/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
HJÆLP. Hvilke paragraffer ?
Fra : camerone1863
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 16-10-10 05:28

forleden i fjernsynet så jeg en politimand foretage en anholdelse. da den anholde spørger til ,hvad han er anholdt for, får han svaret, at man ikke må tvinge folk til noget, fordi det er forbudt ifølge loven.
mit spørgsmål er så, om det er straffeloven, retsplejeloven, grundloven eller politivedtægten han hentyder til ? og hvilke paragraf ? er det den samme paragraf, der beskytter mennesker med psykiske problemer eller er der en specielt for dem ? og i så fald hvilke paragraf ?
desuden skal jeg bruge lovgivningen omkring at optage SINE EGNE telefonsamtaler. paragraf ?

mvh.C1863

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-10 07:13

Tvang er ikke forbudt. Sætter kommunen en bom op ved stien, så er jeg tvunget til at stige af cyklen eller køre en anden vej.

De midler der benyttes til tvang kan være forbudt. Mest oplagt: Vold eller trusler om vold. Straffelovens kap 26 - §§260-262

Optagelse af telefonsamtaler vil vistnok kræve samtykke. Persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1

Begge svar fandt jeg på http://www.justfuckinggoogleit.com/

Så nu er du forberedt på den næste krimi i fjerneren. Men husk - hvis det gør filmen mere spændende, så må man godt 'sno loven' lidt. I en film altså.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-10-10 07:16

Det kommer lidt an på hvad vedkommende er blevet tvunget til.
På denne side:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=126465
Kan du søge efter ulovlig tvang, og så kommer der en række muligheder

Straffelovens § 263 omhandler bl.a. optagelse af telefonsamtaler

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-10-10 07:23

Straffelovens § 263 omhandler aflytning (herunder optagelse) af andres samtaler, hvilket ikke er det der spørges om. Det er åbenlyst ikke forbudt at aflytte egne telefonsamtaler.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-10-10 07:47

henrikkrebs

Du har ret, når det ikke er forbudt, og der altså ikke er lovgivet om det, så er det pr definition tilladt.

Derfor kan det heller ikke lade sig gøre, at finde en paragraf der siger, at det må man gerne, det nærmeste man kommer er den omtalte paragraf der nævner et forbud mod at optage samtaler, som man ikke selv deltager i.

Godkendelse af svar
Fra : camerone1863

Dato : 16-10-10 07:51

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-10-10 09:32

Der er lovgivet om det. Vistnok. Nemlig i Persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1

Dog - den er ikke klokkeklar, så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken om at det er forbudt (jeg er ikke jurist og slet ikke højesteretsdommer). Men jeg skulle mene det er forbudt - uden samtykke altså.