/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
omregning ml-gram ?
Fra : return
Vist : 13511 gange
25 point
Dato : 18-10-10 15:53

hej
nogen der lige kan fortælle hvad 100 gram svare til i ml , skal lige har bagt noget med flydende nemlig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-10-10 15:57

Hvis det er vand (helst destilleret og ved 20 grader celsius) svarer det til 100 ml=1dl.

Det afgørende er jo vægtfylden (massefylden, afhængig af hvornår man gik i skole) på den (væske) du måler i ml, så man kan ikke svare på spm. uden at vide hvad du måler!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-10 15:57

Hvis det er vand er 100 g ca 100 ml, hvis det er sprit lidt mere...

Kommentar
Fra : return

Dato : 18-10-10 16:00

det er fast margarine 100 gram vi har men vi har købt noget flydende becel vi vil bruge og det er jo i ml

så hvad svare 100 gram fast margarine til i i ml ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-10 16:02

Det er ikke ved 20 grader men ved ca 4 at vand har massefylden 1 g/cm^3 eller 1000 kg/m^3,
og hvis du er ved at bage, så er mælk og andre vædsker meget tæt på vand, vægtmæssigt...

Kommentar
Fra : return

Dato : 18-10-10 16:06

og hvad svare det så sådan ca til nu hvor jeg skal omregne de 100 gram fast margarine til det flydende i ml

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-10 16:07

Jeg vil tro at fedt heldigt margarine er lidt lettere end vand,
så brug du 102 ml i stedet for 100...

Hvor nøjagtig skal din opskrift være, hvad med når du senere tilsætter en nævefuld salt?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 25 point
Dato : 18-10-10 16:53

Nu brugre jeg aldrig margarine, hverken fast eller flydende, men smør eller olie.

Og da olie er rent fedt, mens smør er ca 80% fedt, bruger jeg altid ca 4/5 dele af den mængde smør, der står i opskriften.

Hvis flydende margarine også indeholder mindre vand end fast margarine (det står givetvis i ingredienslisten) ville jeg justere mængden ud fra vandindholdet, der er vel fedstoffet du skal bruge. Om der så skal lidt mere vand i af hensyn til dejen er meget tænkeligt.

>svendgiversen jeg ved godt vand er tungest ved 4 celsius, men huskede (åbenbart forkert) at massefylden blev målt ved 20 grader. I køkkenpraksis gør det vist ingen forskel.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 18-10-10 17:25

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-10-10 17:43

Selv tak, return, det gik efterhånden op for mig det egentlig handlede mest om madlavning, ikke om fysik

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-10 18:09

Det står på flasken, såvidt jeg husker.

Flydende kårgården, som er detsamme, står der 1 dl. svarer til 94 gram magarine

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-10 18:09

Kærgården, skulle der have stået, men nu er det jo også besvaret

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-10-10 14:24

Ellers så hæld det op i noget der står på en vægt