/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fupspærring af MasterCard ?
Fra : refi
Vist : 3068 gange
300 point
Dato : 17-10-10 19:39

Ja jeg vil mene det er tæt på bedrageri....

Mit barnebarn (17 år) har et MasterCard DEBET....

Tidligere havde han et VisaElectron, men Sydbank er nu gået over til Master.

Så langt så godt - det er stadig GRATIS i brug.

på kortet stod ca. 4000.-

Forleden dag skulle han tanke sin knallert og en "dunk" - brugte kortet (54 kr.+ 55 kr) - han glemte i første omgang dunken så tankede af 2 gange.
Dagen efter havde han så brugt sit kort på nettet (1998.- kr)

Nu skulle han så have ca. 1900.- tilbage.

Fredag ville han så købe en CD - Kortet AFVIST

Hjem og tjekke kontoen...

ALLE 3 beløb var trukket på kontoen men stod STADIG som spærrede beløb til betaling....

Ydermere har tanken spærret 1400.- kr for tankning af 2 x 55kr.

Jeg fulgte så med ham på tanken - det var skam helt normalt forklarede den "flinke" dame - sådan er reglerne da mange ellers ville stikke af for regningen og et debetkort IKKE må gå i minus og derfor bliver 700.-kr spærret pr. korttankning (2 gange) - men det er ikke et problem - pengene bliver ført tilbage såsnart der er afregnet

Så måtte vi en tur i hans bank og det viste sig så at selv netkøbet stadig stod spærret på trods for at det allerede VAR trukket på kontoen - dermed var den reelt i minus...

Jeg bad så banken "fjerne" den spærring da beløbet jo var betalt, men næh næh - det kan/vil de ikke - det kan kun den modtager der har modtaget beløbet

Godaw mand økseskaft - firmaet er da ligeglad - de har fået deres penge

Så spørgsmålet i en lidt kortere version:

Kan banken/PBS tillade sig at holde ALLEREDE betalte beløb tilbage så han dermed hele tiden skal have et kolosalt overskud på sin konto for at kunne bruge sine egne penge

I øjeblikket er ALT betalt - på kontoen står ca. 1900.- kr, men da 3400.- stadig er spærret er kortet reelt UBRUGELIGT og hvad værre er, han kan ikke engang gå i banken og bede om udbetaling til trods for de godt kan se det ER betalt....

Nærmer vi os "bedrageri/tyveri/fup" overfor borgere der ovenikøbet er UMYNDIGE

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-10 21:02

Det lyder som et oplagt emne i udsendelsen Kontant!!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-10-10 21:58

Du må ha`en fin selvkontrol,refi. Jeg ville blive edderbetændt rasende.(Gør selvfølgelig ingen gavn).
Det er da simpelthen en svinsk "politik",de fører.Kan godt følge dig i dette:
Citat
Ja jeg vil mene det er tæt på bedrageri....

Tangerer også bondefangeri.
Endnu en god grund til at forstærke mit had til betalingskort.
Har en benzin kort,og det er så det.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-10 22:22

Til retfærdighed skal siges at "problemet" tilsyneladende KUN er for DEBET-kort, men det er jo NETOP folk/børn UDEN ubegrænsede midler der bruger dem....
og så er det da helt hen i skoven....

Jeg har bankens ord for at kontoen er i plus og at det spærrede beløb ALDRIG vil blive trukket (de kan godt se det er betalt) men de vil/kan/må ikke nulstille det....

Så egentlig er det vel PBS (der administrerer alle betalingskort i DK) der ikke gør deres arbejde.

En ting er tankstationernes regler (det står faktisk på standeren at man gør det), men at man IKKE kan frigøre spærrebeløbet i samme sekund man faktisk bogfører det faktiske beløb, syntes jeg er at gå over grænsen...

Man kan IKKE påstå at de "stjæler" børnenes penge da der i realiteten IKKE er nogen der taber eller tjener på det - eller er der ????????

Nu gør det ikke det store for "knægten" - han har "lånt" dem af mig - men jeg syntes bankerne/PBS bør have MEGET røde ører over den slags....

Hvis det så stod et eller andet sted i de regler der bliver accepteret af kunden ved udstedelsen....

MEN DET GØR DET IKKE - har sågar gennemstøvet nettet - der findes ikke noget (bortset fra andre der har oplevet det samme)

TRO MIG - jeg er harm og sagen stopper ikke her - ville blot lige høre jeres mening om den slags....

Så det er da muligt den skal en tur gennem medierne...

Og så at tænke sig at hele postyret "blot" er FIKTIVE penge der ALDRIG kommer i omløb...

