/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Konvertering til fjernvarme.
Fra : kawa12
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 09-05-03 10:46

Jeg vil i forbindelse med renovering af mit hus have koblet fjernvarme til mit gamle centralvarmeanlæg. Der er lagt fjernvarme ind i mit værksted af den tidligere ejer, så nemt skulle det jo være. Jeg skifter ikke radiatorer og rør, så jeg skal have en veksler på, som er relativt dyre. jeg har adgang til to stk metrovandvarmere, til små penge, og påtænker at bruge den ene som veksler til fjernvarme/centralvarme. Er der nogen som har erfaring med dette, kan det betale sig (varmetab?) og er det i det hele taget lovligt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-03 10:56

Du kan godt anvende en varmtvandsbeholder til veksler, men du får bøvl med at lave tilstrækkelig afkøling, såehhhh næh, lad være. Om beholderen er godkendt til fjernvarmetrykket?!?!?!?!?!? Iøvrigt må du vel ikke engang pille på primærsiden af fjernvarme, det plejer fjernvarmeværkerne at betinge sig. Ydermere skal ved nogen værker bruges øremærkede VVS-firmaer (og de er ikke billige, og heller ikke til at hugge og stikke i).

Men du kan jø købe løse pladevekslere, så du ikke skal købe en færdig (og dyr) unit. Eksempelvis de små Swep mener jeg ikke koster alverden.

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 09-05-03 11:01

Jeg er klar over at jeg ikke må pille ved primærsiden selv, det får jeg en autoriseret til. Hvor finder man de omtalt Swep vekslere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-03 11:08

Hvis du kender en kølemand, kan han skaffe dem fra H. Jessen Jürgensen.

..men der er jo masser af andre der kan skaffe vekslere. Kig på http://www.vvs-eksperten.dk/ så bliver det vist ikke billigere!

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 09-05-03 11:15

Tak for det, 3773. Nogen ide om størrelsen (kW.) til et alm. hus på knap 140 kvm.?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-03 11:24

Almindeligvis bør man installere svarende til 50W/m2 + gæt 25 - 30% = oprundet 9kW
vil klare de fleste huse. Har du laveenergi, dvs 3 - 400mm isol på loftet + energiglas mv kan du halvvere. Men en lidt for stor pladeveksler skader ikke. En for lille skader kun derhen at du måske kan afkøle fjernvarmevandet tilstrækkeligt.

Det gør jo heller ikke noget man har lidt ekstra effekt i baghånden, hvis man vil lave overtage eller bygge en karnap på huset.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-03 11:26

sorry - at du IKKE kan afkøle..........

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 09-05-03 11:33

Tak for hjælpen 3773, det skulle vist afklare det. Har iøvrigt været hos vvs-eksperten og kigge, du har ret, nu ser prisen på hele projektet noget anderledes ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-03 11:42

Ja ikke? Har gået og savlet lidt over hans fastbrændsel kedler.

Godkendelse af svar
Fra : kawa12

Dato : 09-05-03 11:43

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : amaliekj

Dato : 09-05-03 13:48

jeg har en dobbelt veksler du kan købe hvis det har interesse der er alt på som du skal bruge incl pumpe og ventiler den ene opvarmer vandet og den anden opvarmer radiator varmen og så er de 50w/m2 noget man bare bruger som en finger regel så hvis du laver et ordentligt varmetabsberegning så kommer du garenteret lidt længere ned end de 50

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-03 13:59

Rigtigt ameliekj - læs lige accepteret svar igen, ikk'?

Kommentar
Fra : amaliekj

Dato : 09-05-03 14:41

har læst det

Kommentar
Fra : amaliekj

Dato : 09-05-03 14:41

har læst det