/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
erfaringer med pindsvin (dyresmalltalk!)
Fra : skingur
Vist : 1228 gange
5 point
Dato : 09-05-03 19:24

hej..så at KArina havde lukket sit plejepindsvin ud og blev helt nysgerrig samt fik lyst til at fortælle om August, et lille pindsvin vi fandt i december, hvor han gik rundt i sneen ved højlys dag. Han var stærkt undervægtig og vejede slet ikke nok til at sove vintersøvn, sagde de kloge mennesker i pindsvineforeningen. Så August fik ormekur, et bad i kamillete og røg derefter på fedekur i en papkasse på 1 sal..og det var her, jeg begik årets bommert. For August synes sletikke det var fedt at bo i en papkasse. Pindsvin er de rene udbryderkonger, og August forsvandt en kold januardag sporløst på 1 sal... som næsten var færdig istandsat og bare lige manglede eet lille gulvbræt...Det lille hul fandt August NATURLIGVIS. Vi kunne vælge at brække gulvet op eller håbe på, at August kom ud af sig selv. Det gjorde han ikke. Efter et par måneder havde vi sådan set opgivet alt håb, og kunne kun ønske at Augusts formodentlig afsjælede legeme ville tørre ind og ikke rådne!
MEN, så en dag i slutningen af april, troede vi at vi havde fået rotter på loftet. Det puslede helt vildt under loftet i vores soveværelse. August var vågnet! Det store spørgsmål var så, om han var i stand til at finde ud af gulvbjælkernes labyrint. Jeg lokkede med dåsemad, tunfisk og andre stærktduftende lokkemoidler, så August ville kunne snuse sig frem til det manglende gulvbræt. Efter fem dage nåede han frem, spiste, og drog ind under gulvet igen! Øv så! Selvom vi sad stille som mus for at fange ham, lykkedes det ham altid at smutte. Til sidst fangede min mand ham i et flyvende tigerspring, hvor han fik kastet en dyne over ham! Stor var glæden i det lille hjem! August kom i en kasse, mens vi byggede en løbegård, hvor han skulle gå en uges tid for at tage på...han var ikke just blevet federe af at bo under vores gulv i knap 5 måneder! Løbegården var tæt og ca en halvmeter høj og August blev i den i lige præcis 13 minutter. Og så måtte han sgu osse selv om det!!!

Hjælp til Pindsvin
Dyreværnsforeningen Pindsvinevennerne i Danmark HJÆLP !! Jeg har fundet et pindsvin !! Hvem kan jeg RINGE til ? Jeg vil ha' hjælp per E-MAIL ! Jeg vil ha' generel information om PINDSVIN og om "Pindsvinevennerne i Danmark"
www.pindsvin.dk

Linket er til Pindsvinevenner.. en dejlig afdeling af dansk dyreværn. Som medlem får man et herligt blad om pindsvin, og man kan melde sig som pindsvineplejer. Klubben sørger så vidt muligt for medicin og ormekur til dyrene, men mad skal man selv skaffe. Pindsvin i pleje skal helst have dyrt kattetørfoder...min dyrlæge forærede mig en stor pose i den gode sags tjeneste.

Del dine pindsvine-erfaringer med pindsvinefans i denne tråd, stil spørgsmål og giv råd!!!
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-05-03 19:45

Hej Skingur.
Velkommen tilbage fra Livø. Var det godt??

Når jeg går ind her i denne tråd, er det ikke fordi jeg, som du og Fnolle, har så stor interesse for pindsvin, jeg har faktisk ikke engang smagt dem, men fordi jeg har en lille bøn til dig.

Når du skriver så langt et indlæg, er det meget nemmere at læse, jeg følger jo lidt med, hvis du deler det op i nogle afsnit - ny linie mv. Det er svært at læse når det er en lang sammenhængende masse, og dit formål er vel at det skal læses.

Tag mig det ikke fortrydeligt op, det er ikke en kritik, men en bøn. Det er jo dybest set mit eget problem, jeg kan jo bare lade være at læse det.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-05-03 19:50

Hej Christina og velkommen tilbage - havde du en god tur ??

Jeg har heldigvis kunnet holde på Peder Pindsvin hele vinteren, han sov fra sidst i okt. og så til sidst i marts - så de kan ( jvf. din historie ) virkelig klare nogle strabadser.....

CLAN lavede en rigtig "hyggersmalltalk" igår om pindsvin på : http://www.kandu.dk/dk/spg/15060
med et par stærkt vittige indlæg fra Ram2.

Tilbage til pindgrisene - det er ikke for sjov de hedder pind"svin" - hold da maule hvor sådan en lille fætter kan rode, svine og regere, MEN det skal man nu ikke blive skræmt af det atger ingen tid lige at folde de aviser sammen den går på og så smide dem ud.

Jeg fandt Peder d. 29.9.2002 og eftersom han sov de 6 af månederne - og ingenting spiste eller drak har det været en fornøjelse at passe på ham.
Nytårsaftensdag var jeg sgu godt nok liiiige ude og jage en hånd i hans hule, og der var varmt og udfra det måtte jeg jo så konstatere "Jammen det skal nok være sådan" -det er godtnok fantastisk sådan at kunne lukke ned for alle kropsfunktioner på den måde.

Ang medlemsskab af Pindsvinevennerne i DK koster det sølle 80,- kr. om året og det er billigt og givet godt ud.
Og foreningen søger vinterværter og "pindsvine-ambulanceførere" - dem er der stor mangel på.

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-05-03 19:52

hej Ram
Jo, det kan jeg godt og det skal jeg også nok...burde jo egentlig af mig selv vide noget om læsevenligt tekstudseende!

Der var kanon på Livø! 320 hektarer fantastisk afvekslende natur..hede, skov, søer, bække, strand, krat, sjældne blomster (hulkravet kodriver), frøer i millionvis, rådyr, dådyr, harer..Vi gik ca 15 kilometer om dagen, så jeg er godt træt i benene og har knaldet ud på sofaen det meste af dagen efter jeg kom hjem! jeg kunne godt have brugt en uge mere derovre! Har 7 kilo sten med hjem!!!

Hvis du skal på camping, så tag til livø! Medbring vandrestøvler, kikkert, poser til sten m.m.!!

Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-05-03 20:07

Hej Karina
Brugte 32 points på et par gode grin med det pædofile pindsvin
Kom han godt af sted? Hvor fandt du ham, siden du inviterede ham hjem?
Har overvejet at melde mig som plejer igen...vi har et pænt stort udhus, hvor der såmænd godt kan gå nogle stykker.

Vores faste pindsvinegæst er kommet frem i år..han havde dårlig pote, men efter et par bade var han klar igen. Jeg ville gerne fodre ham, men er ikke sikker på kattene kan lade det være..men så må jeg jo bygge en grisefoderplads!

og jo, Livø var kanon, selvom der ikke er pindsvin! Er træt idag...både af at gå så meget, men muligvis også fordi vi tømte rødvinslageret igår aftes!!!

Stadig ingen mails fra kandu om Vrigsted? Jeg har også undret mig svært meget over alle de points han kunne skrabe sammen på så kort tid!

Har iøvrigt besluttet ikke at bruge helt så lang tid herinde som jeg gjorde hele sidste måned...en uge uden computer og med store doser frisk luft har fået mig til,at indse, at der er mere i verden end at svare på folks mere eller indre begavede spørgsmål...hvis man da så bare fik løn for det!!!!

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 15 point
Dato : 09-05-03 20:36

Nej intet nyt fra Kandu.

Ja jeg sidder desværre med tre hjemmesider der keder mig, og så ryger jeg herind istedet - havde osse en periode i starten af året - hvor jeg var lidt pas på at hjælpe -

Peder skal ud i aften - og han har skam udover sin modelkarriere også sin egen hjemmeside - der kan du læse alt om ham http://bisserup.net/karina/om_peder.htm

Godt du havde en dejlig tur

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-05-03 20:45

24 oktober billede 1..hvor er det godt! Hvorfor er der ingen rapport om Julie?
Du fjerner ikke siden vel? det er godt at vide, hvor man kan finde gode billeder..jeg samler på den slags til min kommende karriere som natur&teknik lærer!!

Hvis du får mulighed for det, så smut til Livø til sommer..så kas du osse kigge ind i haverslev til en bid mad og et glas vin!

Christina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-05-03 20:53

Nej fjerner det ikke foreløbigt -

17.okt - billede 1 blev brugt som forsidebillede på Pindsvineforeningens kvartals-blad i forrige kvartal - så fotomodel er han osse

Julie er en jeg får om et par dage fra en plejestation ( jeg har bare fundet STEDET ) at lukke pindsvin ud - et rigtigt pindsvineparadis .... og Julie mangler det ene øre, og har et ar fra et stort bidsår men hendes vægt er p.t kun omkring 700 gr. så hun kommer først ud til Peder lidt senere, så jeg henter hende og måske en enkelt eller to mere herned.

Nu skal man jo heller ikke overbombadere området med pindsvin - så en 3-4 stykker bliver lukket ud der.

Takker for invitationen

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-03 00:59

Ohøjsa
Velkommen tilbage til Christina... nu er det mig der smutter i hele næste uge - Suk! Kursus igen, igen, igen.

