/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Paskontrol på Oslobåden
Fra : NobleK
Vist : 4993 gange
100 point
Dato : 07-10-10 09:41

Hej alle

Min hustru og jeg har booket en minicruise med Oslobåden her i weekenden. Vi har imidlertid fået et problem mht. pas. Min kone er nemlig ikke dansk statsborger og skal derfor medbringe pas ved rejse til Norge. Problemet er bare at hendes pas pt. ligger hos en ambassade hvor hun er ved at få visum ifm. en anden rejse. Så det eneste hun har er hendes opholdstilladelse.
I politiets udlændingekontor fik vi at vide at vi bare skulle "tage chancen" og det værste der kunne ske er at hun fik en bøde og blev sendt hjem. Men vi synes bare at det er lidt dumt at tage afsted på så usikkert et grundlag.
Mit spørgsmål er nu hvorvidt og hvor ofte der er paskontrol ved landgangen i Oslo. Hvordan foregår det rent praktisk eftersom danske statsborgere jo ikke skal have et pas med og derfor ikke kan forevise det i paskontrollen? De kan jo ikke se på os at jeg har dansk statsborgerskab og hun ikke har (selvom de kunne blive "mistænksomme" ud fra hendes navn).
Kan man evt. få lov til at blive ombord på båden? Det er ikke særlig fedt, men alternativet er at vi slet ikke kommer afsted.
Og til sidst, er der paskontrol når man kommer tilbage til DK, hvor hun måske også kunne få problemer (selvom det er mindre sandsynligt da hun har sit danske opholdstilladelse som er et gyldigt dokument med billede)?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-10-10 09:44

Citat
Min hustru og jeg har booket en minicruise med Oslobåden her i weekenden

nu ved de da, at du kommer
---------------------------------

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-10 09:54

Det er egentlig ret ligegyldigt HVOR i verden hun kommer fra - hun ER jo i Danmark og har dermed vist pas ved indrejse.....

Da I skal rejse indenfor de nordiske lande (der er ingen paskontrol) skal hun blot kunne legitimere sig i tilfælde af de overhovedet spørger....

Så medbring et eller andet "officielt" med billede og der er ikke noget problem.

Citat
I politiets udlændingekontor fik vi at vide at vi bare skulle "tage chancen" og det værste der kunne ske er at hun fik en bøde

Det har jeg svært ved at tro de skulle have sagt

Hvad skulle hun dog få en bøde for ???? Norden er "pasfri" zone....

Men legitimation SKAL du altid have på dig - det gælder også dig selv som evt. dansker.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 10:20

Tak for dit indlæg refi. Jeg forstår godt dine kommentarer da det var den samme antagelse vi lavede, hvilket er årsagen til at vi nu står i denne situation.
Jeg kom i går til at nærlæse reglerne, og fandt ud af der der er andre regler der gælder for udenlandske statsborgere:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Jeg ringede i dag til den norske ambassade, og de bekræftede at hun SKAL have pas med.

Citat
Det har jeg svært ved at tro de skulle have sagt

Den er faktisk god nok. Dog har han muligvis udtrykt sig noget i stil med "hvis det var ham så ville han tage chancen", så det var nok ikke et officielt standpunkt :)

Men altså, jeg håber at der er nogle her som har taget den her tur tidligere og kan berette lidt om paskontrollen, hvor ofte den forekommer og hvordan det foregår. Og så må jeg også høre DFDS om vi evt. kan få lov til at blive om bord hvis det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 07-10-10 10:27

juli i år var jeg med Oslobåden København-Oslo retur på Admiralklasse og med bil. Min kone og jeg havde vores datter og kommende svigersøn med. Den unge mand er australsk statsborger. Vi viste billetter og pas som indstigningen i fly og alt gik glat.

Jeg ville spørge DFDS, som vel er de, der har mest erfaring på området. Skibe skal lige som fly kende identitietn af deres passagerer, og det skal dokumenteres på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-10 10:35

Jeg har oplevet omhyggelig toldkontrol både i Norge og på Færøerne. Men har aldrig skullet vise pas.

