/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
olie farvning af køkkenbordplade
Fra : bublebee
Vist : 3425 gange
100 point
Dato : 11-10-10 21:05

Vi skal have malet alle vores køkkenlåger og vil så gerne farve vores egetræs bordplade mørk. Har læst at bedjse ikke holder så godt i længden - og at man kan få olie farvning.
Min bordplade har jo fået olie i forvejen - dette skal vel slibes helt ned ?
Og kan man med flot resultat farve med en mahogny olie farve og få den flot og mørk ?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-10 21:44

Hvis du læser følgende:

http://techinfo.junckers.dk/pdf/F28dk.pdf

Kan det snildt påføres oliebehandlet træ og fås i flere farver.

Jeg vil give dig ret i det med bejdse. Jeg har selv hylder som jeg har bejdset og hvergang jeg tørrer dem af afgiver de en smule farve. Og de er olieret efterfølgende.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-10 21:49

Hej
Da min søn overtog et hus, var en fast bordplade bejdset mørk mahogni. Det holder selvfølgelig, når man gør forarbejdet grundigt. Det vil sige at pladen skal være gennemtrængelig for vand - eller endnu bedre: spritbejdse. Der må ikke være det mindste olie på bordet - og har man behandlet pladen med olie i mange år, skal der selvfølgelig slibes ekstra grundigt. Stort arbejde, meget svineri - især når alt det andet er nylakeret, så måske skal I tage lågerne af igen eller dække alt meget grundigt til.

Vi har en gammel bøgetræsbordplade helt tilbage fra starten af 80'erne. Den er så flot som ny den dag i dag. Lågerne har allerede været skiftet ud 2 gange, men bordpladen er den samme. 1 ¨- 2 gange om året bliver den slebet grundigt ned. De seneste år har jeg brugt en Ziehklinge - eller barbereblad/blade fra en line-cutter til at trække overfladen af med. Det sviner langt mindre end en rystepudser eller anden mekanisk sliber.

Se selv
http://strikinge-selfmade.blogspot.com/2010/03/alle-jahre-wieder-tischplatten-olen.html

Denne ene af mine blogge er på tysk, fordi jeg har flest tyske læsere vedr. strikkemaskiner osv.
Men spørg endelig, hvis du er i tvivl om noget.

I starten var bordpladerne behandlet med almindelig olie, så de var gullige. Nu får de hvidpigmenteret olie, og jeg er fuldt ud tilfreds med holdbarheden. Du vil efter bejdsningen også kunne oliebehandle dine bordplader.

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-10-10 22:01

Tak for svaret smuller54.