/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Usb til com
Fra : BL14
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 07-10-10 14:08

Hej
Kan man købe et kort til at sætte i sin pc så mankan få com port (jeg har prøvet adaptor og det virker ikke rigtig) I må gerne hvor det kan købes hvis det kan det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-10-10 14:46

- kan du bruge dette:

http://www.beaglesoft.com/232usb.htm

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 07-10-10 16:02

...og brug så VSPE
http://www.eterlogic.com/Products.VSPE.html
til at fintune den serielle port
mvh
Janus

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 07-10-10 16:07

Det ligner det jeg har og det virker ikke jeg tæmkte på det pci kort

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-10-10 16:26
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-10 16:28
Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-10 16:36
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-10 16:58

Uden at vide med sikkerhed så tror jeg altså at en com port er en som computeren opretter selv, en com port er altså ikke en fysisk stik på computeren. Eller hvad

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-10 17:36
Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-10 17:55

EN com porten er både en logisk enhed og (normalt ) også en fysik port på computeren. De færreste skelner mellem de to og deraf kommer misforståelserne.

Foruden det gammeldags RS232 stik kan den logiske comport også være tilknyttet en bluetooth enhed, et intent modem eller lignende. et usb stik er også en mulighed, som dog ikkegiver mening, med mindre man har en fysik adapter som omformer usb signalet til et modem eller et rs232stik.

For at knytte den logiske enhed til det fysike stik kræves et program,som normalt kaldes en driver.

Forvirringen bliverstørre af at en ægte fuld rs232 har så mange ledninger og styresignaler at det 9 polede stik ikke slår til. Det er dog muligt at lave en tovejs rs232 forbindelse med kun 3 ledere idet kontrolsignalerne så erstattes af koder. (software handshake) .

En del hardware som gamle telefoner, pda og lignende skal dog have flere fungerende ledere idet de vrige så bruges til diverse sjove funktioner, som rs23 egentlig ikke er født til.

Nu kommer vi så til dit besvær: Nogle af de usb til rs232 adaptere der er på markedet giver ikke de sædvanlige kontroælsignaler, og derfor virker de ikke til alle formål. Bl.a. er Sandbers model ret dårlig til diverse formål.

Du skal have fat i af de bedre udstyrede usb adaptere eller et portkort til computeren . Men køb kun med specifikationer . Det skal være noget med mindst dts og rts kontrolsignalerne, som den fra beaglesoft.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-10 17:56

Det er en seriel port, andre porte kan være parrallel port og usb port, hvor ved i fra at spørger kalder en seriel port for com port er det jer nørder som sætter ligheds tegn mellem de 2 ting? Min computer opretter for eksempel en com port til usb brug

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-10 20:05

Der er noget du har misforstået . USB er en seriel port. Deraf navnet Universel Seriel Bus.
Om man vil kalde den en port er en smagssag ; men seriel er den i hvert fald.

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 07-10-10 21:38

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 07-10-10 22:05

Jeg har købt et sandberg USB til COM kabel hos Computer City og det virkede perfekt første gang jeg satte det til (Win 7)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-10 22:13

Velbekommen