/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
udkobling af HPFI-relæ.
Fra : morten.n
Vist : 806 gange
20 point
Dato : 09-05-03 14:55

Kan visse typer automatsikringer medfører udkoblinger af HPFI-relæer, hvis dette anbringes i samme kreds? Jeg kunne forstille mig at der måske var et "tab" eller vagabonderende strømme i sikringerne.

Accepteret svar
Fra : 1april

Modtaget 30 point
Dato : 09-05-03 15:15

Det burde ikke være et problem da sikringer sidder der for at afbryde for en evt. overbelastning, hvor imod HPFI-relæer udkobler hvis noget af strømmen forsvinder fra kredsløbet(afledning til jord) Se http://www.nesa.dk/prv_hvad_er_hfi_hpfi_afbryder.htm

Kommentar
Fra : haddoque

Dato : 09-05-03 15:15

HPFI relæer virker som sumstrømstransformere dvs. overvåger om kirchoff's lov er opfyldt for faser og nulleder. Såfremt der forekommer vagabonderende strøm mellem fase og nul virker dette blot som en belastning set fra HPFI'en side. Vagabonderende strøm til jord løber forbi sumstrømsovervågningen og når den over en hvis strømgrænse - ja så falder HPFI'en ud. Ofte falder HPFI'erne ud fordi der i støjfiltre forekommer afledning til jord - du skriver ikke noget om hvad der sidder efter automatsikringen...

Kommentar
Fra : morten.n

Dato : 12-05-03 08:33

automatsikringerne sidder foran et køleanlæg til et server rum.

Godkendelse af svar
Fra : morten.n

Dato : 30-07-03 15:51

Tak for svaret 1april.