/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400V/3-faset ledning til 230V udtag
Fra : sshedelund
Vist : 3077 gange
20 point
Dato : 06-10-10 19:51

Hej
Jeg har en ASKO tørretumbler der både kan køre på 400V og 230V. Jeg har kun 230V installation og ønsker at tilslutte dette. Jeg ved bare ikke hvordan jeg tilslutter ledningerne til 230V stikket. Ledningen fra tørretumbleren består af 1 blå, 1 brun, 1 grøn og 2 sorte .......der er selvfølgelig de to sorte der volder mig problemer. Skal de sættes sammen med nogen af de andre, eller skal de slet ikke bruges?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 06-10-10 19:59

de skal ikke bruges.
en blå en sort og den gul/grønne.
den blå er nul leder, sort fase.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-10-10 19:59

brun er også fase,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-10 20:00

Den blå er nul og den grønne(og gule) er jordledning, de andre er faser.
Hvis du ikke er sikker så få en fagmand til at hjælpe med at forbinde til stikket, men helt enkelt skal du bruge den blå og en af de sorte eller den brune, tumbleren skal sandsynligvis være jordforbunden og det er den gul/grønne ledning som skal være midt i stikket: http://www.fotoagent.dk/single_picture/400/54/medium/tn_SFstikpropMjord.jpg

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-10 20:07

Du skal også lige kigge på hvordan ledninger er forbundet inde i maskinen....

At du har 5 ledige ledninger i den ene, siger ikke altid noget om hvad de er sat til i den anden ende...

Havde engang en kollega, der var ved at blive slået ihjel, da en "venlig sjæl" havde forbundet et kabel 5 x 1,5 forkert i en brugsgenstand....

Så du skal vide hvordan kablet er forbundet i maskinen, inden du sætter strøm på....
vh Ben

Men normal anvendelse
Gul/grøn PE eller Jord
Lyse blå = 0
De øvrige 3 = fase ledninger (L1 L2 og L3)

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 20:13

Der hvor ledningen kommer ud af tumbleren bør der stå en anvisning på hvordan der skal kobles.

Din ledng består af:

Blå = nul
Gulgrøn = jord
brun = fase
Sort = fase

Måske skal nogle af faserne kobles sammen inde i maskinen og det gøres sansynligvis bag pladen hvor ledningen kommer ud.

Godkendelse af svar
Fra : sshedelund

Dato : 06-10-10 20:43

Tak for svaret Teil.