Færge og fly kan forlange pas eller anden legimitation, ved rejse til de nordiske lande.

Det norske politi ved færgen kan formentlig spotte en ikke skandinav, på lang afstand. Det er de små ting, som gør forskellen. De ting du næppe ser ved din kone.

Problemet er næppe større end at din kone må gå tilbage til færgen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-10 10:37

Citat
Du skal ved rejse til de øvrige Schengen-lande medbringe et gyldigt pas samt en gyldig opholdstilladelse i form af et opholdskort eller en opholdsmærkat i passet.

Ja, jeg kan se de har strammet lidt op

Men jeg ville nu (som du jo har fået at vide) tage chancen, og blot medbringe opholdstilladelsen.

Er der ikke billede på den, så tag derudover et eller andet med billede med også.

Hun har jo et dansk personnummer og er derfor nem at kontrollere.

Generelt vil I slet ikke blive afkrævet noget, men er din kone f.eks. muslim i fuld "ornat" er det da muligt at en "emsig" pasbetjent lige vil se jer i øjesyn

Generelt burde det IKKE give nogen problemer.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 10:37

Hej Peter. Mange tak for dit svar. Så I skulle vise pas allerede ved ombordstigningen? Det kan betyde at vi ikke bare kan tage bådturen og forblive ombord.

DFDS er ved at undersøge sagen, men jo mere jeg sætter mig ind i det jo mere frygter jeg at rejsen er tabt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-10 10:40

Hvilket statsborgerskab har din kone ??????

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 10:41

Citat
Generelt vil I slet ikke blive afkrævet noget, men er din kone f.eks. muslim i fuld "ornat" er det da muligt at en "emsig" pasbetjent lige vil se jer i øjesyn

Hun ser nu meget "dansk " ud. Men hendes navn og naturligvis fødelandet på kørekortet afslører at hun ikke er det, så hun vil nok blive tjekket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-10 10:43

Citat
Hun ser nu meget "dansk " ud.

Så tag du roligt afsted og nyd turen

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 10:47

Ifølge DFDS så er der kun paskontrol ved ombordstigning, og ikke ved landgangen i Norge (der er kun told). De er nu ved at kontakte skibet og høre om det er i orden at hun kommer ombord med kun hendes opholdstilladelse. Så nu venter vi bare på deres udmelding.

Citat
Hvilket statsborgerskab har din kone ??????

Bosnisk. Så det er udenfor EU.

Citat
Det norske politi ved færgen kan formentlig spotte en ikke skandinav, på lang afstand. Det er de små ting, som gør forskellen. De ting du næppe ser ved din kone.

Du har sikkert ret. Selvom hun har lysebrunt hår, grønne øjne og meget lys hud så er der måske andre ting som "afslører" hende. Vi tænker jo ikke selv over det :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-10 11:46

Danske og nordiske statsborgere kan frit rejse i norden.
Med en opholdstilladelse er man ikke statsborger, og har demed ikke samme rettigheder.
Norge er ikke medlem af EU så ankomst fra Norge til DK, er indrejse fra et ikke EU land, så længe man ikke er Dansk statsborger.

Så jeg ville sikre mig med de rette papirer.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 11:56

Hej alle

Jeg har fået svar fra DFDS og de har fra skibet meldt ud at hun godt kan få lov til at rejse med kun hendes opholdstilladelse. Det er nemlig dem som står for paskontrollen. Jeg har fået svar på mail så nu har jeg det også på skrift hvis der skulle blive problemer, men forhåbentlig gør der ikke da det er noteret på vores booking.
Jeg markerer nu spørgsmålet som besvaret. Pointerne giver jeg til refi da han var den første med et konkret svar, og vist nok også den mest aktive på tråden :) Men alle skal naturligvis have tak for jeres input.

Godkendelse af svar
Fra : NobleK

Dato : 07-10-10 11:57

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-10 11:58

God tur...............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-10 12:17

Selv tak og god tur...