/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sterilisation
Fra : sigfrid
Vist : 756 gange
500 point
Dato : 10-10-10 12:10

Hej kandu brugere.
Er der nogen der kan svare på hvad forskel der er på sterilisation og neutralisering om der er nogen? .
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-10-10 12:28

Der er ingen forskel !

En han hankat bliver kastreret - en hunkat bliver steriliseret - mine katte er neutraliseret

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-10-10 13:29

Det passer ikke, - ovennævnte.

Kastration er, uanset han- eller hunkøn. fjernelse af ALT, dvs. livmoder og æggestokke, ved hankat begge "kugle".
Neutralisering såvel som sterelisation er; at dyret ikke mere kan avle. Dyret kan ikke avle afkom (= steril), men kommer alligevel i løbetid, og har de normale hormoner i produktion.
Håber dette er fyldestgørende.
MVH Akle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-10 13:38

Kastresteriliseret måske ?

Både hanner og hunner kan blive steriliseret, men kun hanner kan blive kastreret.
???????????????????????????????????????????????

Bliver en voldsmand eller soldat i fagsprog neutraliseret betyder det blot at han bliver såret eller på anden måde ude af stand til at gøre modstand.
???????????????????????????????????????????????

Hvis alle indbyggere i et neutraliseret land er steriliseret lever landet kun i een generation.
???????????????????????????????????????????????

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 10-10-10 18:44

Hvad er sterilisation?
Sterilisering af katten er en neutraliseringsform, hvor dyrlægen ved en operation fjerner hunkattens livmoder og æggestokke. Det betyder, at din kat ikke kommer i løbetid, og at den ikke kan få killinger. Samtidig forhindrer en sterilisation sygdomme i livmoder og æggestokke, som f.eks. livmoderbetændelse. Sterilisation nedsætter også risikoen for sygdommene katte-AIDS og katteleukæmi, som dels kan overføres ved bid, dels ved seksuel kontakt.

http://www.netdyredoktor.dk/sw15374.asp

Neutralisering
Neutralisering forstås normalt som kastration af hankatten og sterilisation af hunkatten. Ved kastrationen fjernes testikler, og ved sterilisation fjernes livmoder og æggestokke. Disse indgreb skal udføres af en dyrlæge og foregå under bedøvelse. Du skal ikke få din kat neutraliseret, hvis du ønsker at avle på den.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/22690d941e6ac8b3c1257018004fb685?opendocument&count=1000&exp=7a6f60d91a67970ac125716f0047f935

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-10-10 22:28

Citat
Neutralisering forstås normalt som kastration af hankatten og sterilisation af hunkatten

Præcis det var det jeg skrev i mit indlæg (med andre ord)

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 12-10-10 05:38

Tak for svaret Nordsted1.
venligst sigfrid.