/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hvordan ser man forskel på 40 og 80 tråd
Fra : ara
Vist : 757 gange
50 point
Dato : 18-10-10 17:59

Hejsa.

Har en pc der kører skidt. Den fryser hele tiden. Nu har jeg så villet formatere den
men får at vide at Hd'en ikke findes.
Har fået fortalt i et andet indlæg at jeg skal have et 80 trådet kabel.

Hvordan ser jeg om det er sådan et jeg har, eller om der er monteret et 40 trådet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-10-10 18:01

Mere info, hvad er det for en computer? Bærbar eller stationær?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-10 18:04

Det er en stationær

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-10-10 18:06

En firsleders kabel har mange fine tråde, hvorimod en 40 leders er meget grovere i trådene.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-10 18:06

altså hvis den har kørt før så er det ikke ide kablet der fejler noget men derimod harddisken der sikkert er stået af. Men hvis den er stået af vil pc en slet ikke køre og du siger den jun kører skidt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-10-10 18:10

Er det en selvbygget computer eller en du har købt færdigbygget og hvad slags?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-10 18:12

Kablet jeg spørger om- er det ikke det der er ca. 5 cm. bredt. Der er mange tråde i så tror det er 80 trådet.

Det hele startede med at jeg ikke kunne starte pc'en op. Jeg fik en fejlmeddelelse under windows start op. (XP).

Jeg tog kabler ud af hd'en og satte dem i igen. Så kørte den godt i en lille uges tid. Nu begynder den at fryse og køre meget langsom.
Jeg ville som jeg skrev formaterer men den kan ikke finde hd'en.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-10 18:12

Denne fejl meddelse plejer at have med kablet at gøre.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-10-10 18:16

Jo kablet er ca. 5cm

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-10 18:31

Det var netop denne fejl jeg fik i sidste uge

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Men pc'en har jo kørt godt i over et halvt år.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-10-10 18:47

Så er der helt sikkert noget du skal ændre på i BIOS. Men den fejl du får, var det en BSOD (BlueScreenOfDeath), hvis det var så kan man analysere den og se hvad der er skyld i fejlen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-10-10 18:47

det sker indimmellem at de kabler dør. tag det gamle med ned til din lokal pc handler og køb et nyt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-10 19:25
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-10-10 04:22
Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-10-10 09:30

Maskinen har kørt, så må man formode at jumperne sidder rigtigt.
Prøv et ny kabel, og sæt det rigtigt i, der findes IDE kabler man kan vende forkert(har prøvet)

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-10-10 09:57

Citat
Maskinen har kørt, så må man formode at jumperne sidder rigtigt.

+
Citat
Den fryser hele tiden. Nu har jeg så villet formatere den
men får at vide at Hd'en ikke findes.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-10-10 17:17

Hvordan kan det være kablet det 80 trådet kabel det kan være galt med.?
?
Det er en SATA hd og når jeg trækker strømstikket/SATAstikket ud af HD'en kører den igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-10 17:38

Altså det er jo helt nu input fra dig. Du har hele tiden snakket om 40/80 trådet kabel som er tiol IDE standard og nu kommer du så med at det er en SATA disk.

Så skal du ind i bios og fortælle at der ikke er en IDE disk installeret.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-10 17:49

Sata skal stå til IDE i bios.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-10-10 17:49

Det beklager jeg meget at jeg har fortalt. Jeg fik det at vide i et andet indlæg at det var det 80 trådet det var galt med.

Men hvad så nu. Hvor finder jeg det med IDE inde i bios'en og kan det pludselig ændres af sig selv.?

Husk på at pc'en har kørt godt i ca 6 måneder inden det her problem opstod.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-10-10 17:54

Det helt sikkert som om det er et BIOS problem, en setting der skal rettes. Mit gæt er at du prøver og installere windows XP og under den installation skal man installere SATA- /SCSI- controller driver fra et andet medie, floppydisk, og den har du sikkert ikke.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 19-10-10 19:03

HVis ikke du er en ørn til Bios kan du prøve at vælge Load Fail-Safe Settings. Så vil den sikkert gå tilbage til hvor den var. Ellers hvis du er rigtig en "gambler" kan du vælge LOad Optimized Settings, det skulle give lidt bedre ydelse.
Du navigerer ved hjælp af piletasterne og skal bare lade være at forhaste dig når du laver en ændring. Læs om de forskellige settings i teksten til højre. Prøv dig lidt frem i bios uden at ændre noget. Kig i de forskellige kategorier. Du kommer ind i en kategori med Enter og ud i gen med Escape. De ændringer du laver kan du fortryde til slut ved at vælge No til Write to CMOS eller Save Settings.
Vær opmærksom på at hvis du vælger LOad Fail-Safe Settings så slår du temmelig sikkert understøttelse at USB tastatur fra, men det skal du blot finde og slå til igen. Det er slet ikke sikkert det sker, men jeg har set det tit.

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 23-10-10 19:10

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-10-10 11:17

Hej ara

Kom det til at virke