/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skæring af rør i 45grader
Fra : mi-to
Vist : 3847 gange
50 point
Dato : 17-10-10 12:25

Hej

Er der en smart måde og strege et rør på så man kan skære det i 45grader med vinkelsliber røret er røgrør

Mvh

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-10-10 13:00

Der er mange smarte måder at gøre ting på...

45 grader svar til en ret-vinkel...
Og herved er der en rørtykkelse imellem det højeste og laveste punkt på dit snit (set vinkel ret på røret.)

Når du har fundet det højeste og laveste punkt, kan do trække en elastik uden om røret og holde denne ved det højeste og laveste punkt og denne vel følge snittet på de 45 grader.

Du kan også bruge en kridt snor, alt efter hvad der er smartest jævnfør diameter på dit rør. Et røgrør er cel omkring 150 mm - så skulle en elastik være nok.

vh Ben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-10-10 17:27

Citat
45 grader svar til en ret-vinkel...

? ? ?

http://www.rasmus.is/dk/t/m/stm13k01.htm

En vinkel som er 90° kaldes ret

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-10 17:58

Jeg vil tro at det eneste nøjagtige er at lave tig en primitiv skærekasse stor mok.

Hvis formålet er at lave to rør hver med 45 ° snit og så svejse den fammen til en ret vinkel , må det være nemmere at samle med en færdigkøbt ret bøjning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-10-10 18:00

ha ha....

Jeg blev vist afbrudt i min sætning....

Teil du har helt ret.

Jeg ville have udtrykt at 45 grader svar til de punkter (hjørner) der opstår når man holder rørne i en ret vinkel.

Når man lægger rørne vinkelret på hinanden, skal der skæres lige meget af begge rør.

vh Ben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-10-10 18:09

Jo Benjamin jeg troede ikke du var helt forkert på den,
der manglede bare noget.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-10 19:49

Hej mi-to !
Hvis du giver mig to oplysninger, så skal jeg give dig løsningen på dit spørgsmål.
Hvad mener du med 45 grader ? - skal du skære i 45 grader og derved få en samling på 90 grader, eller skal du have røret til at gå i 45 grader, og derfor skære hver side i 22,5 grader ?
...... og spørgsmål 2: hvad er diameteren på dit rør ?
Hvis jeg får disse to oplysninger, så skal jeg forklare dig hvordan du klipper en skabelon af et stykke papir, som du kan holde rundt om dit rør og strege efter inden du går i gang med vinkelsliberen.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-10-10 09:03

okay ska skære 2 snit i 45 grader så man får en vinkel diameter er 180mm

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 23-10-10 11:15

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-10 00:58

Hej mi-to.
Jeg beklager at jeg først er tilbage nu, har været i udlandet den sidste uge.
--------------------------------------------------------------------------------------
og så også tusind tak for tilliden, jeg har jo endnu ikke besvaret dit spørgsmål, men det vil
jeg prøve i det følgende.
Jeg har lavet to tegninger og uploadet, så du kan se dem.
På tegning 1 er tegnet en halvcirkel på en linie - den er 180 mm i diameter, ligesom dit rør og så har jeg delt halvcirklen med passeren, først fra hjørnepunkterne og så fra det punkt hvor linien der går ud fra centrum krydser halvcirklen - på den måde får jeg 7 punkter - de skal allesammen forlænges på den anden side af cirklens midterlinie - den længste skal også være 180 mm så får du en skrå linie på 45 grader. Denne linie bestemmer hvor lange de enkelte linier fra cirklen bliver.
På tegning 2 har jeg tegnet en lang linie på 566 mm - det er den længde dit rør på 180 mm ville blive hvis det blev foldet ud.
Denne linie er delt i 12 lige store stykker, og linierne vinkelret igennem disse punkter har fået numre fra 1 til 7 - linie nummer 7 skal være lidt over 180 mm - så tager du hver linies længde fra tegning 1, f.eks med en passer, det skal være længden fra midterlinien af cirklen og op i trekanten - den længde afsætter du på de to linier på tegning 2 der har samme nummer.
Når du har afsat alle længderne tegner du på frihånd forbindelseslinien hele vejen over - den har jeg tegnet med grøn farve - prøv at lave en lidt blød overgang fra punkt til punkt ligesom jeg har forsøgt at gøre. Nu har du den kurve du skal have tegnet over på dit rør til at skære efter.
Du klipper kurven ud og lægger papiret rundt om dit rør, så tegner du en kridtstreg langs kurven og du har den præcise linie at skære efter med vinkelsliberen.
Du skal selvfølgelig lave tegningerne i størelsesforholdet 1:1 - det hele kan godt være på 2 stk A4 papir - du sætter dem bare sammen med lidt tape - den lange kurve skal sættes sammen af 2 stk på langs og tegningen med halvcirklen skal sættes sammen af 2 stk over hinanden.
Her kommer tegning 1. :
http://peecee.dk/upload/view/272067
og her er tegning 2. :
http://peecee.dk/upload/view/272068

God fornøjelse med arbejdet.
mange hilsener
Bennymanden