/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bruge bærbar med dødt grafikkort?
Fra : dr_scooter
Vist : 1081 gange
15 point
Dato : 10-10-10 21:25

Hej.

Min bærbar døde den anden dag, og ved nærmere undersøgelse fandt jeg ud af at det var grafikkortet som er stået af.

Jeg tænke på om det er muligt at installere noget på den, evt med en live-cd. sådan at jeg kunne bruge den gennem remote desktop eller teamviever? kunne nemlig godt tænke mig at bruge den som webserver eller noget:) Men bliver nok noget af en opgave da jeg jo ikke kan bruge skærmen, hverken den inbyggede eller en ekstern. Nogen som har et forslag eller kan hjælpe?

På forhånd tak
Venlig Hilsen Anders Kloster

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 25 point
Dato : 10-10-10 22:05

Hvis det er, som du siger, at kun grafikkortet er færdig, kan det muligvis lade sig gøre.

Fx hvis du vil have windows, kan det lade sig gøre ved at lave en "unattended windows installation"
Du skal have lavet ny installationsdisk til windows, som ikke kræver brugeroplysninger under installationen, da du ikke vil kunne se, hvad der sker på skærmen. Licensnøgle, brugeropløsninger vil være givet på forhånd.
Man kan også vedlægge programmer, som automatisk skal installeres sammen med windows.

Så man ender med en personlig Windows installations disk, som har ens navn, licens nummer og favorit programmer. Alt man skal gøre er at sætte den i, og vente på installationen er færdig.
Dette benyttes typisk af it-administrator for at spare tid, når flere computere skal opsættes.

Men, det er ikke en let/hurtig løsning:
Du bør læse mere om det her:
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/
Fremgangsmåden er sikkert ændret, hvis du har planer om windows 7. Mit link omhandler windows xp.

Hvis det ikke skal være windows, er jeg på udebane. Der er sikkert nogle Linux-distributioner som kunne være interessante at kigge på.
Fx en søgning på linux unattended install gav en del hits.
http://users.telenet.be/mydotcom/howto/linux/automatic.htm

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-10-10 17:25

det kunne jo være at den kan laves din maskine. jeg har fornyligt fikset en HP Pavilion bærbar. hvor grafikkortet ikke virkede. på denne måde.
http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-10-10 22:12

wow, tak edison^^

Det er helt sikker samme problem min zepto bærbar har.
Køle systemet er fuldstændig idenstisk med den hp bærbar på youtube video'en.
Vil helt sikker prøve det i weekenden... super fedt og Fantastisk
Er sikker på det vil virker hvis jeg ikke smelter der for meget.

Tak katekismus - Det var jo også lige det som jeg ledte efter, så du får point

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-10-10 22:13

Tak for svaret katekismus. Det var helt sikkert lige det jeg søgte