/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Gebryder Merkel
Fra : Heidi-Ho
Vist : 4952 gange
300 point
Dato : 19-10-10 15:14

Nu fik jeg da raget en Gebryder Merkel o/u kal.12/70 til mig.

Spørgsmålet lyder i al sin enkelthed.

Er der nogen der kan henvise til et eller andet link, hvor jeg kan se alle Gebryder Modellerne..???
Evt. Gebryder manualer eller lignende.

Multi-X

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-10-10 15:37
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-10-10 15:47

- det var vist en udenbys udgave af Den Blå Avis jeg smed ind, undskyld HH. Her er en du kan nyde:

http://netnatur.dk/jagtmarked/detail.php?id=11330

- så leder jeg videre...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 15:53

I stedet for "Gebryder Merkel" søg under "Gebrüder-Merkel", ü = tysk y, for bror: Brødrene Merkel.

Og du får tusindvis af svar, eksempelvis denne:
http://www.huntershouse.dk/kat122-Haglgevær-over-under/side933-Gebrüder-Merkel.html

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-10-10 16:02

Alle sammen gode links - tak for det.!!
Men, det var ikke liiige det jeg søgte.

Svendgiversen, ja, det betyder det jo..... men jeg har desværre et tastatur som ikke magter at sætte 2 prikker over u-et. - eller - måske ved jeg ikke hvordan...????

Men det kan sætte prikken over i-et - og det er ik' så ringe endda..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 16:15

Du trykker på Alt og så den tast til højre for Å og du får ypsilon: ü,
men først efter du har tastet u.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-10-10 16:39

Må man takke for fiffet

Multi-X
Nu med ü

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-10-10 18:57

Goggle Gebrüder Waffen - og hvad sagde både du og jeg??

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 300 point
Dato : 19-10-10 23:19

Hej Heidi-Ho

Her er hjemmesiden for Gedr. Merkel:http://www.merkel-die-jagd.de/

Prøv evt . at forespørge nærmere hos dem om dit gevær, med angivelse af våbenets nr. - jeg er ret sikker på at de har en fuldstændig fortegnelse over de producerede våben.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Blovstrød

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-10-10 00:13

Ellers tillykke med gøbben - H.H.
Dejlig bøsse - og så til det forchromede spørgsmål: Hvad gav du for den?? Den er ikke helt billig - uanset modellen.

Mvh.
Tonganeseren
Overhovedet ikke misundelig - næh nej Ikke spor.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-10-10 10:11

Hej Heidi-Ho

De koder som svendgiversen har fortalt dig, hedder ascii-koder og er måske rare at have til andre opgaver.
Prøv denne:http://www.uv.tietgen.dk/staff/mlha/buzz/ascii.html

God fornøjelse.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Hirtshals

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-10-10 10:56

Hej...
Allesammen interessante links som man kun bliver klogere af - tak for det.!

Det jeg efterlyser, er en side hvor samtlige Gebrüder Merkel-modeller er optegnet/afbilledet - og evt. en manual.

Tonganeser Der knytter sig egenlig en sjov historie til købet af Gebrüderen (jeg er da blevet helt tosset med at skrive ü )
Historien er den - husker du jeg beskrev købet af AYA'en ? - Gebrüderen kommer samme sted fra. Ham der i sin tid købte bøssen er linksskytte, og opdagede "pludselig", at bøssen kun passede til en højrehånds skytte, idet bøssen har kindpude på skæftet.. Nå menæh, for at gøre en lang historie kort, ringede fjolset og spurgte om jeg ville købe bøssen - og det ville jeg da godt.
Da personen ikke er en forsvarsløs, uvidende ældre dame, men en klog general der åbenbart ved alt om jagt og bøsser, bød jeg ham 3000 kr. og "fjolset" slog sku' til.!!
Bøssen trænger til en god gang rengøring - desværre er den fuld trangboret, men jeg futter ned til Våbensmeden i Roskilde, og lader ham vurdere om der evt. skal gøres noget ved det.

Provsten Jeg prøver at skrive til fabrikken.

Øjenvidnet. Tak for koderne. De er nu arkiveret under "foretrukne", så kan jeg altid hive dem frem når det bliver aktuelt.

Multi-X
Nu med tennissokker

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-10-10 14:49

Hej HH.

