/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vand i køleskab
Fra : sfl17
Vist : 6162 gange
50 point
Dato : 13-10-10 22:47

Hej
Jeg er den uheldige ejer af et køleskab, der tit er vådt indvendigt.
Vandet drypper ned fra et hul (skabt af fabrikanten) der sidder cirka i midten af det hele og har en slange monteret bagi.
Vi har prøvet at afrime lortet, men det hjælper ikke særlig meget - måske en kompressor er røget eller lignende? Og gad vide, om det svare sig at få skaden repareret?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-10-10 23:03

Der sidder et hul nederst indvendigt som er til at vanddråber på vægen kan komme ud.
Hvis det hul er tilstoppet kan vanddråberne ikke komme ud og efter noget tid kan det sejle ved vand derinde.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 13-10-10 23:05

Hej slf17
Køleskabet afrimer jo fra bagpladen indeni køleskabet, og vandet løber så gennem det der hul i midten og så gennem slangen ned til kompresoren hvor det så fordamper.
Hvis kompresoren er røget kan det ikke fordampe, men heller ikke bruges som køleskab.
Du kommer nok til at indvenstere i et nyt.
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-10 23:19

kai-d

Jeg tror ikke på din forklaring.

scootergrisen

Jeg tror på din forklaring.

Hullet er blevet tilstoppet, da du har haft madvarer for tæt på kølepladen, som så er frosset fast. Når køleskabet afrimer falder der rester af evt. mælke/juice kartoner ned i hullet, hvor vandet skal løbe fra.

Prøv i første omgang at rense hullet. Du kan evt. bruge en strikkepind.

Men at investere i et nyt, er ikke det første du skal gøre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-10-10 23:34

Hvis du har en piberenser, - så har vi ofte renset drænet i vore køleskabe ad åre. Den har en passende blødhed, så den ikke forretter skade, på gummi, eller hvad der måtte være.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-10-10 23:56

En god ting at bruge er de der gardin spiral man kan købe i metermål . Den er stiv nok og samtid smidig nok til at gå ind og ned i det hul og rense det. Køb en der er 1-1½ m.
Og når det så er renset er det en god ide at lige hælde en spsk.Atamon ind i hullet. Gentag gerne det 1 x om md.
Det skulle nok hjælpe på køleskabet uden du behøver at købe et nyt :)))

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-10-10 01:09

Den nemmeste måde at rense hullet på er at puste i gummislangen - det plejer at hjælpe.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 14-10-10 07:36

som en nødløsning kan du have en lille klud liggende i bunden af køleskabet. Kluden vil da tage vandet som løber ned og du kan vride den op een gang om dagen. Så løber vandet i det mindste ikke ud af køleskabet. Blot en idé.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-10-10 08:13

Hvis afløbet til fordamperdelen er stoppet kan du med fordel prøve et af alle de (gode) råd, der allerede er givet.
Tjek også at skabet står i vater, som er forudsætning for at det hele fungerer, som det skal.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-10-10 10:07

Vi renser drænene med en piberenser.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 14-10-10 12:20

Det lader til at være, som kai-d skriver, altså at bagpladen er frosset til pga. måske en kompressor, der ikke virker. Hvem fikser den slag, og hvad koster det mon?
Nu om stunder smider man desværre ofte ting ud, fordi det ikke kan svare sig at reparere dem

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 50 point
Dato : 14-10-10 12:45

Hvis kompressoren er gået ville skabet ikke køle/fryse overhovedet - mistanken må gå på defekt termostat.
Afhængig af skabets alder ville det godt kunne betale sig at få skiftet termostaten.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-10-10 13:15

Bagpladen henholdsvis fryser og afrimer, det er helt normalt. Når det afrimer løber vandet ned til det hul du beskriver og hvis det er stoppet får du vand i køleskabet.

Prøv dog at pust i slangen fra bagsiden, så du på den måde får fjernet det skidt der evt. sidder i hullet. Eller prøv et af de andre råd der er givet i tråden.

Det har intet med kompressoren at gøre.....................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-10 16:30

Kompressor kører og den invendige bagplade rimer til.
Når skabet er koldt nok indeni stoppes kompressoren af thermostaten.
Thermostaten føler samtidig om der stadig er rim på kølefladen (inde på skabets bagside)
Afrimningsvandet løber ned og ud gennem det lille midterhul og videre ned gennem en slange og lander på toppen af kompressoren som når den igen kører får vandet til at fordampe.

Hullet og slangen kan være tilstoppet
Madvarer og lignende kan spærre for afrimningsvandet, så det ikke kommer ned i hullet
Hylder kan sidde forkert og spærre for afrimningen
Meget fugtige madvarer eller hyppig åbning af skabet kan skabe så meget rim/is at afrimningen falder af i blokke

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-10 17:30

Jeg bruger også piberenser.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 17-10-10 09:04

Så skal det da være nogen lange piberensere :)).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-10 09:17

En gardinspiral kan bruges.

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 28-10-10 14:42

Tak for svaret brokke44.