Dejligt at se der er så stor interesse for vores små piggede venner - har selv været medlem i +/- 2 år (jeg er jo en gammel mand, så hukommeren har det ikke så godt)
Lillemor... hun hedder altså Sanne / Susanne (kært barn mange navne), HUN er medlem af (det er der slet ikke plads til herinde), men det handler alt sammen om dyr.

NU! skal jeg altså i seng... G'nat
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 09:25

Hej Søren..håber dit kursus blir ligeså godt som mit!

Vågnede af mig selv klokken 8 her til morgen...utroligt hvad sådan en uge i det fri kan gøre ved een! Nu vil jeg gå rundt om den lokale sø med gravvufferen! Vejret ser skønt ud, så jeg skal osse op til hypperen og se om den gir en tur i skoven!

Pindsvin er skønne dyr..det er faktisk trist, de ikke er på Livø, for der ville de have optimale forhold...den eneste trafik er fem traktorer!!!

Jibiii...jeg har tabt mig på ø-turen...mine ridebukser strammer ikke mere!!!
(hvorfor INSISTEREDE jeg dog også på at købe dem pr postordre i str. 38??)

Efter eksamen skal vi i din minizoo, ikk? Måske karina vilo med..eller er der noget med at hun bor på sjælland?

Kh Christina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-03 16:15

I skal alle være velkommen, vi kan jo lave en lille "fest" ud af det
Har lidt travlt... føs'da... pakke osv. snakkes / tastes ved i næste uge
Hygge
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 16:33

Tillykke med konen CLAN og ser jeg dig ikke inden eller ser og ser *GG æææhhh taster dig ...eller du taster herinde WHATEVER så må du have en god tur....

Selvom jeg bor på sjælland kan man da godt finde på at tage til Jylland * ska`bare lige have tjekket mit pas * - så kommer jeg gerne

Det ville da være nyderen at komme i MiniZoo.... ja vi holder et lille SommerKandu-dyreting-party *GG Hyggeren.

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-05-03 10:44

Hejsa igen
Så er jeg hjemme igen, men kun en uge mere på hjemmefronten, for så går turen til Nordsøen (dog kun 16 dage denne gang).
Det lyder da herligt med en MiniZoo-hygge-nygge-sommerKandu-ting, I skal skam alle være velkommen
Når I så alle sammen er blevet enige, så laver vi en tur til Dyrenes Gård og en omgang BBQ og hvad dermed så følger, men det kan vi evt. skrive sammen om på marquardsen@email.dk men mon ikke vi skal vente til vejret bliver lidt lunere? Det er op til jer... hvor der er hjerterum er der også plads osv. osv.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-05-03 13:37

har du stadig ikke lukket peder ud Karina???

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 21-05-03 14:27

Hej Christina - nope han er stadig inde, da tiden endelig kom hvor jeg havde fået taget mig sammen, kom alt det her regn, og kølige nætter - og den sidste uges tid har ikke været ret god.

Så på Pindsvineforeningens opfordring er han "midlertidigt tilbageholdt" - det på trods af Peder står ude i udestuen iført sommerhat og solbriller, og med kufferten klar, men må affinde sig med at vente lidt endnu.

Smider lige en lille kort historie herinde, når vejret bliver bare lidt mere tørt.....

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-03 17:01

Hej Karina
Nu må du jo så ud og købe den der børste-støvle-af ting, som ligner et pinsdvin
Ellers må du opslå en skriftlig advarsel til alle de kvindelige pindgrise i området... FØR du slipper ham løs
*LOL * og mere "Peder står ude i udestuen iført sommerhat og solbriller, og med kufferten klar"

Skriv endelig når han taxier ud på startbanen for Take Off

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-05-03 17:18

det bliver jeg vist nødt til at tegne...synd I ikke kan se det...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 21-05-03 18:57

Ja, sad selv og tænkte på det - det er desværre mange år siden jeg sidst tegnede .... men overvejede at lave noget billede manipulation af det i stedet *GGG

Har du ikke ikke en scanner Christina ???
Så kan du da scanne det ind og sende det til mig - så loader jeg den op på nettet *SS

Yes, Søren skal nok melde "Peder ready for take off!!"......

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-05-03 21:07

har fundet papir og blyant..men har næsten ikke mod på det..har lige læst "vinden i piletræerne" med Patrick Bensons fantastiske, bedårende, vidunderlige illustrationer!
(Men gør det nu allivl!!!!)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 08:58

så karina..et par pindsvinetegninger!!! Mon ikke jeg kan fotografere dem med vores nye digitalkamera ? (Så fik jeg osse liiige pralet lidt!)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 24-05-03 10:39

Jo selvfølgelig kan du det .... så uploader jeg dem til nettet og så laver vi liiiige en Pindsvineudstilling online -

Så hvis det er du har lyst kan du sende dem til karina@bisserup.net

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 23:28

hej karina... undskyld jeg fòr op... har bare følt mig "hetzet". U know why...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-06-03 23:54

Hej Christina - alt i orden - og det kender jeg udemærket .... har selv fået "verbal spanking" herinde .... og DET gider jeg ikk!!!

