/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Internettid uret passer ikke
Fra : Oldboston
Vist : 2551 gange
100 point
Dato : 16-10-10 20:02

I et par dage har jeg været ude for, at intersettiden på min PC ikke er korrekt. Først opdagede jeg, at uret var 3-4 timer bagud, men gik ind og rettede det. Men det gentog sig, og til sidst skiftede jeg tids-leverandør, så det nu er time.nist.com, der leverer tiden. Alligevel bliver uret ved med at tabe nogle minutter for hver time, der går. Mystisk.

Jeg ka se, at pc'en automatisk opdatere klokken en gang om ugen. Kan jeg ændre det til daglig opdatering? Men først og fremmest: Hvad kan jeg gøre for at modbirke, at pc'en taber tid. Jeg har for få dage siden installeret nye programmer TuneUp og TreeSize, men de kan vel ikke have noget med det at gøre?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-10-10 20:05

Skift batteriet på bundkortet, det er sikkert derfor det taber..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-10 20:06

Du skal skifte batteriet i pc'en

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-10 20:06

To sjæle en tanke... så det må være vejen frem

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-10-10 20:09

How to replace the CMOS battery
http://www.computerhope.com/issues/ch000239.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-10 20:14

Klaudi, sys du ikke vi skal tage den som video - håber det er den rigtige

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-10-10 20:19

Det ser jo rigtigt nok ud, så må vi jo håbe at Oldboston ikke har en bærbar, der er det vist ikke så nemt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-10 20:23

Ups... det ved jeg ikke hvordan man klarer, det er først for nylig jeg fandt ud af det på den stationære....

min msn drillede, og det var et tilfælde at jeg opdagede at der var en sammenhæng med uret, msn og batteriet

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-10 20:34

er du sikker på at indstillingerne for region er indstillet korrekt?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-10-10 21:22

Foreløbig tak for svarene indtil nu. Webnoob: Ja, regionen er ok. Batteri, der er ved at være nede, lyder som et gdt bud. Jeg må prøve at finde ud af at få taget bagbeklædningen af og skiftet batteriet. Det har nu også siddet der i ca 5 år. Så, der er udsigt til, at problemet kan løses med de råd, I har givet mig.
Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : bne

Dato : 16-10-10 21:42

Undskyld mig, men det er naturligvis rigtigt at et fem år gammelt batteri (sansynligvis) er tjenligt til udskiftning - men, så vidt jeg ved, ændrer det altså ikke på urets nøjagtighed....... enten kører uret eller også kører det ikke - det bliver altså ikke langsommere......

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-10 22:33

DU skal ikke regne med at batteriet er dødt bare fordi computeren er 5 år gammel. Min stationær er 8 år gammel og batteriet i den køre stadig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-10 22:59

Citat
Undskyld mig, men det er naturligvis rigtigt at et fem år gammelt batteri (sansynligvis) er tjenligt til udskiftning - men, så vidt jeg ved, ændrer det altså ikke på urets nøjagtighed....... enten kører uret eller også kører det ikke - det bliver altså ikke langsommere......

Jow, for jeg oplevede det for mindre end to uger siden

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-10 23:22

hmmm.... der er vist delte meninger om hvad der sker når CMOS batteriet stopper med at fungere. CMOS batteriet er det der sørge for at computerens ur ALDRIG stopper. Hvilket vil sige at er der ikke mere strøm på batteriet, ja så går uret i stå når man slukker computeren, når man så starter computeren igen ja så starter uret igen. Så uret går ikke langsommere, det stopper.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 01:09

Citat
I et par dage har jeg været ude for, at intersettiden på min PC ikke er korrekt

hvad har internettet med _ med bios at gøre
du har nærmere ingen forbindelse til MS
jeg har samme fejl for tiden
http://www.gratisimage.dk/image-0579_4CBA32E6.jpg

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 01:12

kan nævne at hos mig er det min firewall der blokkere
for tids opdatering

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 01:15

Citat
hvad har internettet med _ med bios at gøre

eller omvendt

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 01:16

du kan ændre tidsintervallet sådan
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/tune-17.html

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-10-10 05:23

Jeg vil gerne prøve de gratisprogrammer, dert er foreslået, og jeg fandt den side, spam-free henviser til. Jeg ville til at downloade, men så står der en advarsel:To Start the Registry Editor

Click on Start > Run, type Regedit and press OK

WARNING!
Be very careful while you are running the registry editor.
You can easily render your machine unable to boot if you play with settings you aren't familiar with!

