/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Er GPS på Iphone gratis når man har købt
Fra : Maksimus
Vist : 1662 gange
56 point
Dato : 14-10-10 22:33

Jeg undrer mig lidt om hvorvidt det er gratis at bruge et GPS program på sin Iphone når man først har købt det.
Kører det via sattelit så man ikke behøver at være på nettet?

Tak.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 14-10-10 23:30

Hvis du køber en GPS så betaler du jo for GPS, og det koster ikke noget at bruge den, det er det samme med en Iphone.

Hilsen swarn

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 14-10-10 23:58

Hejsa.

Ja det er også det jeg mener. Når man først HAR købt det...

Er du helt sikker? Der er mange af programmerne til Iphone der er afhængige af en netforbindelse.
Ja hvad ved jeg om GPS

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-10-10 02:22

du betaler for trafiken dvs data-trafik hvis du bruger din iphone som gps.

det er en telefon som bruger mobilnettet til sine infomationer og ikke en gps som bruger sateliterne

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 56 point
Dato : 15-10-10 07:23

Det kommer an på flere ting:

Hvis du benytter Google maps, som en del af de billige programmer gør, så bruger du en smule data trafik hver gang du benytter det, herhjemme er det ikke meget, men hvis du benytter det i udlandet, kan det blive særdeles kostbart.

Hvis du køber et program med egne kort, og kortet er lagret på telefonen, så er der ingen omkostninger forbundet med det, så alt i alt kommer det an på hvilket program du har købt

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-10-10 07:24

rotw

FYI Så er der indbygget GPS i Iphone

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-10-10 10:05

Een ting er spørgsmålet om kortdata.

En anden ting er om der bruges datatrafik bare for at finde positionen (længde- og breddegrad). På Telmore's shop er angivet om telefonen er udstyret med A-GPS eller GPS. Der er en udemærket forklaring og et priseksempel på disse begreber. A-GPS bruger datatrafik til at finde positionen og koster derfor penge. Jeg har kun kunnet finde A-GPS på de telefoner Telmore sælger. Herunder også iPhone

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-10-10 07:23

Der er AGPS på mange telefoner, både Nokia, Sony-Ericsson, HTC og så videre.
AGPS kan deaktiveres, og så vil man opleve en lidt længere søgetid når man aktiverer GPS'en, til gengæld bruger den ikke data trafik.
Det skal dog tilføjes, at den mængde data der bruges af AGPS er minimal og handler måske om 10 kroner på månedsbasis hvis man bruger sin GPS flittigt.
Hvorimod hendtning af kortdata kan blive en dyr affære
HUSK! Selv AGPS minimale forbrug kan være dyrt i udlandet

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-10-10 09:24

Kortoververden > god information at det kan slås fra.

Iflg. Telmore er prisen måske lidt højere:
https://www.telmore.dk/1210849531765/HelpFAQItem_C/hjaelp/helpfaq_3_infoomgps_hvadkosterdet

"Det er umuligt at sige på forhånd, hvor meget data en GPS vil bruge. Det afhænger bl.a. af ruten, telefons mærke og model, samt en masse andre ting.
Vi har her lavet et vejledende eksempel:

En Nokia 95 anvender mobilnettet i forbindelse med navigering. På en tur fra Humlebæk til Møn og retur var dataforbruget ca. 1,6 MB, svarende til en pris på ca. 8 kr. Turen er ca. 320 km, så det giver en datapris på ca. 2,5 øre pr. kilometer
."

... og andetsteds:

"2. TELMORE fraråder, at du benytter din GPS i udlandet, da det meget hurtigt kan blive en dyr fornøjelse. Dette skyldes, at GPS'en hele tiden vil stå og hente små portioner data, og i udlandet takseres du pr. påbegyndt 50 kb."

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-10-10 19:37

Så en almindelig GPS, der henter data fra satellitterne er billigst i brug, når du er i udlandet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-10-10 19:56

Bille
Ikke hvis du har kortene installeret på telefonen og slår AGPS fra, så er der ingen omkostninger ved at bruge mobiltelefonen

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 10-12-10 10:07

Tak for svaret Kortoververden.
Har fået dit svar bekræftet af 2 teleselskaber.