/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kan jeg kontrollere et laderelæ selv.
Fra : pejath
Vist : 5602 gange
20 point
Dato : 19-10-10 12:20

Kan jeg kontrollere et laderelæ selv, eller skal der specialværktøj til, jeg har et multimeter men er ikke el mand.
Har problemer med en ret ny havetraktor som ikke kan starte efter en måneds brug, batteri 1/2 år gammelt og kan godt holde strøm uden tilkoblet traktor, jeg har haft et andet batteri sat på i en periode hvor det samme sker. Når motoren kører er spændingen på + pol ca 14,25 volt og når den stoppes falder den til ca 12,7volt.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal fordele mine point, så har jeg jo pludselig ikke flere, bær over med mig til jeg får det lært.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-10 12:40

Som du selv skriver, -så er der ikke noget galt med dit laderelæ.
Det må være noget andet som tærer dit batteri, og det kan du kontrollere ved at tage en af kabelskoene af, ogs tryge den over polen, - hvis du kan fremkalde en gnist, er der et forbrug.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-10 13:34

Kontrollér stelforbindelsen.
Selvom du kan måle 14 V kan en dårlig forbindelse reducere effekten så
ladestrømmen er betydelig mindre.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-10 16:04

Forbindelserne skal være rene, både på AKKU og der hvor kablerne er tilsluttet på maskineriet (+ stedet og stell)

Med snavsede tilslutninger, taber du energi over det snavsede sted, da strømmen falder, idet der kan være modstand ved et snavset tilslutningssted.

Tag den ene pol af, fx. +polen. Mål nu med dit universal multimeter, indstilet på 20 volt jævnstrøm. Sæt den røde ledning til AKKU + og den sorte til det afmonterede kabel. - Kan du måle en spænding, så er der en utæthed, som forbruger din strøm.

Hvis der er det, kan du nu stille multimetret til strømmåling. Start med højeste Ampere, og skru' så ned hvis du kan se udslag, indtil du får en nøjagtig måling. Digitale multimetre har i reglen en øvre grænse på 1999, hvor decimalpunkter variere efter den indstillede følsomhed.
Når værdien er 1999, skyldes at displayet er et såkaldt 3½ segment, hvor det venstre tegn kun kan vise 1.

Strømtabet kan oftest forkomme i generatoren, hvor der er en fejl, og derfor aflader når den ikke køre. Det kan skyldes en dårlig ensretter, hvor strømmen nu kan vandre begge veje.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-10-10 16:06

POINTDine enorme resourcer af point, har ingen betydning. De kan alligevel ikke bruges til noget nu om stunder, så bare spørg hvis du har flere prblemer!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-10 18:14

Du kan ikke konstatere strømforbrug ved gnister, En gnisk kan skyldes en momentan opladning af en kondensator og er i dn fobindelse ganske ligegyldig. På den anden side vil en strøm, som på 14 dage aflader dit batteri ikke give en synlig gnist.

Dårlig stelforbindelse og snavs på polerne er også ligegyldig for afladningen. Hvis du bare måler ssændingen direkte på batteripolerne , og ikke på ledningerne til det , har du allerede i din måling taget højde for evt overgangsmodstand.
Din måling på 14,25 V viser fperfekt ladespænding.

Så fejlen ligger i et eller andes , som sidder og tager trøm, når du forlader traktoren.

Det kan også skyldes selvafladning af batteriet, hvis der har været fyldt andet end desilleret vand på..

Prøv at tage den ene ledning af batteriet, når du ikke bruger traktoren. Hvis det løser problemet er fejlen et sted i traktoren elsystem.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 19-10-10 18:37

I har ret jeg har 12,?? volt spænding mellem + pol og + kabel, et forbrug på ca. 188 milliampere. Der må være et eller andet der sluger noget, jeg har haft formodentlig alle stik af og måler stadig et forbrug, jeg må have overset en ledning et sted. takker foreløbig.
Skal jeg bruge accepter knapperne ved hver svarer, eller kun den sidste eller skal jeg vente til min havetraktor kan starte hver gang.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-10-10 18:55

Har du relæstyring af værktøj på el-hejs eller eller elektrisk kobling ?

Ofte er disse relæer styret af stelkontakter, som kan hænge.
Men faktisk burde din tændingsnøgle afbryde for al strøm i disse relækredse.

Så er vi inde på, at det kan være fugt/ir/rust i din tændingsnøgle, der kunne give overgang.
Sådan en ny tændingslås koster typisk 150-200 hos f.eks. Lytek

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-10 19:28

Tænk ikke så meget på det med point, vi er her for at hjælpe og ikke fpr pointenes skyld. Men som du selæv skriver skal du ud for det svar du finder rigtigst, klikke på Accepter svar. Når det er sket er spørgsmålet lukket og efter en time skal man "betale" for at se svarene.

Der er kommet flere ad samme svar mulighed på dit problem og bla. om afladning og det er lige neotop det der er galt vil jeg tro

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-10-10 19:40

Den der først svarer med et forslag der kommer tættest på løsningen af problemet, får alle point.
Vi andre er bare lidt nørdede og vil så gerne have lov at komme med vores besyv også ...

Og det har, som andre nævner det, bestemt ingen betydning, at det ikke honerers med point, uanset det skulle være brugbart, eller underbygger et tidligere svar.

Et spørgeforum har netop sin styrke i, at så mange som muligt byder ind med deres viden og erfaring, uanset deres svar overlapper.

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 19-10-10 23:18

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-10-10 13:41

Se, nu er dit spørgsmål lukket, og alle skal betale 10% af de udlovede point som du har udlovet (i dette tilfælde skal der betales med 2 point), for at kunne følge med i svaret. Ellers er det kun dig og mig, som har adgang til det.
Men du kan stadig fortsætte med at spørge dem som har adgang, og det skal du være velkommen til, hvis du stadig har problemer.

Din krybestrøm som du har målt til 188 mA, svarende til 0,188 Amp = et forbrug på 2,256 watt. Det svarer igen til en modstand på 63,8 ohm, hvilket er ret meget, og kan tyde på at det er din generator, hvor der er en fejl.
Det kan være den ene af dioderne i ladeensretteren som er stået af, men kan også være en isolering i det elektriske i generatoren som er dårlig.
Det vil du kunne konstantere ved at pille alle forbindelser af generatoren. Hvis fejlen så forsvinder, så er fejlen lokaliseret.

Jeg havde en gang denne fejl på generatoren på min, den gang Renault 12, hvor den afladede meget hurtigt. Det var en isolering der var nedbrudt. Så et tilpasset pertinaxrør, pillet ud af en slagtet radio, hjalp på problemet. Så hvis du har lidt indsigt, kan du sagtens selv pille generatoren af og reparere den. (Selvfølgelig kun hvis det er her problemet er!)

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 21-10-10 15:19

Jeg har 2 tynde ledninger på startrelæ, en hvid og en sort, når jeg tager den sorte af forsvinder afladningen.