaler som de danske myndigheder benytter - men tomme tønder buldrer jo som bekendt mest og dét har DJ altid været gode til, specielt nogle af deres "gamle" medlemmer

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X Dyregod
Storvorde

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 24-10-10 11:33

Hvis en sådan sygdom begyndte at florere her i området, ville jeg nok kontakte min dyrlæge og hør dem om, hvordan man bedst kunne skaffe aktuelt matriale til veterinærene, afføring, tarmindhold prøver af levereren etc.. Den korrekte opbevaring af disse prøver, samt hvor de skulle sendes hen.

Jeg går ud fra, at alle jægere vil deltage akrivt i noget sådant og at dyrlægerne også ville spille med.

Vi kunne f.eks. samle prøverne centralt og sende dem samler ind, med opgivelse af vægt, køn og eventuel foto dokumentation, og selvfølgelig lokalliteten her ville jeg bruge min gps for nøjagtighedens skyld. Jeg ville også notere hvilke afgrøder der dyrkes i det pågældende område.

Desværre atter igen snork sover DJ og SNS, de burde forlængst være ude med en handlingsplan og vejledning, omkring det som jeg har nævnt ovenfor.

Jeg ville nedgrave dyret og overhælde det med ulæsket kalk, og rengøre alt hvad der, har været i kontakt med det, transport af det ville foregå i en meget kraftig lukbar plastsæk.

Vi er os selv nærmst og " billige forsikringer " og nye direktørere ligger DJ mere på sinde, end jagtsagen, det er nærmst pinligt, med deres manglende jagt viden og tæft for jagtsagen.

NB
Her kunne de lære en del af orinitologerne og lystfiskerforbundet, når det gælder om at få sin sag fremmet.

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-10-10 11:49

Citat
Desværre atter igen snork sover DJ og SNS, de burde forlængst være ude med en handlingsplan og vejledning, omkring det som jeg har nævnt ovenfor
.Arrrh, det er ikke helt rigtigt, BW., idet DJ forlanger handlingsplan NU.!!!

Vil have svar nu
Formanden for Danmarks Jægerforbund, Ole Roed Jakobsen, er glad for, at CVS kommer med anbefalinger til håndteringen og forvaltningen af råvildtet, men mener ellers ikke, at det er tilfredsstillende, at der efter otte år endnu ikke er fundet et svar på, hvad råvildtet bliver syge og dør af.

- Vi må nu forlange, at veterinærerne kommer med konkrete svar på spørgsmålet, så vi jægere kan gøre det rigtige i forvaltningen af vores råvildt. Skal jeg skærpe tonen lidt, må vi snart have en udmelding fra CVS gående på, om centeret tror, at det kan finde årsagen til sygdommen, for ellers må vi se os om efter andre eksperter på området, udtaler Ole Roed.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-10-10 13:09

.Arrrh, det er ikke helt rigtigt, BW., idet DJ forlanger handlingsplan NU.!!!

Hvis OTTE år ikke er lang tid, og tegn på total mangel på handlings vilje, omkring et af vores mest prægtige vildarter, må du næsten kalde mig Knudsen.

Hvorfor kan vi ikke selv ? 8 år, uden en lyd fra DJ!!

For meget politikker spilfægteri, og glamour og for lidt veludarbejdede og dokumenterede jagtlige tiltag.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-10-10 13:21

Jamen hallo, BW. Dyrlægerne kan åbenbart ikke løse problemet - og jeg forstår det godt.
Problemet har jægerne selv skabt i deres trofæfikserede rus i efterstræbelse af de største trofæer - altså de stærke og sunde dyr er blevet skudt - og de svageste dyr har fået lov at leve og formere sig.
Hvad er prisen for forkert afskydning.? Nemlig - en degeneration som vi nu ser på Sjælland
- og som vi så på Fyn.

Multi-X
Bag naboens hæk

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-10-10 14:17

Vi er så som så ikke helt enige H.H..