Du er edermagememe en heldig kartoffel. Men du kan altså se samtlige Merkel modeller på waffen

Her er et nyttigt link:

Merkel (våben fabrikant) / Weapon producent - Economypoint.orgOversat fra: Engelsk
History1898 etableringen af selskabet Merkel Suhl af Albert Oskar Merkel, Karl Paul Merkel og Gerhard Merkel1948 ekspropriation af sovjetiske militære...
Vis oprindelig tekst

www.economypoint.org/m/merkel-weapon-manufacturer.html

Endnu et:

German Best Shotguns - 04.52 - [ Oversæt denne side ]Chuck Hawks shares information about German Best Shotguns. ... guns that could be called "best" in the context of this article are the Sterling Over/Under ...
www.chuckhawks.com/german_best_shotguns.htm - Cached - Lignende

Endnu et:

Gebrüder Merkel 200E - - GulogGratis.dkJagtgevær, Gebrüder Merkel 200E O/U kal. 16/70, blanke løb, Stram i lås, pæn og velholdt. Indrykket: 18.10.10 kl. 14:38 Annoncen er blevet set 29 gange ...
www.guloggratis.dk/sport/jagt-fiskeri/jagtgevaer/.../9152992 - Cached

Mvh.
Tonganeseren
På skrump

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-10-10 17:33

Jeg kan godt finde en masse haglgeværer på linket - men lige min model - det kniber sku'.
Det nærmeste jeg kan komme modellen, er at linke til Hunters House. Under brugte våben, står der en Gebrüder til 9.600 kr. Den ligner til forveksling. Den model jeg har, er nemlig heller ikke "overgraveret"

Multi-X
Søger og søger...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-10-10 21:37

Hold kæææææft, hvor har jeg surfet på nettet efter oplysninger vedr. Merkel modellerne. Og fundet ud af, at der er masser af oplysninger at hente - men det koster. Div. manualer og bøger skal købes - Tjae, hvorfor ikke.??
Gudve' om man kan låne bøgerne på biblioteket.?
Det bliver min første opgave i morgen.

Multi-X
Valhal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-10-10 21:55

Heh HH
Jeg har en direkte linie i biblioteksvæsnet, og jeg skal nok hjælpe med at finde materiale, som er tilgængelig for lånerne.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-10-10 21:36

Hej Tonga, det ville være dejligt, hvis du lige vil undersøgte det.

Bohler -eller Böhlerstål. Hvad siger det dig, Tonga.??

Mjulti-x
Er begyndt at spise OTA Solgryn om morgenen...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-10-10 22:53

Hej HH.
Böhler Stahl er betegnelsen på det anvendte ståls kvalitet - men se så lige nedenstående link - meget interessant for dig.

Shotgunworld.com • View topic - Gebruder Merkel, Suhl 12 #70337 o ... - 13.00 - [ Oversæt denne side ]7 indlæg - 3 forfattere - Sidste indlæg: 3. apr
The Bohler Stahl (Steel) stamped on the barrel refers to the high grade steel used in making the barrels. ...
www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=5&t=214881 - Cached

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 22-10-10 09:10

Hej Heidi-Ho

Blot for at fortsætte hvor Tonganeseren slap !

Böhler er et stort østrisk stålværk, som hovedsageligt har fremstillet værktøjsstål og rustfrie legeringer, hovedsageligt i stangmaterialer, deriblandt også løbsstål. Har altid været betragtet som værende noget af det bedste !
De er i dag en del af Uddeholm-koncernen i Sverige, som på verdensbasis anses helt i toppen.
Men blot denne lille historie for at fortælle, at kvaliteten af råmaterialet er spitze !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Skovrup Hovedgaard

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-10-10 09:40

Hej Tonga og Provst.

Tak for links - nu er det begyndt at blive yderst interessant.