You may want to immediately back up your Registry before doing any editing.

This is an HelpWithWindows.com info page.

Hvad gør man så, hvis man har dårlige erfaringer med at trykke på de forkerte taster?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-10-10 05:25

Uret går stadig forkert (eller stopper, ja. det kan måske også være forklaringen). Siden midnat - altså på knap 6 timer - har det tabt 4 minutter.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 06:09

Citat
Hvad gør man så, hvis man har dårlige erfaringer med at trykke på de forkerte taster?

nu behøver du altså ikke hente programmer
for at ændre opdaterings tiderne, du kan bruge tuneup
har lige afprøvet det ovnennævnte men det virker ikke hos mig
den vil stadig kun opdatere som vanlig
http://peecee.dk/upload/view/271064

NB:
er du bange for at prøve diverse ting og sager
så brug et af nedenstående programmer
den gendanner systemet til ´tidligere´
selv bruger jeg begge, dog er comodo den bedste
installer og den GED er skudt
får du virus eller laver et eller andet DUMT
så bare klik på gendan (RESTORE SYSTEM)
PC´en genstarter og alle fejl og mangler er VÆK
eneste ulempe er at vil du tage et IMAGE med acronis
eller lignende, så skal programmet afinstalleres først
ellers kan man regne med diverse fejl, grundet fejl i MBR
simpelt og nemt at bruge, du kan ikke lave noget forkert
du skal nok bare være forsiktig med at tage for mange
RESTORE billeder, da de fylder temmelig meget
men skal gerne rådgive dig `? hvis..
http://www.gratisimage.dk/image-11D2_4CBA76FF.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-C253_4CBA76FF.jpg
du kan hente programmerne her
http://www.comodo.com/home/data-storage-encryption/data-recovery.php
http://www.returnilvirtualsystem.com/

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 06:15

NB:
når jeg skriver om at gendanne systemet
så er det altså ikke ligesom den, der er indbygget i MS
(som samtidig tager en evighed)
den gendanner kun visse filer og tilbage til tiden
den gendanner ikke ALLE system og program filer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-10-10 08:44

Der sker jo ikke noget ved at skifte batteriet, det koster en 10,- det hedder nok CR2032

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-10 12:07

Uret i en PC, er styret af en krystal oscillator, som afhængig af krystallets kvalitet, går mere eller mindre nøjagtigt.
Back-up batteriet skal holde gang i uret, når PC'en er slukket, og PC'en overtager strømforsyningen, når den køre. - Batteriets levetid har også noget med at gøre, hvor mange timer du har tændt om dagen.
Hvis det er en såkaldt døgnbrænder, der køre 24-7-365, så vil batteriet kunne holde i rigtig mange år. Der er dog en garantidato på et batteri, som ikke altid er stemplet på batteriet, men kun på pakningen.
Uret bør sættes til at odatere fra en tidsbase, ofte og helst en gang om dagen, for at du får den mest nøjagtige angivelse. Hvis din firewall spærre for denne forbindelse, så skal du åbne for port 123, som bruges til dette formål.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-10 12:40

Du kan skifte opdaterings interval sådan her:

Start Registreringseditor
Start > Kør, skriv regedit, klik OK

Find nøglen HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ W32Time \ TimeProviders \ NtpClient \

Dobbelt-klik på SpecialPollInterval værdien, i punktet Base, skal der være mærke i Decimal

Så ændrer du Værdi data til den tid som du vil have, bemærk at tiden er angivet i sekunder (så for 1 dag er værdien 86400, og standard (7 dage) er 604800

Luk Registreringseditor

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 18-10-10 22:28

Tak for svaret Klaudi. Indtil for nylig havde jeg ikke troet, at jeg havde mod til at gå ind og ændre den slags programmel, men når man følger nogle af rådene i kandu, bliver man lidt mere modig for hver gang. Dit råd lød som et godt bud, og nu har jeg i alt fald fulgt rådet, som var ligetil -- sådan som du havde beskrevete det. Så, nej, jeg har ikke været nede og kravle på gulvet for at skifte batteri, men jeg har ændret den automatiske opdatering, så den sker en gang hver døgn. Samtidig har jeg skiftet "leverandør" at tidsoplysningerne, så nu har jeg valgt den amerikanske governments tidlevering. Spændende om det virker som ønsket.
Tak for de rigtig mange svar.
Venlig hilsen Oldboston

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-10 16:11

Velbekommen