/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mangler drivere.
Fra : granner01
Vist : 1556 gange
300 point
Dato : 06-10-10 17:09

Jeg har en ny PC med Win7 og 64 bit.

Og jeg mangler drivere til Laserprintere

LBP 5000
LBP 2900

Og en scanner og kamera

HP Scanjet 3770
Canon Power Shot A2000 IS

Kan nogen hjælpe?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 310 point
Dato : 06-10-10 17:25

LBP 5000:

Har du en driver til Vista så kan den sikkert bruges. Eller måske kan du inde hso Canon finde en.
Da det er en udgået model er der ikke meget service længere.
Måske en driver til LBP5050 kan bruges, den har de til Win 7
http://software.canon-europe.com/products/0010663.asp

LBP 2900: http://software.canon-europe.com/products/0010419.asp

HP Scanjet 3770: Her er der en driver til Vista som burde fungere http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2100&lc=da&cc=dk&dlc=da&sw_lang=&product=391318#N178

Canon Power Shot A2000 IS: Bør virke uden driver, men her er der hvad der findes fra Canon
http://software.canon-europe.com/products/0010683.asp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-10-10 17:26

http://software.canon-europe.com/products/0010662.asp denne driver er til en anden 5050, jeg ved ikke lige hvad der er forskel på en 5050 og en 5050N

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 18:24

IIh hvor jeg føler med dig granner01...her er det også skruen uden ende....

Og vi fandt aldrig drivere til vores scanner... dvs dem der fandtes var til 32 bit, så ikke nok med at det blev til en ny pc, så har vi idag også bestilt ny scanner

Det allernemmeste er at ringe til Canon support

Canon Danmark kontaktes på 70 15 50 05.

Jeg havde en tråd her på kandu igår, og der blev brugt en del tid på at lede, men en enkelt opringning til Canon bekræftede vore bange anelser - de fandet ikke til 64 bit Windows 7

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-10-10 18:29

Nordsted1

Hvor er det rigtigt det du siger, og på den anden side, hvis de blev ved med at lave drivere til vores gamle isenkram så ville vi jo aldrig få lov til at købe noget nyt. Så der er måske en pointe der

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 18:48

Citat
så ville vi jo aldrig få lov til at købe noget nyt
... tja jeg bliver muggen, for den gamle fejlede intet, men måske det også er fordi, at tv'et og micro/kombiovnen også lige er blevet udskifte, og så liiiige en ny pc og scanner alt sammen indenfor to uger

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-10 19:09

Fijala

Min erfaring med mig selv og næsten 1000 voksne kursister er at HP og Canon er de bedste til at lave drivere til nye styresystemer. Derfor er de de to mærker jeg køber.

Og Nordsted:

Det er ny ovn, nyt kemisk toilet, ny plæneklipper og ny fræser til kolonihaven og oveni en ny PC. Jeg nægter at købe andet, jeg skal pinedød nok finde en driver der virker. Ellers skrotter jeg Win7 og går over til XP igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 20:20

Citat
Min erfaring med mig selv og næsten 1000 voksne kursister er at HP og Canon er de bedste til at lave drivere til nye styresystemer. Derfor er de de to mærker jeg køber.

Ingen regel uden undtagelse.... vi kunne ikke få driver til vores scanner selv om det er en Canon

Jeg er spændt på at hører om du kan finde driver - og om du også kan have held med at formatterer windows 7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 20:49

HAR i prøvet at køre/installere i kompatibel tilstand.

Men hvis det kan glæde jer win7 stakler, så har jeg en medion som kun kan køre i XP.
Derfor har jeg en ekstra harddisk at skifte med til at køre XP

Men jeg har en del programmer som kører som den gamle XP men i Vista og win7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-10 20:54

Eyvind

Jeg prøver at installere i kombatibel tilstand og det virker fint. Men jeg kan ikke forstå det skal være så bøvlet. Jeg havde ellers besluttet at jeg ikke ville have win7 foreløbig, men jeg vidste ikke at min PC ville gå i stykker.

Og det er mit motherboard der er i stykker, jeg tror en af clipsene er stået af. Jeg kan ikke bruge det med ubuntu på en usb nøgle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 21:13

Husk at du også kan pege på dit CD/DVD drev som det der skal køres i kompatibilitetstilstand.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-10-10 03:14
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-10-10 03:17

Citat
Win7 og 64 bit.

go fornøj_sel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 22:18

Har du fået liv i dyrene --- og hvis --- hvordan??

Vores printer ankom dagen efter den blev bestil hos wupti... den er næsten magen til den gamle, men surt at vi ikke kunne få liv i den gamle når den nu ikke fejlede noget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-10-10 11:31

Jeg har ikke fået liv i nogen af printerne, men scanneren virker og kameraet. Jeg har lige printet noget ud fra nettet om at installere XP på den og det sidder jeg og roder med lige nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 11:45

Har du prøvet at være så fræk...................bare at sætte printeren til og tænde den.
Hvis den vil søge efter drivere, så lad den kigge på din printer CD

I går satte jeg for sjov mit canon IXUS til min Vista via USB - og straks viste der sig en Canon camera i stifinder og jeg kunne glo på billeder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-10-10 13:25

Jeg har haft begge printers CD i skuffen og jeg har søgt på nettet. Jeg har fået genveje her på Kandu og jeg har forsøgt at koble printerne til mandens PC og printe ud via hans maskine. Intet virker. Nu har jeg hentet sider på nettet der skriver om hvordan man får XP ind på maskinen, og det sysler jeg med. Jeg har lavet en ekstra partition og formateret den og så er jeg gået i stå.