Det er en overproduktion af rådyr, og en begynde ditto hos krondyrene, med efterfølgende regulering efter den naturlige metode = sældød - ræveskab og lign..

Fejlen ligger i en form for egoistisk tilgang til afskydningen af rådyr, og måske også kronvildtet på sigt. Jægerne vil med næb og klør havde så meget vildt som muligt, og skåner gammelråer, som med de fødemener, som nu er tilgængelige hele året rundt, utrolige frugtbare, og ravl og krat overlever også, de seneste meget milde vintere, undtaget 2009. Rævene er først nu, nok oppe på normalt leje efter skaben, som en regulerende faktor..

Vores natur, og ikke mindst vores markdrift er i stor forandring, de første som enten får gavn, eller det modsatte af disse " ørkner ", er de vildtlevende dyr.
Jeg mener just ikke at man kan klade ret mange for trofæjægere, når de fleste skyder 1 og 2 års bukke, nærmest bukkegale, vil jeg mene.

Atter igen vil jeg sige, få skudt rådyrene meget længere ned, dan frivillige aftaler på 3000 HA om principperne, hold fællesjagter med hianden, langt udover jeres egne revirgrænser, istedet for at marchere stækmarch rundt ved eget skel.

Der findes også udenlandske lab. og andre muligheder, det er bare den der typiske " laden stå til ",
men desværre tror jeg, at løbet er kørt også denne gang.
Derfor brug naturens mekanismer reducer en bestand, eller beskær dine frugttræer hårdt, og naturen reagere med ny vækst og en sund bestand igen, men der er ingen, som vil give afkald lige her og nu, men når naturen råder bliver der taget kraftigt ved problemet.

Jeg mener også at vores hjorte har urimelig lang jagttid.
Så jo der er tale om en forkert afskydning, og vi kan ikke kompensere med udsætninger, som vi gør med ænder - agerhøns og fasaner.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-10-10 16:03

Nu er der ingen der har den rigtige facitliste for de problemer der p.t. er hos vore rådyr og, som betterwisser også nævner, begyndende problemer med vore større hjorte !
Jeg er helt enig i, at vi i alt for mange år har været alt for tilbageholdende med afskydningen af råvildt. De gamle teser om, at "man skal undgå at skyde gammelråen" og andre forældede synspunkter, skal vi bort fra - så derfor kære medjægere: Gå blot til makronerne - bestandene skal nok komme på fode igen.
Jeg er helt på linie med Provsten i hans afskydningspolitik - hvis der skulle dukke problemer op med sygdom, må vi gå drastisk til værks og få decimeret bestanden med hvad det medfører.

Øjenvidnet4
Svendborg

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-10 00:43

Tak for svaret betterwisser. Og rigtig mange tak for de mange blændende gode indlæg.

Mvh.
Tonganeseren

Hold da helt kæft hvor det regnede i dag. Og hvor vi frøs. Ikke et eneste dyr i kikkerten.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-10-10 08:19

Tak for points og den pæne hymne. Det labber man jo i sig som fløde til en hankat, meget mere af den slags, der skal meget mere til før jeg brækker mig, som min nabo saiger

Du skal nok både få ænder og dyr i krydset, nu er min gåseflok dukket op

MVBH
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-10 13:06

Hej BW

Nu var de pæne ord også møntet på de øvrige deltagere, men jeg vil ikke skjule, at dit malende sprog begejstrer undertegnede - og mange andre.

Gæs har jeg nok af, men de har det med at slå ned midt på vores største mark - på en bakketop. Derfra er der cirka 700 meter til nærmeste skjul - hele vejen rundt. Slipper jeg en vind i skovkanten - går de allesammen på vingerne. Men jeg skal nok få skudt et par stykker - til julemaden. Jeg har nemlig en chance for at komme til skud, når gæssene er under indflyvning.

Mvh.

Tonganeseren