/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Del netværkskabel
Fra : Luke2000
Vist : 1147 gange
200 point
Dato : 09-10-10 11:58

Jeg har 2 maskiner lige ved siden af hinanden (WD live Media player & You-See boks), som begge kan gå på internettet, jeg har trukket et kabel fra min router som jeg så skifter imellem dem. (Et ganske normalt netkable som -> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8551&n=40100 )

Er det muligt at dele signalet fra det i to så jeg kunne slippe for at trække et kabel mere eller at skulle til at skifte det hver gang jeg skal bruge nettet på en af de 2.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 09-10-10 12:24

Jeg vil tro du skal bruge en switch, det vil jo nok lave konflikter med IP adresser hvis du sætter begge maskiner på et kabel..
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerks_switch/5_ports_netvaerks_switch_sort_4125_da.html

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 13:45

Som klaudi er inde på, så kan du IKKE have to maskiner på det samme kabel, med mindre du bag de to maskiner, sætter en switch, og derfra kan trække to korte kabler til hver sin maskine.
Husk på at hver maskine får af routeren, tildelt hver sin IP adresse. Det kan routeren kun håndtere hvis de får hver sit kabel fra routeren ellerdens forlængede arm "switchen". Men så virker det også.
Switchen vil blive styret af routerens eget system, også selv om der er flere LAN porte på et forlængerkabel.
To maskiner koblet direkte til samme LAN port, vil aldrig gå godt, så lad være med det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-10-10 13:48

I det tilfølde ville jeg så anskaffe mig en switch.

Man kan købe nogle stik som kan splitte en kabelforbindelse og det vil IKKE give ip konflikt, såfremt de har hver deres iper eller køre med dynamisk ip. Hvor man kan købe en sådan splitter ved jeg faktisk ikke, har ikke selv haft brug for det, har bare set det på en tidligere arbejdsplads.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-10 14:33

denne kan klare opgaven og et par computere mere.
http://sandberg.it/product.aspx?id=130-49

Jeg bruger den selv og har fire enheder/computere sat til internettet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 14:38

Da netværksignaler kun bnytter de 4 af 8 ledninger (2 af 4 par), skulle du kunne dele kablet i 2 stik i Hver sin ende.

Men da kablet er aflastet via kappen, er løsningen ikke så holdbar.

Men teknisk kan man godt bruge et kabel til 2 PCer - der skal baer være 2 stik i hver ende.
vh Ben

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-10 14:46

altså er det nemmest med en switch http://www.kandu.dk/spg150631.aspx#1734209

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-10 14:47

Benjamin.Hansen > har du set det praktiseret nogen steder.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 14:51

Ja det har jeg.

Det bruges i data instatlationer med at "sy" et kabel ud til 2 stik...

Men der er laves altid 2 stik i hver ende.

Man kan også bruge de sidste 2 par til f.eks 2 telefoner...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 14:59

http://evu.dk/upload_dokument/791.pdf

På side 41, kan det ses hvilke terminaler der benyttes til tx +/- og Rx +/-

Man ksal dog blot huske at begge rx skal være fra samme par og begge tx skal være fra samme par.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-10 15:13

Det er da vist lidt af en Georg Gearløs løsning den med at splitte kabel, den holder ik' do'
det er muligt det kan la'sig gøre, meen

Brug det kabel du har fra din router, køb en switch til 129,- sæt kablet i den,
og find så to kabler og forbind din WD og YouSee

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 15:20

Der blev spurgt om det kan lade sig gøre og det kan det...

Man skal vel grundlæggende svarer på det der bliver spurgt om....

Selvfølgelig holder det, det virker stadig, der hvor jeg bar brugt den løsning. Hvis alternativet er at man skal trække 10 meter kabler eller mere. Kan det være lettere at dele kablet i 2 stik.

vh Ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 15:33

Jo Benjamin's forslag kan bruges, så længe man holder sig til 10/100 Mbit, men når man skal køre 1000 Mbit på det lokale netværk, så skal alle 8 ledere bruges.

Man kan, hvis man har tilslutningsdåse på væggen med 2 LAN udtag, godt bruge det samme kabel, dog stadig indtil 100 Mbit.

Jeg har også set de splittere som webnoop snakker om. De skal dog have strøm, og der er lidt elektronik i dem, så de virker som en 2 ports switch, DERFOR!

Men den mest reelle løsning er en switch, og evt et par korte kabler, så det ikke ser så hjemmestrikket ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-10 15:37

Ok - men jeg har bare aldrig set det praktiseret.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-10 17:13

2 stk data splitter kan gøre sagen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 17:32

http://www.lanshack.com/VoiceData-Splitter-Pair-P1564C56.aspx hvis det er den du mener rotw, men den dutter ikke til det formål, men den ene er så til telefon, som det er beskrevet i linket!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 17:38
Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 17:43

http://www.shopping.com/IEC-RJ45-DATA-SPLITTER/ASjaPOSyHdgnQn6VPnUzJg==/info

Jeg tror alligevel du vil være bedre tjent med en almindelig switch!

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 09-10-10 18:58

Benjamin.Hansen skriver
Citat
Der blev spurgt om det kan lade sig gøre og det kan det

ja og det siger jeg også og jeg har set det og enda selv udøvet det ..... men men men hvis man har tele danmark som udbyder så skal man sætte de maskiner der er på ,, samme mac adresse og det gør man i Registreringsdatabasen dvs at så tror tdc at der kun findes 1 maskine
og som nu alle skriver så er det bedst med en switch eller måske en router mere

ps: ja selv i min egen router er der ændret mac adresse og hvorfor nu det JO fordi jeg KAN og så er det jo feks sjovt at se sin mac adresse se feks sådan her ud : 64:6f:73:6d:61:6e
for de kyndige så er mac adressen = dosman i hex

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 19:07

dos-man

Spørgern skriver... "jeg har trukket et kabel fra min router"

Så den del med MAC adreses må være fikset...

vh Ben

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 10-10-10 13:07

Tak for hjælpen indtil nu, jeg ser lige på det når jeg får tid.. Tak for den tid i har lagt i det.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 10-10-10 13:08

jeg har YouSee som udbyder, hvilken jeg kan se der bliver snakket om.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-10 13:53

Brug det kabel du har fra din router, køb en switch til 129,- sæt kablet i den,
og find så to kabler og forbind din WD og YouSee

http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerks_switch/5_ports_netvaerks_switch_sort_4125_da.html

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 18-10-10 14:13

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-10-10 16:35

Velbekommen