Det er disse sider jeg bruger:

http://www.howtogeek.com/howto/8790/dual-boot-your-pre-installed-windows-7-computer-with-xp/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 14:05

Har du lavet en ekstra primær partition som vist på billedet et stykke nede.
Og den er så formateret som NTFS Husk lige hvilket drevbogstav og størrelse din nye partition har.
Inden du fortsætter så genstart lige i win7
Og luk ned.

Start med din XP CD (tryk på en tast så den starter op på CD)
"to set up XP.........................enter"
Den hopper videre og når du skal vælge hvor den skal installeres så husk bogstavet eller størrelsen på partitionen.

Den bootloader har jeg ikke prøvet før............................men den vil jeg prøve en af dagene.
Så jeg kan spare en harddisk udskiftning, når der skal skiftes styresystem.
Tak fordi du fandt den til mig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-10 15:50

Ingen ting har virket her, ikke den Win booster, ikke at koble den eksisterende HD fra og sætte en anden til. Jeg har prøvet med 2 forskellige løse.

Nu er jeg i færd med at formatere de løse HD og så prøver jeg igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-10 18:38

Jeg er ved at geninstallere (recovery) mit barnebarns Vista, og der så jeg et sted noget om at håndtere eksterne medier, som en harddisk jo er...............men hvor var det nu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-10 21:19

Den ene partition er delt og formateret og jeg har sat en ekstra satadisk i og den er formateret.

Og så er jeg gået i stå. Jeg orker ikke ret meget mere computer i dag. Den gamle PC er skilt ad og tingene pakket væk.

Men nu skal jeg til at finde programmet Boot Disk for All Windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-10 09:41

Den fine nye comp. du har fået - kommer der ikke et bootvalg lige når du starter. ?????
Ellers kan du måske i bios lade det bootvalg være i lidt længere tid.

Hvis du bruger bootvalg og vil separere de 2 harddiske, så de er uafhængige af hinanden, bør de ikke sidde der samtidig ved installation af styresystem på harddisk 1, da der altid lægges noget på harddisk 0

Din comp kan sikkert også boote fra en memorystick, og så kan du lige som jeg køre adgang til banken via ubuntu med nemID eller activcard.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 12:45

Jeg har 2 valg når jeg går på nettet en adgang med 32 bit og en anden med 64 bit. Jeg har fundet ud af at logger jeg på med 64 bit, så er der en del der ikke virker, bl.a. nem ID. Men det virker med 32 bit.

Og jeg kan godt komme ind i min boot, men den vil ikke lade mig boote fra en tom HD. Der en 6 muligheder for at boote. Jeg har prøvet mig lidt frem, men ingen giver mig lov til at installere XP.
Og jeg har endnu ikke fundet det program, jeg dumme glemte at gemme genvejen til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-10 13:42

Nej du kan ikke boote fra en harddidsk som ikke har nogen bootsektor.
Men med kun den tomme harddisk i comp. kan du boote fra en XP CD og så installere på den tomme harddisk (som XP selv formaterer)
Med to PATA (IDE) skal den ene sidde som master og den anden være slave på samme kabel.

Når den så er installeret kan du have begge harddiske sat i og vælge under opstart.

Ps. Min memorystick kan gå i banken fra hvilken som helst computer der kan boote fra USB.
Ingen kan se, at jeg har være der, og ingen hackere kan snige sig ind og kigge med.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 19:11

Jeg har haft frakoblet HD'en med Win7 og kun haft den tomme HD tilkoblet, men jeg kunne stadig ikke boote fra CD'en med XP, installationen kørte, men når der var gået et par minutter så meldte den fejl og lukkede. Og jeg har 2 originale CD'er med XP, jeg har lige fået sendt en ny CD fra Microsoft fordi de mente der var fejl på den jeg havde. Jeg har prøvet med begge CD'er og det er det samme med begge.

Jeg tror det hænger sammen med at win7 er en oem model og derfor har noget liggende nok i bios som blokerer, jeg kan ikke finde anden forklaring. For tidligere inden Vista, så kunne jeg altid finde en vej til at installere programmer. Det er første gang det ikke vil lykkes og jeg er arrig over det.

Jeg ringer til Microsoft i morgen og spørger dem hvad jeg skal gøre. Hvordan jeg kan omgå den oem version.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-10 13:59

Jeg kender en hvor det er lykkedes at få afinstalleret windows7

Han gik på nettet og fandt et program, som bliver lagt på en cd-rom. Dette program kan finde ATA harddiske under opstart, så han kunne komme til at formatterer og lægge XP på

Ved ikke om ovenstående gav nogen mening??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-10 14:33

Nordsted1 - Det er nok SATA diske XP kan finde, for det er ikke noget problem med (P)ATA diske som også kaldes IDE.

Men det er flot med en XP CD der selv har drivere med til de nye SATA harddiske.

Nyere computere har drivere indbygget i bios og kan derfor godt installere.
Det er meget værre med drivere til bundkortet, hvis de ikke findes til XP.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-10 14:46

Jeg har lige fået fortalt, at mit ovenstående indlæg ikke kan bruges i denne situation--- så Eyvind du har nok ret i det du skriver... jeg kan ikke finde ud af sådan noget - det har jeg folk til

Jeg giiider slet ikke læse om bundkort... det kostede os en ny pc og scanner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-10 15:35

På denne desværre udgåede Zepto computer fulgte der drivere med til XP og Vista (win 7)
Så ved hjælp af harddiskskift kører den med XP / Vista / win 7 / og ubuntu på en USB harddisk.
Det er alle SATA harddiske, og det finder Zepto selv ud af.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 06-12-10 12:06

Tak for svaret Fijala.

Du kom nærmest med drivere.