/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Normaltid ??
Fra : CharlotS
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 22-10-10 19:00

Nu har vi Sommertid, snart skal vi sætte uret en time tilbage til Vintertid, men hvad er egentlig den rigtige tid, altså normal-tid - sommertiden eller vintertiden ??

Kunne ikke rigtigt finde en bedre kategori at spørge i

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 22-10-10 19:04
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-10-10 19:12

Vintertid er det samme som Dansk normaltid, også svarende til UTC +1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-10 19:39

Normaltid er når solen står i syd kl. 1200

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 19:44

I er dog fantastiske, se nu lige mit link.

Det vi fejlagtigt kalder vintertid er normaltid- længere behøver den da ikk´være

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 22-10-10 20:15

Sidste søndag i Oktober skifter vi vi normaltid, altså den 31.

Så blev vi det klogere tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : CharlotS

Dato : 22-10-10 20:16

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-10-10 20:54

Eyvind.
Hvad i alverden mener du med det?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-10 18:02

Sagen er noget mere kompliceret.

Det har været almindeligt at regne tiden efter solens bevægelse over himlen.
Denne tilsyneladende bevægelse skyldes jordens snurren rundt om sig selv og samtidige bevægelse om solen.
Denne sannde soltid varierer en lille smule i hastighed hen over året, så det ville være meget svært at lave ure som passer med solens bevægelse.
Derfor har man vedtaget i stedet at regne med en middelsoltid, og så kommer den sande sol un til 2 gange om året at stå højest på himlen kl. 12 middag.

Dertil kommer at man af praktiske grunde ikke regner med sand lokaltid men med samme tid i zoner, med hele timer spring. Så derfor er der steder, hvor solen aldrig kommer til at stå højest kl12 middag.

Nor4maltiden er den tid, man har vedtaget. Den hopper med 1 time når vi går over til vintertid.

Vintertid svarer nogenlunde til middelsoltid på Bornholm.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-10-10 20:29

Transor.
Fin forklaring, med en enkelt graverende fejl.
Normaltiden hopper med en time når vi går til SOMMERTID

Derudover er forklaringen irrelevant da normaltid intet har med soltid at gøre