Ja læste godt Rams indlæg - valgte at lade være at blande mig - da en del af dem derinde ville starte på noget med at jeg skulle være på Rams side - jeg er ikke på nogens side ... jeg er her bare

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-06-03 23:57

Glemte lige at sige at Ram er stor nok til selv at stå ved sine ytringer, og da folk i omtalte indlæg helt klart ridsede det op som om det drejede sig om "at holde med nogen" konkluderede jeg - NOPE ...det plan bevæger jeg mig ikke ned på ....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 23:58

I know! jeg ville osse ha holdt mig udenfor hvis jeg havde haft muligheden!!!!!
Mærkeligt at få "uvenner" et sted som her!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 00:00

.. til sidst skrev jeg til kandu, men de sagde jeg ikke skulle være ked og at der altid ville være nogen der havde ondt i røven!!!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 00:01

Ja hvis du en dag keder dig kan du jo kigge i min og nogle af de andres profiler - det er sket før .... og ja mærkeligt at et sted som her i den grad kan sætte følelser i gang -

men det stadie er jeg ude over, nu rager det mig simpelthen en bønne - og der er en 3-4 stykker her jeg bare konsekvent undgår .......
fordi de har et eller andet "jeg hader Fnollerpige" kompleks - men de kan da heldigvis møsse mig i måsen.....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 00:04

M.M.I.M. (møsse mig i måsen)

øh...hva mener du med profilerne?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 00:07

tænkte at denne tråd var fin at sludre i, fordi den kun angik dig og mig.. det gør den så IKKE!!!!!! (hej søren og ram!!)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 00:08

Når du klikker på folks navne du ved .... der kan du jo se hvad de har deltaget i .... mange af dem vil vise at vi vist alle er blevet overfuset, skældt ud m.m ..... ( husk liiige jeg sagde een dag hvor du har tid - det er et langvarigt projekt )

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 00:09

Ram er i Spanien så han læser det først senere ... og Søren har jeg intet set til de sidste par dage .... han er vel på job

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 00:23

http://www.kandu.dk/dk/spg/12763

har det MEGET bedre nu!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 00:38

Ja der ser du - lad vær`at tro du er den eneste....

kandu i en nøddeskal

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 01:25

ja ja.. så blev klokken ualmindeligt mange.. godt jeg har læseferie! (og sikke mange sure tråde jeg har læst!!!!!!!!!!)

over dit lakridskonfekttip!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 09:47

Lakridskonfekt tip naaah det var ikke det - men et andet - mener ikke nogen reagerede på lakridskonfekt tippet - det var et andet tip. Helt sikkert ....

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 09:48

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 09:52

http://www.kandu.dk/dk/spg/12907 sætter iøvrigt lissom alting i relief....

Undrer mig stadig, for jeg har da ført hyggelige samtaler med ramdrengen tidligere...

Håber han har haft en godt tur i spanien og er i bedre humør, når han viser sig på banen igen!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 09:54

det var det her tip en del ( dem der er født uden evnen : humor !! ) - det kom efter en dag med en række ret så åndssvage tip.....

Karina
http://www.kandu.dk/dk/tip/3672

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 10:00

http://www.kandu.dk/dk/spg/12907 - morsom læsning - den tråd har jeg aldrig set, men det foregik osse i den uge jeg var i sommerhus, mente ellers jeg havde tjekket ved hjemkomsten om jeg var gået glip af noget

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 10:00

nope...lakridskonfekttipet er fra oktober, tip-tosserierne fra april... ævbæv! Det var s`mænd også bare kærligt dril!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 10:02

Den kan jeg ikke huske - har du URL`en til den - den vil jeg gerne lige se.....

( iøvrigt er det et ski`godt tip det med lakridskonfekten - det virker nemlig )

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-06-03 13:15
Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-06-03 16:00

øøøhhh kan godt finde tippet, Christina - det jeg spurgte om var hvor der reageres på det tip

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-06-03 21:16

øh.. jamen det var bare mig der reagerede på det...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-06-03 21:20

Ja det er efterhånden gået op for mig - og som jeg altid har sagt "Kan du ikke blive andet, kan du da i det mindste blive til grin!!!" *GGGG

Karina

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 19-07-03 10:30

Tak for svaret Karina...rydder lige lidt op i mine spørgsmål!