/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Isolering oven på loft...
Fra : axelbjarne
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 15-10-10 05:15

Øverst på det sidste loft, har jeg nu lagt et gulv. Jeg har været nødt til at hæve brædderne visse steder med et brædts tykkelse, fordi der lå rør hen over bjælkerne, der sikkert indeholder elektriske ledninger -
Så er spørgsmålet, at når jeg nu lægger et lag isolering oven på dampspærren, vil det have nogen betydning, at der er den niveauforskel - eksempelvis i den ene side af flexi-bats stykket på 25 mm.
Der skal lægges i alt 3 lag. Jeg kan selvfølgelig lægge et brædt under, så der ingen niveauforskel er, men er det nødvendigt -.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-10-10 06:09

dampspærren skal sidde på den varme side
freks. loftisolering 300mm loft 100mm iso - damp spærre - 200mm iso - tag

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-10 06:13

Dampspærren bliver lagt oven på gulvet, derefter 3 lag isolering på hver 95 mm, men der bliver jo nogle "huller" under isoleringen på 25 mm, fordi jeg har måttet lægge brædder over bjælkerne, hvor der ligger rør. Men det betyder måske ikke så noget.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-10 11:31

du skal bare fylde isolering på. det er fuldstændig ligegyldigt om der er lidt buler og højdeforskelle. det der betyder noget er, at samlingerne er tætte. hvis ikke de er det, risikerer du at der med tiden kommer mørke striber på loftet der hvor samlingen ikke er tæt.
isoleringsevnen afhænger af materialets evne til at lede varmen. så jo dårligere varmeleder, jo bedre isolering. og den med at stillestående luft isolerer, er en skrøne. hvis det var rigtigt kunne man jo bare lave hele tagrummet til en lufttæt kasse, men i sådan et hus vil jeg nødig betale varmeregningen.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-10 11:50

Tak for svaret trimare46.