/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ikea køkken - ? om hjørneskab
Fra : HomeAlone
Vist : 2387 gange
20 point
Dato : 07-10-10 13:14

Mit spørgmål drejer sig kort og godt de hjørneskabe (overskabsdel) som Ikea sælger.

I de alm. overskabe er der lavet udskæringer i hylderne hvor hyldeholderne skal være, som består af en 15mm ø5 metalpind, således at hyldeholderen ikke er synlig.

I hjørneskabet er der ingen udfræsning i hylderne. Det betyder at hylderne blot ligger oven på den runde metalpind, hvilket ser ufærdigt ud. Derforuden sidder hylderne selvfølgelig 1cm højere end de gør i de andre skabe.

Jeg skrev til Ikeas kundeservice om de manglende udfræsninger, men fik blot at vide at dette gjorde man ikke i hyderne til hjørneskabet.

Jeg vil gerne vide fra andre som har købt køkken fra Ikea om det er rigtigt at hylderne i hjørneskabet blot ligger ovenpå metalpinden.

Jeg er godt klar over at finishen på Ikeas køkkener har en noget lavere standard end Invita, HTH mf. men at der ligefrem skulle være forskellige måder at lave hylderne på, alt efter om det er et alm skab eller et hjørneskab, virker lidt for sjusket synes jeg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-10 13:36

Klart, hylderne skal skydes ind hvad der er yderst vanskeligt i et hjørneskab, og Ikea får lavet alle skabssider efter samme målskabelon mht hvor huller til hylder og hængsler skal være.

Får man speciallavet hos en af de andre vil fejlen ikke optræde, men hvor stor er fejlen egentlig medmindre man bruger glaslåger så det ses hele tiden ??

Jeg kender en køkkensnedker der laver alt fra bunden og kan finde fejl hos selv de dyreste køkkenfabrikker............men hans priser er også derefter

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 07-10-10 13:43

Jeg kan lige uddybe at der ikke er fræset riller i enderne så hylderne kan indskydes. Der er blot lavet huller så hylderne kan "falde på plads" nå man ligger dem ind i skabet, såles at hyldeholderen forsvinder op i hylden. Dette ville man også sagtens kunne gøre til hjørneskabet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-10 13:51

Okay, der tog jeg så fejl og forvekslede dem med en anden slags hyldebærere

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 07-10-10 14:47

Kvalitet og pris følges normalt ad.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-10 15:09

Citat
Kvalitet og pris følges normalt ad

Nej !!!

Min søster fik et nyt køkken i mellemprisklassen, det er gennemført kvalitet bortset fra een detalje, skuffeforstykker samt låger er ikke "brækket" på de bageste kanter ind mod korpuserne, hvilket betyder at de er hylende skarpe i modsætning til de pænt afrundede forkanter.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-10-10 15:55

Citat
Dette ville man også sagtens kunne gøre til hjørneskabet.

Hvorfor så ikke bare gøre det? Eller få en tømrer til at gøre det?

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 20 point
Dato : 07-10-10 16:34

Vi er - helt tilfældigt - ved at samle et Ikeakøkken.

Jeg har lige tjekket væghjørneskabet, og det er korrekt, at der ikke er fræset ud til hyldeholderne.

Kan du ikke selv fræse rillerne?

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 07-10-10 17:54

Tak for svaret vith. Så er det afklaret. Jeg havde sådan på fornemmelsen at jeg var bare var blevet spist af med et "lidt for nemt svar" fra Ikea.

Jo kan godt fræse rillerne, og må hellere gøre det. Så har jeg i det mindste et lidt mere færdiggjort Ikea køkken end de fleste

Synes du ikke hyldeholderne bør være undersænket i hjørnehylderne når nu resten af hylderne også er det?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-10-10 18:06

Jo, jeg må give dig ret.

Det vil da være det mest naturlige. Det ender da nok også med, at vi selv fræser rillerne.

Tillykke med dit nye køkken