/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliekamin/Petroleum. Manglende tilløb.
Fra : horseman
Vist : 3119 gange
200 point
Dato : 20-10-10 09:38

eg håber I kan hjælpe mig? På min fritidslandejendom har jeg en gammel Morsø oliekamin(kører på petroleum). Som "døgnbrænder" er den husets hjerte.
Da jeg havde haft den ca 25 år(den går længere tilbage!) opstod der problemer med regulatoren. Jeg havde 2 VVS-folk plus Morsø indover: ingen kunne hjælpe! Så blev jeg hjulpet af kandu.dk og henvist til fabrikken Refleks på Fyn(som laver skibsovne). Her købte jeg for 5-6 år siden en ny regulator, som blev installeret, hvorefter alt igen kørte upåklageligt.
Da jeg så igen for et par dage siden ville starte fyringssæsonen, var der problemer: der kom ikke petroleum nok til. Jeg kunne vente flere timer inden der var fugtigt nok til at jeg kunne smide en zip ind. Men ak, efter en halv time- tre kvarter gik den ud igen på grund af manglende tilførsel af petroleum.
Det skal siges, at jeg brugte rensepinden flittigt og åbnede regulatoren på højeste trin(6), hvor jeg lod den være. Jeg prøvede mange gange med samme resultat.
Min konklusion er, at der må være en forstoppelse et eller andet sted? Tanken sidder på naboværelset og et rør løber så langs panelet til regulator. Her har jo aldrig været stoppet før? Men er det tænkeligt, at det er regulatoren, det er galt med? Den er som sagt kun ca 5-6 år gammel. Det er jo ikke bare at ringe efter en håndværker, da ingen åbenbart ved noget om disse ovne. Håber I kan hjælpe og foreslå en løsning?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-10 09:46

- det nemmeste vil nok være at ringe til Refleks med problemet, de har nok et godt råd:

Refleks Olieovne A-S
Lørupvej 17
DK-5750 Ringe
Tel.: +45 62 67 12 68
Fax: +45 62 67 13 81

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-10-10 10:00

Kære Alfred Neumann,

Tak for tippet. Jeg har allerede forelagt problemet for Refleks. Man kan sige, at jeg spiller på 2 heste. Jeg fik jo så god hjælp herinde sidst! Vh Horseman.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-10-10 10:30

prøv at blæse brændstoftilførslen igennem med en kompressoe. der kunne jo sidde noget skidt der forhindrer at der er nok tilførsel til regulatoren. måske skal du også have renset tanken for at undgå samme problem senere

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-10-10 11:46

Tak til trimare46, Jeg fik for kort tid siden en opringning fra Refleks, som går ud på noget af det samme: jeg skal prøve at skrue røret af, der går fra regulator til ovn, da der kan sidde forstoppelse her. Hvordan får jeg kompressor til rimelig pris?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-10-10 13:37

Citat
Hvordan får jeg kompressor til rimelig pris?

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=kompressor

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-10-10 18:03

Her har vi også haft sådan en ovn men bare med en udendørs 1200 liters tank.
Havde et par gange problemer med paraffin og begge gange skruede jeg røret af og satte en cykelpumpe på. Det var meget nemmere end at begynde at rode med kompressor.

Du har jo nok ikke problemer med paraffin nu men derfor kan du jo sagtens bruge en cykelpumpe til at blæse systemet igennem med

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-10-10 18:20

Hej Exterminator. Tak for tippet. Det med cykelpumpen lyder som en rigtig god idé! Det vil jeg prøve. Nu har jeg også lige måttet købe en ny pumpe til at tømme petroleumstønden(775 kr.!).
Tager på landet igen i næste måned. Så hører I hvordan det gik.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 25-12-10 09:43

Undskyld allesammen. Glemte helt tråden. Men problemet er løst: Jeg løsnede en møtrik og petroleum flød ud. Skruede straks til igen. Og nu var der igen frit gennemløb og varme i huset!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-12-10 22:42

Det var da godt, kunne du så ikke være sød at afslutte spørgsmålet inden det bliver annulleret, det ser ikke så godt ud på din statistik

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 26-12-10 07:59

Tak for svaret Stouenberg. Undskyld, jeg mente at have trykket accepter for flere dage siden.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-12-10 11:27

Velbekommen og godt varmt nytår...