/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Michelsen?
Fra : birteruth
Vist : 675 gange
300 point
Dato : 20-10-10 09:13

Jeg har fundet at Jens Michelsen er født 31/7-1791 i ¨Solbjerg sogn Hellum herred Ålborg amt som uægte barn af Birthe Jensdatter og Michel Jensen.Men i folketælling 1801 står Jens M.både sammen med sin moder som opholdende i opslag 16 i Graverhusene og sammen med sin fader Michel Jensen
og Maren Jensdatter opslag 9 i Hedehusene i Solbjerg?--------------
Michel Jensen far Jens Sørensen f- 27/11-1712 og moder Kirsten Christensdatter f.? Jens S. forældre Søren Rasmussen (Snedker) og Kirsten Mikkelsdatter,men hvornår er Jens Sørensen død?
Tak hvis der er nogle der kan hjælpe mig med disse spørgsmål.
Venlig hilsen birteruth

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 09:48

Han døde 1784
"
Jens SORENSEN (SNEDKER)
Birth: 1712 <Of Solbjerg, Aalborg, Denmark>
Christening: 24 Nov 1712 Baelum Or Solbjerg, Aalborg
Death: 1784 Baelum Or Solbjerg, Aalborg
Parents
Father: Soren RASMUSEN (SNEDKER) (AFN: BCSB-M7) Family
Mother: Kirsten MICHELSEN (AFN: BCSB-ND)
"

Kommentar
Fra : kassan

Dato : 20-10-10 09:49

En mulighed: Jens Michelsens forældre er blevet gift i perioden 1791 til 1801

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 10:20

Nej Maren og Michel Jensen bliver gift i 1787:

"
Michel JENSEN OR SUEDKER
Christening: 09 MAY 1762 Solbjerg, Aalborg, Denmark
Death: 25 OCT 1824
Marriages:
Spouse: Maren JENSEN
Marriage: < 1787> <Solbjerg, Aalborg, Denmark>
"
Er han søn af Maren er han ægte nok, men er han søn af Birthe, ikke Maren, er han "uægte"
(alle børn er ægte, "uægte" er forkert oversat fra tysk: "Ohne Ehe", uden for ægteskab).

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 20-10-10 10:38

Svar til svendgiversen. Jamen hvor står det i kirkebogen+ jeg har ledt efter det både I Bælum og Solbjerg
birteruth

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 10:50

Nu er FS: Family Search jo ikke altid helt pålidelige, men det ser da fornuftigt ud,
farfar Jens dør som 72 årig...
Måske var nabo sognene Bælum og Solbjerg sammen på hans tid?

Og ægteskabet i 1787 er sikkert også rigtigt, her må det være Solbjerg.

Jeg finder ingen Birthe Jensdatter i nogen af de to sogne??
Er Birthe Maren???

Og AO er ikke lige mig,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 20-10-10 11:00

I F .S. Står Michel Jensen både med Birthe Jensdatter og MarenJensdatter men ikke gift med nogen af dem.
Hilsen birteruth

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 15:48

>men ikke gift med nogen af dem.

Ikke forstået, her er et andet bevis på at Michel var gift med Maren, ikke med Birthe:
"
Aalborg, Hellum, Solbjerg, Hedehusene, , 12.Familie, FT-1801
Michel Jensen 38 Gift Mand Boelsfæster
Maren Jensdatter 40 Gift Kone
Jens Michelsen 9 Deres Børn
Kjeld Michelsen 8 Deres Børn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 16:16

Selv om Michel Jensen helt tydeligt er gift med Maren Jensdatter, både i 1801 og 1791,
de bliver gift i 1787, kan han jo godt få et uægte barn med Birthe Jensdatter?

Men normalt bliver barnet vel hos moderen??
Og det ser jo ud til at Michel og Maren lever et helt naturligt ægteskab...

Ydermere ser det ud til at der ikke eksisterer nogen Birthe Jensdatter i de sogne på den tid?
Kan Maren have heddet Birthe Maren eller Maren Birthe??

Findes der overhovedet nogen Birthe Jensdatter???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 16:38

Ja der findes en Birthe JENSEN
"
Birth: 1751 Of Solbjerg, Aalborg, Denmark
Death: 29 Apr 1825 Of Solbjerg, Aalborg, Denmark
"
Hvorfor findes hun så ikke der?

"
Spouse: Michel JENSEN (SUEDKER) (AFN: 1LT8-ND) Family
Marriage: Not Married
Spouse: Soren MICHELSEN (AFN: BCSB-L2) Family
Marriage: 16 Feb 1808
"
Hun er så hele 40 år da hun føder, hvis hun føder, Jens
og hele 57 år da hun gifter sig med Søren, også Michelsen??

Noget stemmer ikke, uægte, indavl, eller...

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 20-10-10 21:38

Ja Søren Michelsen Er broder til Jens Michelsen
Men hvorfor er han to steder i foltælling 1801 I Hedehusene opslag 9 og i Gravehusene opslag 16 Solbjerg sogn,men har måske boet ved dem på skift, så han er kommet med to steder.
Hilsen birteruth

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 21-10-10 09:06

Hvordan kommer i ind i de kirkebøger?
Jeg kan nemlig ikke finde nogen adresse nogen steder, jeg er helt ny indenfor slægtsforskningen og kunne godt tænke mig lidt hjælp i den retning.
Det kunne måske gøre sådan at jeg ikke stod så meget på gadehjørnerne ikke sandt?
MVH: Alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-10 09:33

Til Alan.
Du går ind her:
http://www.sa.dk/ao/

Du skal tilmelde dig og får sendt et password, men det koster ikke noget.
Bagefter kommer så problemerne med at læse håndskrift...

Undskyld birteruth, dette sidespring.
Du kan have ret i det med dobbelt registreringen, der vil jo være tidsforskelle i data opsamlingen.

Annuller spørgsmålet
Fra : birteruth

Dato : 06-11-10 18:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål