/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Elektroden "fanger"
Fra : klemme2006
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 14-10-10 13:30

Jeg har lavet mig et par ringe i 8 mm rundjern. Nu vil jeg svejse dem sammen, men elektroden fanger hele tiden. Jeg synes ikke jeg kan trække lysbuen fri ligegyldigt hvor høj eller lav spænding jeg kører med. Hvad gør jeg forkert. Elektroden er ret tynd, og apparatet står på 220 v.

VH

Klemme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 14:03

Du skal gøre som Japanerne når de laver skrifttegn med en pensel.

Ja du læser rigtigt.

Altså - træk elektroden hen over materialet og lyft den når den tænder, så den svejser uden at hvæse.

Ikke alle elektroder er lige lette at bruge. Eks. OK 46.16 er let, og den kan man svejse med ryggen til uden at kigge på materialet og 2,5 mm. er den nemmeste at starte med.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 14:30

ikke alle elektroder kan bruges på en hjemmesvejser
købte engang en pakke ved biltema
de kunne kun slå gnister og ikke mere (2mm)

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-10 14:33

det kan også være fordi du har blotlagt
selve metal-tråden, klip det af med en tang`???
du skal helst starte med at selve belægningen smelter
ellers er det næsten umuligt, på en hjemme-fidus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 14:39

og lyft den når den tænder >>>>>>>>>>>>>>>>> øh løft altså

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 14-10-10 14:42

Tak for svaret spam-free.

Det er garanteret det. Jeg har bare hevet apparatet ud fra skrotbunkerne med elektrode og det hele, så den har sikkert fået nogen slag.

Ved du om jeg husker rigtigt at det er sådan at hvis sømmen danner ryg skal man skrue op for spændingen, og hvis sømmen ikke bliver fyldt ud skal man skrue ned?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 15:02

Citat
Ved du om jeg husker rigtigt at det er sådan at hvis sømmen danner ryg skal man skrue op for spændingen, og hvis sømmen ikke bliver fyldt ud skal man skrue ned?

tror ikke du kan se forskel på en 220 volts svejse anlæg
der kører man bare løs og med en 8mm plade, så skal den have AMP
for at smelte det hele sammen og der er jo ikke så mange AMP trin at vælge mellem

gamle tråde er heller ikke det bedste, de kan have været udsat for fugt

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 15:05

har tilbudt andre en ? skolebog (værksteds teknik) om emnet??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-10-10 15:47

Har selv en 220v elektrode svejser,som jeg har brugt en hel del.Bl.a. i gamle biler.
Min erfaring er,at det er nemmest at starte med en "brugt" elektrode.Altså en der er brændt ned til en par tommers længde.Vil den ikke tænde,så skru lidt op for varmen. Når emnet er varmet op,reguler igen nedad,"efter behov".
Men ellers rigtig,hvad flere ovenstående skriver.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 16:04

Citat
"brugt" elektrode

sikkert fordi der ikke er så meget modstand i den
eller emnet ikke er rent/ slebet

man kan også bare klippe en stor elektrode over i 2 dele
de starter også nemmere, men de har tildens
til at tabe belægningen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 16:15

Jo klemme2006 - der er netop forskel på hvordan svejsesømmen ser ud.

Hovedformålet er jo at materialerne skal "flyde sammen".

Så der skal smeltes godt ned i de to emner som skal sammenføjes.

En pukkel hen over, har ikke ordentlig fat i materialerne men ligger jo bare ovenpå.

En plansvejsning skal i svejsesiderne ligge lidt under og på midten bue lidt op.

En hjørnesvejsning skal have en indadgående bue og her skal svejsesømmen også ligge lidt under i sømmens sider.

Men men men - uden en ordentlig begynder elektrode får du svært ved det.