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 300 point
Dato : 17-10-10 22:27

Hejsa
Det lyder som om det er virksomheden du skal have fat i. Du kunne evt. starte med at publicere deres navn her. Så kan vi jo anbefales ikke at handle hos den kæde af tankstationer. Måske de vil reagere på det?
Jeg har også oplevet noget lignede med de her debet kort. De kort bliver åbenbart ikke rangeret særligt højt hos hverken banker eller de handlende. Så det kunne være fint nok hvis det fik noget konsekvens.
Evt. hvis du har mod til det, send en mail til:
http://www.finanstilsynet.dk/da/Kontakt.aspx
og fremstil dem problem stillingen.

Må da gerne sige at vi sidder et helt forum spændt på deres svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-10 22:29

Har vi nogen bankansatte her, der ved noget

eller TØR sige noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-10 22:34

Virksomhederne er jo ikke problemet....

Det drejer sig jo om tankstationen/stationerne (Q8 (men de gør det alle) - der blot følger deres aftale med PBS) - Sydbank der påstår det er modtager der skal slette det (så kan man diskutere om modtager er Q8 eller PBS)...

Det store beløb er et udenlandsk firma men det er jo stadig via PBS.....

Så alt ialt vil jeg mene det er PBS der står med "ansvaret"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-10 22:39

Citat
Så kan vi jo anbefales ikke at handle hos den kæde af tankstationer

Som nævnt er det ALLE tankstationer, uanset mærke, forskellen ligger blot i hvor stort beløb de "forhåndsspærrer", det svinger fra 700 til 1000 kr - det skal jo minimum være det der MAX kan tankes for i en ombæring...

Så et debetkort med 500 kr på saldoen kan SLET IKKE tanke med kortet (grotesk)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 17-10-10 22:55

Ok håber du vil sende en mail til finanstilsynet. Det må være dem der skal sørge for at tingene foregår ordentligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-10 23:18

Det er allerede afsendt - tak for adressen...

Mandag går det løs med PBS - de var ikke så nemme at fange i fredags...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 23:38

Kors hvor var jeg blevet arrig hvis det gik ud over mit barnebarn. Det er derfor jeg ikke gider mastercart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-10 12:03

Cool Cash - var måske en idé.

Ps. Jeg kommer ikke til at benytte MasterCard, da der også var noget andet mystisk, for et stykke tid siden med at man ikke kunne indbetale, og derfor var nødt til at betale renter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-10 12:27

Jeg kender problemet. Bruger i udlandet et visa electronkort,fordi vekselkursen er bedre en på anden måde.
Det duer ikke på benzinautomater. Men man kan købe benzin og betale ved kassen. Der reserveres aldrig beløb på den måde.

Mit mastercard -kreditkort- kan bruges i benzinautomater, men så reserveres der et beløb. Det må være fordi benzinautomaterne simpelthen er for dumme enheder. Det er jo også kompliceret at afregne direkte når beløbet ikke kendes før tankningen når kortet skal valideres.
På visse stationer i Sverige kan man dog selv vælge det beløb man vil have reserveret. Så virker det ligesom seddelautomaterne. tankningen stopper,når beløbet er brugt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-10 12:42

Citat
Men man kan købe benzin og betale ved kassen

Det gælder KUN kreditcards - IKKE debetcards - det er jo det der er ændret....

På et debetcard kunne du jo i realiteten tanke mere end der stod på kortet og dermed "løbe" fra regningen

Så den side af sagen er egentlig OK - det er blot IKKE OK at man ikke fører det spærrede beløb retur i samme sekund der bliver afregnet.

Som sagt havde han VisaElectron før - der har ALDRIG været problemer - men Sydbank er åbenbart (sikkert en bedre aftale - FOR DEM) gået over til Master....

Citat
På visse stationer i Sverige kan man dog selv vælge det beløb man vil have reserveret. Så virker det ligesom seddelautomaterne. tankningen stopper,når beløbet er brugt.

Var måske noget at foreslå PBS

Jeg forsøger i øjeblikket at komme igennem til PBS, men den "person" der står for lige præcis det, er IKKE nem at træffe

Kortene fungerer ens - men det gør afregningen tilsyneladende IKKE

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-10 12:44

Citat
Cool Cash - var måske en idé.

Jo jo, men de unge vil jo være med på "noderne" og "vifte" med kortene

Konsekvenserne er jo IKKE oplyst nogen steder - tværtimod Det er det eneste rigtige - IFØLGE BANKEN

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-10 19:20

Citat
Jo jo, men de unge vil jo være med på "noderne" og "vifte" med kortene

Men altid, et godt udgangspunkt, fremfor de har en masse kontanter på sig, som kan blive stjålet.