Geværet står i øjeblikket hos bøssemageren for et "konditions" tjek.
Da jeg indleverede geværet hos bøssemageren, var hans umiddelbare reaktion, "Hold da op et fint gevær, med det kan du skyde med alle slags stålhagl"
Geværet er i øvrigt fra 1966. Bøssemageren gennemgår geværet fra a -z og jeg kan hente det sidst i næste uge.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-10-10 14:03

Det er egentlig underligt at VomBendt alias Bendt Balledoof ikke har givet sit besyv med om disse prægtige våben. Han har jo engang i tidernes morgen været "bøssemager" hos en god ven, som kaldte sig bøssemager, men var, med al respekt for det, maskinarbejder ! Denne ven er desværre død, ligesom alle Bendts kendte venner efterhånden er - men det er jo livets gang !
Mon ikke han ligger inde med viden om Heidi-Ho's nye våben - kan kun opfordre ham til at give sit besyv med !!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Kværndrup

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-10-10 14:57

Mjah! Ballehof har altid været tiltrukket af bøssemagere, som sidenhen har vist sig at være cykel- eller kleinsmede. En af dem var maskinarbejder.

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-10-10 15:01

Fandes at vi ikke kan vise billeder!!!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-10-10 19:02

Billeder bruges åbenbart ikke i Kandusystemet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-10-10 20:31

Kommentar
Fra : Tonganeseren
Dato : 22-10-10 14:57
--------------------------------------------------------------------------------
Mjah! Ballehof har altid været tiltrukket af bøssemagere, som sidenhen har vist sig at være cykel- eller kleinsmede. En af dem var maskinarbejder.

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Først var der bøssemagere; sidenhen blev det Bajuttere

Øjenvidnet4²
MULTI-X³
Ovengaden Neden Vandet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-10-10 23:19

Hej HH
Se lige her - gøbben er på auktion hos Lauritz - lige nu.
Gebr. Merkel Suhl o/u jagtgevær kal. 12/70. Gebr. Merkel Suhl o/u jagtgevær kal. 12/70 serie nr. 87755. PL. 68 TL. 110 cm. Med ventileret sigteskinne og engelsk skæfte. Jagttegn eller samlertilladelse påkrævet. Eftersyn og udlevering kun efter aftale. Varenr: 2037159 DKK 5.000 DK, Århus, Egå Havvej 01-11-2010 19:34:00 DKK 2.100
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 30-10-10 09:34

Hej Heidi-Ho.

Har du fået bøssen tilbage fra "konditions-check" hos bøssemageren ? Og hvad var dommen ??

På forhånd tak for dit svar.

De bedste hilsner
Provsten1
Multi-X
Grædstrup

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-10-10 16:20

Ja, jeg hentede geværet hos bøssemageren igår - fredag.
Da geværet var meget trangboret, åbnede bøssemageren den til 1/2 og 1/4
Jeg har prøveskudt geværet - haglene samler ganske pænt med begge løb.
Jeg brugte Mirage 12/70 32 g. og Kent Fasteel 12/70 også 32 g. Kent Fasteel er en pissehurtig patron 415 m/sek. - påstår fabrikken - så det er den jeg vil anvende.

Den ene ejektor hang lidt - havde lidt svært ved at trække patronen ud - men efter lidt afrensning/polering og god olie fungerer ejektoren igen.

Jeg tror det bliver mit foretrukne gevær fremover.?? Vakler dog lidt mellem AYA og Gebrüderen, men efter nogle jagter, kaster jeg nok min kærlighed på et af dem.

Mvh.
HH

Muhhhhlti-X
Kohaven

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-10-10 23:14

Jeg kigge lige ind hos Lauritz. (auktion)
Nej, det er slet ikke den model jeg har.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 28-11-10 13:08

Hej Heidi-Ho.

Fik du skrevet til Gebr.Merkel for oplysninger vedr. din nye bøsse, evt. om lister for deres samlede produktion ? Jeg tror det er det eneste sted du med sikkerhed kan få de oplysninger du søger !

God søndag.

De bedste hilsner
Provsten1
Multi-X
Svaneke

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-11-10 22:22

Hej Provst.
Jo, jeg fik skrevet til dem. Jeg afventer svar.

Mvh.
Multi-X
Athos

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-10 10:27

Nå, men vi skal ha' sluttet denne tråd.

Jeg modtog idag svar fra Gebrüder Merkel om, at geværet var en model M200E, fremstillet december 1966, og blev eksporteret til Danmark i februar måned 1967.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-10 10:28

Tak for svaret Provsten1.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 02-12-10 11:08

Kære Heidi-Ho.

Mange tak for point.

De store våbenfabrikker er som regel meget flinke til at svare, selvom det kan tage lidt tid !
Men at have et våben med en næsten "fødselsattest", er morsomt - i den bøsse har du våben resten af din tid !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Maribo