/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vaniljesukker
Fra : bauchmann
Vist : 917 gange
500 point
Dato : 10-10-10 12:22

Hej

Jeg vil prøve at lave min egen vaniljesukker. Problemet er bare, at sukkeret bliver vådt. Jeg har kommet korn og stang ned i sukkeret og det er der sukkeret bliver vådt. Er i et henkogningsglas. Hvad gør jeg forkert og kan jeg få sukkeret tørt igen.
Torben

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 510 point
Dato : 10-10-10 12:34

Jeg har lavet vaniljesukker ofte og har ikke oplevet det er blevet vådt. Jeg plejer at skære vaniljestangen i mindre stykker inden jeg kommer den i, så lader jeg det stå et par uger før jeg blender det hele sammen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-10 13:14

Jeg tror godt du kan redde den, ved at blende det, så kommer der også luft til.

Prøv at se opskriften her

http://www.fyn.dk/article/67609

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-10-10 14:49

sukkeret bliver vådt fordi der afgives fugt fra vaniljen. Sukkeret virker konserverende, så der er ikke noget galt i det. Hvis sukkeret klumper sig sammen, så prøv at lægge en skive franskbrød i glasset. Det er et gammelt trick til at gøre hård farin blød igen, og måske hjælper det også i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-10-10 14:50

I øvrigt har jeg selv efterprøvet denne opskrift, og den er ikke helt uden evner

http://badut.typepad.com/badut/2009/12/citron-vanilje-sukker.html

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 10-10-10 16:33

Tak for svaret TanteAnne.