Og det er nu engang den slags betalingsmiddel, som de skal vænne sig til at bruge.

Det er god oplæring at starte med et kort som ikke kan give overtræk.

Men fandens til historie, jeg har aldrig kendt "magen" som min gamle farmor ville sige.

Godt du forfølger det. Og godt at han har den støtte du giver ham.

held og lykke med det videre forløb.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-10 14:52

I skal da lige have afslutningen på sagen (eller er det ? )

Allerførst skal siges at beløbet er fjernet forlængst

Tilbage stod så om man kan tillade sig det man gjorde...

Det kan man tilsyneladende IKKE

Forhandler siger de ikke kan - det skal PBS (nu Nets)
Banken siger de ikke kan - det skal forhandleren SELVOM det kan vises (ses) at beløbet ER betalt.

men men men

Forbrugerombudsmanden siger DE SKAL...

Primært forhandleren - vil/kan de ikke KAN banken

Citat
Tak for Deres henvendelse af 18. oktober 2010, som Forbrugerombudsmanden har modtaget via Finanstilsynet.

Vi har ved flere ledligheder været i kontakt med PBS, for at få oplyst regler og forhold omkring spærring af beløb på Debet-cards ved betaling af varer med mere på internettet eller i selvbetjente automater.

PBS har oplyst til os, at det er den pågældende forretning, der har fået reserveret beløbet på kortet, der skal sørge for at spærringen bliver ophævet. I PBS's vejledning til de erhvervsdrivende - som kan findes på hjemmesiden - står blandt andet at forretningen skal annullere spærringen, når det f.eks. konstateres at varen ikke kan/skal leveres.

Forbrugeren skal altså som udgangspunkt henvende sig til forretningen og bede dem om at ophæve spærringen af beløbet på kortet.

Hvis det ikke lykkes, har forbrugeren mulighed for at få hjælp fra sit pengeinstitut, der har udstedt kortet. Pengeinstituttet kan annulere spærringen, hvis forbrugeren dokumenterer at ordren er annulleret.

PBS har oplyst til os, at man løbende gør de forretningsdrivende opmærksom på deres ansvar for at ophæve uberettigede spærringer.

Det har ikke været muligt for os, at få oplyst, hvor lang en periode spærringen må vare, men vi vender tilbage til Dem, så snart vi har modtaget svar på dette.

Med venlig hilsen og ønsket om en god weekend
På Forbrugerombudsmandens vegne

Mai Robrahn Hansen
Specialkonsulent, cand.jur.

Så lidt røre i andedammen er der da skabt

Dette skal jeg nu lige ned og vise til både servicestation og bank - skulle det ske igen

Det kan så diskuteres om der er tale om en anullering når varen er modtaget OG BETALT....
Det må vel betragtes som en anullering da der IKKE er mere i ordre.

men jeg hører jo nok MERE nyt - så venter lige med at lukke så I kan få afslutningen....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-12-10 20:35

Hej Refi

Jeg er stadig lidt spændt på din sag, hvordan går den fremad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-10 21:38

Den ER sådan set afsluttet.....

Fik nyt svar fra forbruger forbrugerombudsmanden...

Det ER beløbsmodtager der skal sørge for sletning i samme øjeblik beløbet er bogført...

Dette så uddybet da det er PBS (nu Nets) der "bogfører alle transaktioner og afregner med de tilkoblede terminaler (forretninger)....

Det er således Nets der står med ansvaret og dem der skal klages til..

Godav - dem kommer man ikke sådan lige i forbindelse med

Nets oplyser dog at det foregår på den måde og må være en fejl fra deres side at det IKKE er sket...

Så kan man diskutere HVAD man kan bruge sin RET til

Det korte af det lange - problemet opstår KUN på debetcards da de er saldo-relateret, men kunne ligeså godt ske på et creditcard (dog ikke hvis det er brugt i DK), der opdager man det bare ikke da det under alle omstændigheder er slettet (grundet tidsbegrænsning) inden den endelige bogføring..

Det gør unægtelig det hele lidt kompliceret for en 16-18 årig men er nok desværre vilkårene.

Så rækkefølgen ER

Modtager SKAL sørge for sletning...
Bank SKAL rette det hvis IKKE modtager har opfyldt sin pligt...
Slutteligt kan man henvende sig til Nets (som også kan gøre det) hvis de andre svigter.....

Inden man har været alt det igennem er beløbet alligevel frigivet grundet tidsgrænse for låsning

Men føler sig hensat til "det er ikke mit bord" frasen....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 15:47

Tak for svaret snaptil.

Du bragte mig på rette spor....