/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Meget større afskydning af gammel råer ?
Fra : betterwisser
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 17-10-10 09:22

Vil I i den kommende sæson, skyde væsentligt mere af råerne og i det hele taget af rådyerne, for at minnimere bestanden? grundet den snigende diarre´ og misvækst af dyrene. ?

Tror I at sprøjtemiddelerne kan være en faktor, f.eks. at dyrenes tarmflora bliver forstyret af sprøjteriet?

Er det af politiske årsager, at det intet er sket, med konklusioner fra det fald vildt som er fundet på Fyn, med samme lidelser som det råvildt nu har fået på Sjælland og som vi også har et i Jylland?

Det her kan have meget alvorlige konsekvenser for råvildtet og jagten på dem, så SNS og DJ bør sætte mandskab og penge af til dette, istedet for at bruge tiden på billlige forsikringer, og en ny omgang duemøg, som er tabt på gulvet.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-10 10:45

På grund af en infam hælesporeirritation er jeg nu grounded og bruger derfor tiden på minutiøst at studere spejlene på de rådyr der kigger frem fra skovkanten. Indtil videre har alt været normalt - men hvis der er hold i snakken om udbredelsen på Sjælland, så er vi på røveren. Da SNS og DJ er i lommerne på bønderne, kommer der nok ikke noget videnskabeligt bevis for at sygdommen skyldes forgiftning af pesticider.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 17-10-10 10:46

Størstedelen af de danske hundyr bliver skudt med hagl og på hagljagter kan man ikke lave en ordentlig selektiv afskydning, det kan kun gøres med riffel
Med den råvildtbestand vi har idag, skal der skydes flere gammel råer, end det blev i tidernes morgen og hvis man vil have en sund bestand og vælge de rigtige dyr ud, skal det gøres med riffel.
Men før der kan udføres en selektiv afskydning, skal jægeren have en dybdeborende kendskab til sin bestand og det har mange ikke
SHV

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-10 14:18

I forbindelse med den opståede situation (endnu kun løse rygter fra SN) vil det være et MUST at foretage selektiv afskydning i de efterfølgende 2 - 3 år. Den slags foregår med riffel.
Får jeg øje på et rådyr med striber af afføring på spejlet - så bliver den nedlagt.

Mvh.

Tonhaneseren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 19:45

Det ville være nemt at give pesticider skylden for minimering af råvildtbestanden, desværre så er det en virus, og de er som bekendt ikke til at spøge med. Bare se forkølelser, hvem har en kur mod det.

Jeg tror ikke rigtigt der er andet at gøre end at skyde syge dyr, for at de ikke skal lide, og så vente på at bestanden retter sig selv op. Var det ikke 8 år der var fremme i TV, det tog 8 år så var bestanden lige så stor som før dyrene blev syge.

Synd for jer men endnu mere synd for dyrene.

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-10 08:20

Betterwisser, det er et interessant emne du der bringer.

Jo, der skal skydes flere råer og specielt gammelråer - de er ikke fredede hos mig. Desuden skal der kraftigt udtyndes i hele bestanden, så der er plads til de dyr der tegner bedst og dermed har jeg jo tilkendegivet, at selektiv afskydning er vejen frem hos mig.
Til at hjælpe med det, har jeg inviteret nogle unge jægere, som bevæbnet med deres rifler vil stå for det praktiske, under kyndig vejledning af ældre erfarne jægere som blot skal vejlede men ikke skyde - så får vi minimeret bestanden samt de unge jægere får nogle gode oplevelser i forbindelse med deres videre "uddanelse" til jægere.
Med hensyn til brugen af sprøjtemidler, er der ingen tvivl om nødvendigheden af dets brug, for at opnå hurtig og god vækst. Forskningen siger, at det er uden betydning for sundheden, og det må producenterne naturligvis leve efter - men om der reelt er problemer med hensyn til dyr og fauna, kan man nok have sine bekymringer om !.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-10-10 08:59

Kørte en lang tur omkring skumringen igår aftes, observerede 18 dyr, hvoraf de tre af dem var vækst hæmmede, dog uden tegn på diarre`.
Få skudt de syge dyr væk og lidt mere til, og sørg for at grave dem ned i en dybde, hvor ræven ikke får fat i dem.

Tonga få en skud binyrebarkhomon,og slå dig til ro med en flok gamle Charles Bronson film

Glimrende med den måde du håndtere dine regulering på Provst , det er noget som alle parter får gavn af.

Lidt spændt på at høre hvad dine mentore til de nye jægere syntes om oplevelserne, vil næste vædde en tysk dåseøl på, at de mener at det er mere spændende end selv at skyde.

Pesticidernes langtidvirkning har vi af gode grunde intet statistisk matriale på, da de i naturens kredsløb er på fosterstadiet,så det er et hypotetisk bedømmelsesgrundlag, der lægges til grund fra kemivirksomhedernes side, men det er en anden diskussion.

Svenskerne sagde til mig for mange år siden, da jeg fortalte dem om vores vækst i råvildtbestanden.
Sørg nu for at skyde rigeligt, eller får i samme problemer som vi havde for år tilbage, og jeg er bange for at de er på vej.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 23-10-10 10:19

Tak for svaret Provsten1.