/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LEDe pærer
Fra : LuffeA
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 21-10-10 12:18

Jeg købte i går 3 LED pærer 230 v 1,1 w E14 i Bilka for 149 kr.

Særdeles strømbesparende må jeg sige idet de slet ikke virkede, de gamle pærer lyste smukt da de blev skruet i lamperne igen.

Der er ikke en manual med der fortæller om pærene skal rystes eller koges før brug, så spørgsmålet er om det er mig der har fået et blackout ved afprøvningen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-10-10 12:37

Nu har du vel ikke tilsluttet dem til en lysdæmper????, idet ikke alle lysdæmpere er særlig vilde med meget små belastninger.

MVH

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-10 13:31

Jeg har selv prøve sparepærer der blev tilsluttet og puf så sprang de. Og jeg har ingen lysdæmpere i hele huset. Men måske har viskinge ret, måske har du lysdæmpere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-10-10 13:48

Ingen lysdæmper........

Almindelige sparepærer har jeg brugt i årevis, den første jeg købte holdt 16 år, den var tændt 2-6 timer hver aften i et køkken.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-10-10 14:36

De kommer ikke langt nok ned i fatningen, eller os er de i udu'

SLUK for strømmen og prøv at bukke/trække den lille metal dims
der sidder i bunden af fatningen lidt op..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-10-10 18:06

Der kan være flere årsager, har du prøvet dem i andre lamper?

E 14 er en lille sokkel, der kan have den uleme at sideklemne (den der skal få fat i gevinddelen) ikke kan nå gevindet når bunden stopper pæren i at blive skruet længre i.

Derfor skal du lige prøge dem i en anden fatningen, inden du dødsdømmer dem...

vh Ben

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 22-10-10 10:43

Mon ikke du har vekselstrøm fra trafoen? LED er dioder og vil kun have ensrettet spænding. Så hvis der ikke er en ensretter indbygget i LED-pæren har du forklaringen der. I værste fald har du brændt de små strømsparere af

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 22-10-10 10:49

UNDSKYLD mig! Lidt for hurtig på tasterne. Du skrev jo 230 v E 14 så kan det vel kun være sokkel og fatning der ikke er i forbindelse. Måske er midt kontakten lidt forbrændt, prøv at skrabe belægningen af med en skruetrækker.
Held med besparelsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-10 12:50

Med lidt god vilje kan jeg nok komme til at pille i fatningen, den sidder så dybt inde at der skal bruges spotpærer.
Lampen er ikke så fandens gammel

I hører nærmere......

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-10 16:27

Lyset er vel ik' gået helt ud?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 16:35

Citat
Lyset er vel ik' gået helt ud?

Næh, jeg fandt lige et par gamle energislugere, de virkede

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-10 16:38

fik du aldrig de LED til at virke?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 16:58

Næh, de er lagt i bunke til senere "genforhandling"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-10 17:02

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-10 08:55

Tak for svaret Klaudi.

Jeg rydder ikke op i pærer, men i spørgsmål