/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med (moderne) brændekomfur
Fra : vagnr
Vist : 4696 gange
300 point
Dato : 21-10-10 15:08

Jeg overvejer at få et moderne brændekomfur, altså uden komfurringe, med glaslåger til ild og ovn, samt termometer i ovnen, når det ellers lykkes at få lån til bygge nyt sommerhus, fx dette

http://cgi.ebay.de/6-kW-KUCHENOFEN-HOLZHERD-SPECKSTEIN-BACKOFEN-ROSETTA-/370328928084?pt=Kamine&hash=item563952ff54

Brændekomfurer er undtaget fra krav om typegodkendelse, så der er ikke noget problem med at importere/sætte op, jeg har talt med skorstensfejeren.

Det skal ikke være eneste komfur, tror ikke jeg orker at hente og kløve brænde for at lave bacon og æg til morgenmad, men mere være ekstra varmekilde om vinteren (erstatte alm brændeovn), hyggeligt at kunne kigge på flammerne, og samtidig kunne bruges til den daglige madlavning.

Min viv, der aldrig laver mad, syntes selvfølgelig jeg er skør (måske kun fsva. brændekonfur???) og jeg er selv lidt i tvivl, min egen rare erindring om brændekomfur stammer fra min mormor for 50 år siden, jeg har hørt mange gode historier fra folk der har lejet hytte med brændekomfur i skiferien, men det kan jo være begge dele er lige lovlig rosenrødt?

Så hvis der nogen der har egne erfaringer med (helst moderne) brændekomfur i daglig brug hører jeg meget gene om fordele, ulemper, gider man eller er det en plage osv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-10 15:24

Så vidt jeg kan se af linket er det med komfurringe.

Du skal også regne med at den varmer så meget i køkkenet at du skal have et vindue stående åben til det bri , når dr skal bages eller steges.

Selv om den kaldes Dauerbrand- , så må du regne med at skulle komme brændsel på ret tit for at holde den i gang.
Man kan ikke få træ til at brænde langsom ved at knibe på lyften uden at man får en forfærdelig sviner og luftforpestende os ud af det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-10-10 15:32

Tak, jeg kunne ikke se komfurringene, men har set andre uden, gider ikke skulle vaske sod af potter og pander.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-10-10 17:30

Du behøver jo ikke at vaske soden af den kan du bare lade blive siddende.

Man fyrer ikke uafbrudt idet dem jeg har haft med at gøre har en så stor masse at de bliver ved med at afgive varme et stykke tid.

Men der hvor jeg har brugt dem har der været ovn andet steds i huset i en masseovn. Jeg tror det er besværligt at bruge ovnen i et brændekomfur.

Det var utroligt praktisk da jeg var oppe i Halland og alt strøm i området røg i flere dage pga isslag.

Jeg tror selv jeg ville blive træt af det i længden men omvendt når det kun er til brug i sommerhus burde det vel kunne bruges og man kan jo altid have en kaffemaskine og et elblus så man ikke behøver at tænde op for at koge et æg om sommeren.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 300 point
Dato : 21-10-10 21:08

Jeg har prøvet en sommer for 9 år siden, det var dog et gammelt komfur, det var da helt vildt fedt at lave pandekager på et brændekomfur. jeg husker det ikke som pissebesværligt, men bare helt vindt sjovt.

Jeg har selv bygget en masseovn, i den er der indbygget en bageovn, den bruger vi tit og ofte om vinteren. ovnen kan kun bruges når der ikke er ild i masseoven, med andre ord man skal huske at tænde op et bestemt antal timer før den skal bruges (også afhængigt af hvad du skal bage).

Det er perfekt til simmre retter.

Der er flere af de danske massovns byggere, der også laver brændekomfuere.

Jeg har gode erfaringer med

http://www.fornyetenergi.dk

har selv bygget min masseovn, efter en workshop, og den virker perfekt.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 19-11-10 18:54

Tak for svaret sybil3.

Jeg har såmænd også tænkt på masseovn, men i et sommerhus vil jeg godt have hurtig varme, og såvidt jeg forstår en masseovn er den rigtig god til løbende opvarmning, men det tager et stykke tid fra man tænder op til man kan få varmen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 22-11-10 10:28

Du kan også få en "mini Masse" som let kan passe til et sommerhus.

Tak