/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
højspændingsdiode
Fra : anuarak
Vist : 863 gange
200 point
Dato : 08-10-10 09:36

Måske det forkerte sted at sillle spørgsmålet?
Nå, men jeg søger en diode der kan enrette højfrekvent højspænding (20-30kV- 25-50kHz)
Det er til et forsøg hvor jeg vil flytte et specielt pulver (ala pulvercoater) fra et område til et andet.
Jeg ved at de moderne tændspolesystemer har en ensretter (diode) indbygget, men kan man købe en sådan? og hvor?
Jeg har kun brug for dioden, da jeg har en regulerbar højspåndingsenhed (højfrekvens vekselspænding med lille efekt)
Anuarak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-10 10:15
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-10-10 11:10

Mon ikke du kan købe den ved alle Autoelectro-firmaer.
Søg på google og find din nærmeste.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-10-10 11:27

Jeg tror ikke de moderne tændspoler har sådan en diode indbygget ?
Den er altså temmelig dyr at fremstille, da man ikke lige uden videre frembringer et halvlederkrystal, der kan modstå så høje spærrespændinger.

Du tænker på, at den højspændte gnist i tændrøret direkte frembringes via en op-transformering af en +12V puls ?
Men det er faktisk meget simpelt da tændbroen kun er en pulstransformer, uden ensretter.
Gnisten får lov at springe i en dæmpet svingning på tændrøret og polariteten på gnisten afhænger direkte af polariteten på lavspændingspulsen.

Du skal bruge en såkaldt tripler (eller dobler), som man anvendte på de gammeldaws billedrørs fjernsyn.
De er opbygget af mange standard dioder koblet i serie i et spændings multiplier kredsløb.
Uhyre simpelt selv at opbygge med standard dioder og kondensatorer.

Jo jeg tror faktisk det er det forkerte forum du har stillet dette spørgsmål.
Prøv at google på gør-det-selv elektronik fora i stedet
Eller google på "voltage doubler", "voltage tripler" osv.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 200 point
Dato : 08-10-10 17:35

Prøv at kigge her, om der er noget du kan bruge:
http://www.discovercircuits.com/P/pwr-hivolt.htm

MVH

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 08-10-10 21:48

Tak for svaret viskinge.

jeg forsøger at bruge dette til videre forskning
Anuarak

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 08-10-10 21:51

PS. beestone -- fandt denne side om fejlfinding i tændingsanlæg med dioder.

http://hella-online.code-x.de/uploads/anhaenge/95_7/B_Zuendspule_2009_DK.pdf

Anuarak